Det här med vaccinationer

Bukefalos 30 år!

MissFideli

Trådstartare
Jag är född 1978 och genomgick ju vaccinationsprogram under uppväxten. Som vuxen har jag fyllt på några, men jag minns inte vad. Jag vet att det var hos Svea vaccin, men inget finns inlagt när jag tittar i deras system. Jag fyller också på TBE som man ska, men det blir ju på olika ställen allt.

Det står om man söker att man ska kunna se alla sina vaccinationer historiskt på 1177 eller MittVaccin, men hittar inget där. Nu kommer region Stockholm införa gratis vaccin mot mässling om man inte har fullgott skydd. Men hur vet jag det?

Följer tråden, jag vet inte heller vad jag är vaccinerad mot och journalerna är inte kompletta. Hade önskat något motsvarande hästarnas pass för sådant, där allt skrivs i tydligt så att man faktiskt vet vad man har fått och därmed vad som behöver uppdateras/kompletteras.

Följer tråden, jag vet inte heller vad jag är vaccinerad mot och journalerna är inte kompletta. Hade önskat något motsvarande hästarnas pass för sådant, där allt skrivs i tydligt så att man faktiskt vet vad man har fått och därmed vad som behöver uppdateras/kompletteras.

Ja, det borde föras in i 1177's system som norm. Tycker jag.

I de flesta fall lär det väl inte vara några brister i journalföringen?
Men snarare att den som vill ha ut sin journal inte har koll på vilken vårdgivare och vilken tid det är hen vill ha journaluppgifter från.

När jag gick ut skolan fick vi ett jätteprydligt vaccinationskort med alla vaccinationer som BVC + skolhälsovård givit och fick förklarat att det var viktigt att spara för att veta senare. (och som tungt vägande skäl för ungdomar som hade lågt intresse för administration påpekades att det kunde behövas för att få visum till USA) Om jag inte missminner mig uppmanades vi också att fylla på anteckningarna om man tog mer vaccin som vuxen.

Jag har motsvarande hästpass med vaccin från bvc och skolan.

I de flesta fall lär det väl inte vara några brister i journalföringen?
Men snarare att den som vill ha ut sin journal inte har koll på vilken vårdgivare och vilken tid det är hen vill ha journaluppgifter från.

När jag gick ut skolan fick vi ett jätteprydligt vaccinationskort med alla vaccinationer som BVC + skolhälsovård givit och fick förklarat att det var viktigt att spara för att veta senare. (och som tungt vägande skäl för ungdomar som hade lågt intresse för administration påpekades att det kunde behövas för att få visum till USA) Om jag inte missminner mig uppmanades vi också att fylla på anteckningarna om man tog mer vaccin som vuxen.
Det är säkert ingen som gjort fel men jag vet ju inte vilka som gjort vilka vaccin, vilka vaccin som finns osv. Därav inkompletta journaler, hade allt funnits på 1177 hade det ju varit lätt att se. Så är det inte nu. Jag hade också någon grej, lapp, från mellanstadiet tror jag? Som det inte lades någon större vikt vid och som inte har vaccinationer från varken före eller efter mellanstadiet. Vet t ex att jag fått vaccinet för HPV i mellanstadiet, men inte hur många doser.

Vet inte heller vad jag har för vaccinationer. Vaccinationskortet från skolan brann upp med mina föräldrars hus när jag var 18. Men jag får väl utgå från att jag fått de vaccinationer som fanns för min åldersgrupp tänker jag. Något annat vet jag ju inte.

Vissa saker ska ju fyllas på efter 20 år, vilket jag fick reda på bara för att jag skulle ta TBR- vaccin. Fyllde på, men vad?

Jag har eftersökt mina vaccinationer för några år sedan, men det går inte att återfinna de som gjordes i skolan. Endera är det utgallrat eller så ligger det ev i något arkiv någonstans men ingen är intresserad av att leta. Och allt läggs på att man ska ha sparat vaccinationskortet. Dessvärre har mina föräldrar inte lyckats med det. Jag är också född 1978

Så det svar jag fick var i princip att de inte går att få fram och man får skylla sig själv ungefär.

Jag får dock inte ta levande vaccin så blev ändå en icke-fråga just med mässling. Men jag hade ändå velat veta.

Vissa saker ska ju fyllas på efter 20 år, vilket jag fick reda på bara för att jag skulle ta TBR- vaccin. Fyllde på, men vad?

Jag fick inte fylla på stelkramp efter 20 år då det ansågs vara fullgott skydd fortfarande. Men när jag fyllt 40 år så var det okej (dvs efter 30 år). Många gånger har man fått en spruta ”för säkerhets skull” om man fått ett hundbett eller liknande, men det hade inte jag fått.

Jag fick inte fylla på stelkramp efter 20 år då det ansågs vara fullgott skydd fortfarande. Men när jag fyllt 40 år så var det okej (dvs efter 30 år). Många gånger har man fått en spruta ”för säkerhets skull” om man fått ett hundbett eller liknande, men det hade inte jag fått.

Jag var nog runt 40 jag med.

Vet inte heller vad jag har för vaccinationer. Vaccinationskortet från skolan brann upp med mina föräldrars hus när jag var 18. Men jag får väl utgå från att jag fått de vaccinationer som fanns för min åldersgrupp tänker jag. Något annat vet jag ju inte.
Jo, vet man att man tog det som var standard för den årskull man tillhör så lär man ju vara rätt säker på vad det är man har. Och de flesta som har föräldrar som nekat vaccination är nog medvetna om det, eller har i alla fall på känn att deras föräldrar hör till typen som kan ha gjort det.

Jag fyllde på förra året, stelkramp/difteri/kikhosta och var då 37 år. Inga problem, jag betalade själv. Passade på när jag ändå tog influensavaccinet.
Aldrig fått påfyllt tidigare trots kattbett som jag sökte vård för (nu är det ovanligt att katter och hundar har stelkrampsvirus i munnen ändå).
MPR har jag aldrig fyllt på, bara tagit det man fick på BVC och i skola.

Även jag ville fylla på efter 20 år och fick först nej du får påfyllning av stelkrampsvaccin när du kommer in med sår som ska tas omhand. Sa att jag är hovslagare, jägare, tyckte om att påta i jorden och åker inte in för småsår eller sår som blöder om jag lätt kan få stopp på blodet själv.
Helt plötsligt så tyckte vårdpersonalen att det var nog inte en så dum ide iallafall🙂

Jag fyllde på förra året, stelkramp/difteri/kikhosta och var då 37 år. Inga problem, jag betalade själv. Passade på när jag ändå tog influensavaccinet.
Aldrig fått påfyllt tidigare trots kattbett som jag sökte vård för (nu är det ovanligt att katter och hundar har stelkrampsvirus i munnen ändå).
MPR har jag aldrig fyllt på, bara tagit det man fick på BVC och i skola.

Var tvungen att kolla mitt vaccinationskort och jag fick också stelkramp, difteri och kikhosta. :)

Jag dubbelkollade nu och jag fick två sprutor för MPR och fyra för polio (tack föräldrar!).

Hittade i samma veva mitt hälsokort från BVC och där fanns en anteckning om min kikhosta -84 (som även finns på film) men även att jag hade vattkoppor -87! Det var inget mina föräldrar minns, men då blir det vaccinering mot bältros så fort jag fyllt femtio.

Jag har förstått det som så att på 1177 syns bara de journaler och då tex vaccinationer från de kliniker/husläkare, vaccinationsmottagningar som är anslutna elektroniskt till 1177. Fick den informationen när jag försökte kolla upp när jag tog HPV. Jag vet att jag tog den på den husläkarmottagning där jag och mina syskon gick som barn. När jag då sökte fick jag upp att den mottagningen inte var ansluten elektroniskt typ. Detta är några år sen.

Saken är väl den att olika mottagningar, sjukhus, regioner har olika system så det finns inget rikstäckande system.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka