Bukefalos 28 år!

Det kontantlösa samhället

Har också en s10 och det låter direkt skrämmande i min värld. Hur ofta bör man byta telefon egentligen och dessutom är frågan hur man kasserar en på ett säkert sätt?

Det är ju inte så att den blir vidöppen för attacker över en natt, men efter ett tag börjar det bli dumt, framförallt om man fortfarande använder den till allt möjligt.

Logga ut från alla tjänster som man "alltid" är inloggad på (Facebook, Dropbox etc).
Fabriksåterställ telefonen.
Gå in på din bank och spärra bank-id (olika om man kan göra det i appen eller måste in på webben). Passa på att kolla så att det inte ligger fler gamla bank-idn aktiva, på min bank är de giltiga ett gäng år om man inte själv tagit bort dem.
 
Det är ju inte så att den blir vidöppen för attacker över en natt, men efter ett tag börjar det bli dumt, framförallt om man fortfarande använder den till allt möjligt.

Logga ut från alla tjänster som man "alltid" är inloggad på (Facebook, Dropbox etc).
Fabriksåterställ telefonen.
Gå in på din bank och spärra bank-id (olika om man kan göra det i appen eller måste in på webben). Passa på att kolla så att det inte ligger fler gamla bank-idn aktiva, på min bank är de giltiga ett gäng år om man inte själv tagit bort dem.
Jo så är det ju men samtidigt känns det extremt att byta telefon vartannat år. Men å andra sidan är jag knappast den som intresserar mig för teknik mer än gemene dvs det ska bara fungera..Men vad gör man då med alla telefoner som man ska kassera vartannat år för att säkra att olika delar kommer till dels på olika sätt?
 
Jo så är det ju men samtidigt känns det extremt att byta telefon vartannat år. Men å andra sidan är jag knappast den som intresserar mig för teknik mer än gemene dvs det ska bara fungera..Men vad gör man då med alla telefoner som man ska kassera vartannat år för att säkra att olika delar kommer till dels på olika sätt?

s10 släpptes ju för nästan fyra år sedan, så det får nog räknas som genomsnittlig livslängd på en telefon idag. Men jag håller helt med om att det är idiotiskt, och jag är inte jättenöjd med att min nya telefon (xperia) inte lovar de fyra år som Samsung sköter sina uppdateringar. Säkerhetsuppdateringar kommer Samsung i fortsättningen hålla aktuella i fem år, vilket är samma som Apple. (Har dålig koll på de andra Androidtillverkarna, vi kör iPhone på jobbet och jag har haft Samsung i sju år fram till nu.)

Det finns faktiskt ett lagförslag på EU-nivå om att alla plattformar ska hålla med säkerhetsuppdateringar i minst fem år, men jag har dålig koll på hur det går med den processen. Man kan ju till dess gärna undvika tillverkare som har orimligt korta livslängder. :meh:
 
s10 släpptes ju för nästan fyra år sedan, så det får nog räknas som genomsnittlig livslängd på en telefon idag. Men jag håller helt med om att det är idiotiskt, och jag är inte jättenöjd med att min nya telefon (xperia) inte lovar de fyra år som Samsung sköter sina uppdateringar. Säkerhetsuppdateringar kommer Samsung i fortsättningen hålla aktuella i fem år, vilket är samma som Apple. (Har dålig koll på de andra Androidtillverkarna, vi kör iPhone på jobbet och jag har haft Samsung i sju år fram till nu.)

Det finns faktiskt ett lagförslag på EU-nivå om att alla plattformar ska hålla med säkerhetsuppdateringar i minst fem år, men jag har dålig koll på hur det går med den processen. Man kan ju till dess gärna undvika tillverkare som har orimligt korta livslängder. :meh:
Ber om ursäkt men jag är helt ute och cyklar. Har en s21 insåg jag. Men på jobbet är det en Galaxy A51 och det mesta börjar fallera där. Finns dock inget bank id men känns ändå knepigt kring säkerhet gällande mail och liknande.. Allt på den telefonen är jobbrelaterat.
 
Nu så har vi tre utlandsvenskar som diskuterar hur det svenska betalningssystem skall fungera.
Tre personer som alltså inte bor i Sverige vill gärna bestämma över hur de som bor i Sverige skall sköta sin ekonomi och sina betalningsmedel.
Detta helt utan att ha möjlighet att använda och uppleva fördelarna med systemet.

Något känns som det har blivit snett här.
 
Det kommer fungera, men telefonen är extremt enkel att hacka så fort den inte längre får uppdateringar från tillverkaren (vilket i värsta fall kan vara nu eller nästa år, beroende på modell).

Min s10 har också Android 12, men får som sagt inte längre några uppdateringar till operativsystemet sedan mars i år. Apparna kommer funka ett bra tag till..

Kan man kontrollera när operativsystemet kommer sluta få uppdateringar? Eller måste man själv hålla koll på hur ofta uppdateringarna brukar komma och helt enkelt uppmärksamma när de uteblir?
 
Gick bankID inte att använda på en 1,5 år gammal mobil? Då måste det varit nått annat fel, för så ser det normalt inte ut.
Tveksamt på det, modellen var inte ny i butik så man får lägga på lite. En av samsungs billigare modeller, en sån som det föreslås i tråden att man har som backup:D Nu är det några år sedan så hoppas det är bättre nu
 
Tveksamt på det, modellen var inte ny i butik så man får lägga på lite. En av samsungs billigare modeller, en sån som det föreslås i tråden att man har som backup:D Nu är det några år sedan så hoppas det är bättre nu

En bekant kunde använda på sin 8 år gamla Samsung-mobil så 1,5 år låter väldigt lite.
 
En bekant kunde använda på sin 8 år gamla Samsung-mobil så 1,5 år låter väldigt lite.
Ja, det var lite :p Hade en vän som tyckte det var knäppt som ringde banken vilken sa att det var konstigt men korrekt då rätt version inte gick att uppdatera till för att stödja apparna. Så apparna slutade att fungera. Som sagt antagligen bättre idag men skulle aldrig köpa en billigast möjliga för att ha extra BankID efter det erfarenheten och nja inte alls lägga pengar på extra BankID:)
 
Kan man kontrollera när operativsystemet kommer sluta få uppdateringar? Eller måste man själv hålla koll på hur ofta uppdateringarna brukar komma och helt enkelt uppmärksamma när de uteblir?
Det är en djungel, vissa tillverkare lovar att vissa modeller kommer få uppdateringar under minst x år, men om det faktiskt stämmer är ju inte alltid säkert. Det man kan veta är att de allra billigaste telefonerna antagligen har urgamla versioner, och inte kommer få uppdateringar. Sedan är ju en komplicerande faktor att "uppdateringar i 5 år", eller vad det nu kan vara, gäller från när telefonmodellen började produceras, så köper du den ett år efteråt, så kommer du "bara" få fyra års uppdateringar, och för att veta det, måste man ha koll på det också.

Skulle uppskatta om det hade gått att, på samma sätt som med datorer, uppdatera sin telefon på egen hand, men eftersom telefontillverkarna låser ner telefonerna så hårt, går det ju inte särskilt lätt att göra. Och det är ju inte bara telefontillverkarna, utan även de som tillverkar processordelen.

Samma problem finns även för Chromebooks, där slutar man också få uppdateringar, och står sedan med något som mer eller mindre är skrot helt plötsligt. Tacka vet jag riktiga datorer, där man kan göra mer eller vad man vill under lång tid.
 
Exakt, vet inte hur ofta jag har behövt köpa ny telefon som fungerar utmärkt men som inte anses tillräckligt säkra för banken och bank-id.

Finns 2 anledningar till varför jag skaffade en dumb phone för ett tag sedan 1, är trött på att behöva skaffa ny när det egentligen inte är något fel på telefonen 2, en ytligt bekant blev swish rånad på alla sina pengar, inte bara pengarna på kortet utan även det lilla som var sparat på annat konto.

Vad är det märkliga telefoner du köpt som inte är tillräckligt säkra för banken? För mig har alltid batteriet blivit fullständigt uselt långt innan telefonen egentligen blivit omodern på nåt sätt. Fullt fungerande telefon på alla sätt inkl. banken men så uselt batteri att man måste ha med sig en powerbank vart man än går.
 
Ja, det var lite :p Hade en vän som tyckte det var knäppt som ringde banken vilken sa att det var konstigt men korrekt då rätt version inte gick att uppdatera till för att stödja apparna. Så apparna slutade att fungera. Som sagt antagligen bättre idag men skulle aldrig köpa en billigast möjliga för att ha extra BankID efter det erfarenheten och nja inte alls lägga pengar på extra BankID:)

Billigare i så fall att se till att man har en fungerande bankdosa eller vad som nu krävs för att logga in på banken utan bank-id. Den ingår ju ändå i det man betalar för att vara kund hos banken.

Jag har extra band-id på jobbtelefonen, det är i princip det enda privata jag har på den (och equilab, för att det funkar mycket bättre på iPhone :idea:), men det bygger ju på att jag har just en jobbtelefon som alltid är i bra skick och som jag tekniskt sett får använda privat.

Min egen "reservtelefon" är en liten Nokia med nästan en månads batteritid och FM-radio, jag bedömer att det är mycket mer användbart om samhället krisar av någon anledning. :D
 
Billigare i så fall att se till att man har en fungerande bankdosa eller vad som nu krävs för att logga in på banken utan bank-id. Den ingår ju ändå i det man betalar för att vara kund hos banken.

Jag har extra band-id på jobbtelefonen, det är i princip det enda privata jag har på den (och equilab, för att det funkar mycket bättre på iPhone :idea:), men det bygger ju på att jag har just en jobbtelefon som alltid är i bra skick och som jag tekniskt sett får använda privat.

Min egen "reservtelefon" är en liten Nokia med nästan en månads batteritid och FM-radio, jag bedömer att det är mycket mer användbart om samhället krisar av någon anledning. :D

Man kan väl fortfarande ha bank-id på fil på sin dator? Det hade jag i början när bank-id kom.
 
Nu så har vi tre utlandsvenskar som diskuterar hur det svenska betalningssystem skall fungera.
Tre personer som alltså inte bor i Sverige vill gärna bestämma över hur de som bor i Sverige skall sköta sin ekonomi och sina betalningsmedel.
Detta helt utan att ha möjlighet att använda och uppleva fördelarna med systemet.

Något känns som det har blivit snett här.
Å andra sidan är vi fortfarande en del av den svenska ekonomin, har svenska konton och använder svenska banker... Vissa av oss har till och med bank-ID. ;) Och en del har både släkt i Sverige och vill eventuellt åka dit någon gång i framtiden.
 
Å andra sidan är vi fortfarande en del av den svenska ekonomin, har svenska konton och använder svenska banker... Vissa av oss har till och med bank-ID. ;) Och en del har både släkt i Sverige och vill eventuellt åka dit någon gång i framtiden.

Jo, men det blir både lite fnissigt och lite irriterande när man måste rätta er lite då och då för att ni fått för er saker som ni uttalar er tvärsäkert om och är negativt inställda till.
 
Man kan väl fortfarande ha bank-id på fil på sin dator? Det hade jag i början när bank-id kom.

Det förutsätter ju att man har en egen dator, vilket jag inte utgår ifrån att de som har det riktigt kärvt har numera när man faktiskt klarar sig bra med bara en telefon?

Själv köper jag definitivt inte en ny dator när den jag har ger upp, det enda jag använder den till som jag inte kan göra på annat sätt är fotoredigering och det är en väldigt dyr leksak i så fall.
 
Jo, men det blir både lite fnissigt och lite irriterande när man måste rätta er lite då och då för att ni fått för er saker som ni uttalar er tvärsäkert om och är negativt inställda till.

Samtidigt säger det ju lite om hur det är att vistas i Sverige om man inte bor här permanent och har vant sig. Att tex vara tvungen att ladda ner en ny app till sin telefon för varje stad man ska åka buss i är ju höjden av ogästvänligt. (Ja, jag vet att det finns många ställen där man åtminstone kan betala med kort eller sms. Här är det bara appen som gäller.)

Eller att förlita sig på svenska betallösningar som man bara kan få om man har bankkonto här (swish) är också rätt exkluderande.

Kanske inte samhällskritiskt att turism fungerar bra, men det är onekligen en stor del av vår ekonomi på många ställen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
212
Senast: 95johsv
·
Hästvård Råkade hitta den här på Facebook. Har inte läst den men nån kanske är intresserad. Länk till hela studien...
Svar
7
· Visningar
1 388
Senast: MiniLi
·
  • Artikel
Dagbok Sing me to sleep Sing me to sleep I'm tired and I I want to go to bed Sing me to sleep Sing me to sleep And then leave me alone Don't...
Svar
0
· Visningar
733
Senast: Grazing
·
  • Artikel
Dagbok Har funderat en stund på om jag ska posta en dikt jag skrev ikväll och blev lätt road nu när jag oroar mig för att ångra mig om jag gör...
Svar
0
· Visningar
1 017
Senast: Takire
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp