Det kontantlösa samhället

Hjälpte senast idag grannen med att ordna med överföringar och att avsluta ett konto. Tog med mig datorn hem till honom och kopplade upp mig. Har även hjälpt honom tidigare flera gånger då han inte har någon dator och inte vet hur han ska använda den, lägg därtill dåligt minne.
 
Som utlandssvensk har det varit tufft med det kontantlösa samhället. Det var jättesvårt att förstå hur jag skulle betala min SL-Biljett. Jag googlade massor och det kändes ändå osäkert om jag verkligen hade gjort rätt. För några år sen kunde jag inte betala min parkering i ett köpcentrum (innan p-appar) eftersom mitt utländska debitkort inte accepterades. Då fick jag leta annan parkering. Tvingades skaffa ytterligare ett kreditkort för att kunna klara mig i Sverige. Och i varje ny stad har jag åkt på att ladda hem den stadens egna p-app..Inte kul. Och redan för några år sen försökte jag skaffa bank-id och swisch. Det gick inte då. Banken vägrade.
Ja, för sjutton! Att lyckas betala för en parkering är ännu värre än kollektivtrafik. :banghead: Jag är allt annat än tekniskt illiterat, men även på hemmaplan behöver man ju ha en bunt olika appar och registrerade konton med kort (och det är inte alls kortutgivare som funkar :meh:). Sen åker man till grannkommunen och får stå och ladda ner en fjärde app och regga ett nytt konto för att parkera en enda gång.
 
Enhetstaxa, nej (men det finns länder som är på väg att införa det), men trots de 10-12 utlandsresor jag tidigare gjorde varje år så är det enbart i Sverige jag råkat ut för att det enda tillgängliga sättet att köpa en enkelbiljett är att ladda ner en app och registrera sig. Alternativt hitta en öppen butik som säljer biljetter och det är inte direkt lätt när man inte redan är i centrala stan, under dagtid.

(Man måste dessutom uppge personnummer så jag vet inte hur det funkar om man inte är svensk? :confused: Och man kan bara vara registrerad med en telefon så jag som har två pga jobbet måste ändå alltid släpa runt på båda.)

På nästan alla andra ställen jag rest har det gått att betala ombord, antingen med cash eller med (svenskt) kreditkort. I allra värsta fall har det varit biljettautomat på perrongen och möjligt att köpa online om man har tillgång till nät (vilket man inte ska räkna med när man roamar).

Numera ska även västtrafik kunna ta emot kort (det är helt nytt), "på alla spårvagnar och de flesta bussar". Well, det hjälper inte så mycket när man kliver på en stombuss och konstaterar att nähä, det här var tydligen en buss där jag inte kan betala med kortet och nu när jag redan klivit på tjuvåker jag faktiskt eftersom jag just då inte hade något annat sätt att betala. (Det räknas som tjuvåkning om man inte har betalat sin mobilbiljett redan innan man kliver ombord.)

Det finns tydligen giltiga ID som de som inte har svenskt BankID kan använda sig av. Finns väl nått som heter ForeignID eller nått sånt?
Låter ju riktigt uselt att de bara har den möjligheten på vissa bussar, inom SL har alla bussar det. Däremot är funktionen på läsaren högst godtycklig, men det är mest med appbiljetterna det krånglar.
 
Nu så har vi tre utlandsvenskar som diskuterar hur det svenska betalningssystem skall fungera.
Tre personer som alltså inte bor i Sverige vill gärna bestämma över hur de som bor i Sverige skall sköta sin ekonomi och sina betalningsmedel.
Detta helt utan att ha möjlighet att använda och uppleva fördelarna med systemet.

Något känns som det har blivit snett här.

Ingen utlands Svensk har val forsokt "bestamma" over systemet. VI har bara uttryckt hur daligt det fungerar for oss och hur mycket vi foredrar det system dar vi bor.

ofta så betalar man kontant ... eller köper biljett i automat i respektive stad, men i t ex Tyskland går det nu att åka med samma kort (49 Euro?) på lokaltrafiken i hela landet. Sämst(?) är New York och många andra amerikanska städer där man kan behöva flera biljetter till flera olika kollektivtrafikbolag när man ska ta sig mellan två olika destinationer i samma storstadsområde. (Förutom de länder där varje liten buss körs av en egen bussägare med sin egen taxa, men då duger bara kontanter)

Har i Oregon fungerar bussystemen mycket bra. Har i var stad har vi ett bolag som kostar 13 sek att aka hur langt som helst. Man kan betala med kontanter eller kort pa bussen, eller online.
Om man vill fortsatta innom Portlands innerstad sa kan man kopa en till biljett for 27 sek, som man kan aka overallt under 2 timmar, eller en dagbiljett som racker hela dagen for 40 sek, eller ett manadskort for 800 sek.
Betalning sker pa hallplatsen, i bussen, eller online.
Vart bussystem fungerar precis lika dant i Salem, och det finns liknande system i alla stader over nagra fa tusen innevanare.




.
 
Ingen utlands Svensk har val forsokt "bestamma" over systemet. VI har bara uttryckt hur daligt det fungerar for oss och hur mycket vi foredrar det system dar vi bor.
Men beror ju mest på att ni inte kan använda hela systemet och därför inte har nytta av de positiva delarna.
Ni kan ju inte använda systemet fullt ut där ni inte bor.
 
Nä inga konstiga alls utan min bank godkänner nu mer Android 13, 12, 11 och 10 (nuvarande och 3 tidigare) och kommer ju ett nytt operativsystem nästan var 12 till 14 månad så köper du precis när ett nytt kommer ut så kan du ha telefonen i 4 år. Aldrig köpt när en ny kommer ut utan brukar vänta tills senare när priset har sjunkit lite så max 3 eller 2,5 år för mig.
Med BankID på mobilen så kan du logga in på bankens webbplats via en browser (webbläsare) på din dator.
Så du behöver inte kunna ha bankens App på mobilen för att komma åt tjänsterna.
 
Det är här det blivit tillsnurrat.

Det är alltså inte en miljon svenskar som inte har bankkonto och det är inte heller en miljon svenskar som står utanför den digitala världen utan den senaste rapporten visar att det är c:a 6% av den vuxna befolkningen i Sverige som inte är uppkopplade helt enkelt och det är inte en miljon.

https://svenskarnaochinternet.se/rapporter/svenskarna-och-internet-2022/sammanfattning/
Jag tror att det kommer härifrån.
https://sverigesradio.se/avsnitt/en-miljon-svenskar-i-digitalt-utanforskap
Men att vara i digitala utanförskap betyder ju inte att man saknar bankkonto.
Den slutsats är totalt galen att dra.
 
Kanske inte samhällskritiskt att turism fungerar bra, men det är onekligen en stor del av vår ekonomi på många ställen.
Det är en otroligt viktig aspekt i sammanhanget.
Och där tror jag att kortbetalning är det som behöver utökas.
Det fungerar ju även för dem som har svårt med den digitala tekniken.
 
Med BankID på mobilen så kan du logga in på bankens webbplats via en browser (webbläsare) på din dator.
Så du behöver inte kunna ha bankens App på mobilen för att komma åt tjänsterna.
Ja, jag är fullt medveten om det. Kan även logga in genom att gå in på internet på telefon och komma in med BankID. Frågan är hur säkert det är.
 
Min egen "reservtelefon" är en liten Nokia med nästan en månads batteritid och FM-radio, jag bedömer att det är mycket mer användbart om samhället krisar av någon anledning. :D
Jag bytte ut min korkade reservtelefon eftersom att näten för 3G och GSM (2G) håller på att kopplas bort.
En framtidssäker telefon måste ha VoLte, voice over Lte(4G).
Det finns korkade telefoner som har det men jag valde en Android då det gav ytterligare fördelar och inte kostade mera.

Edit. Jag har en hel låda full av telefoner som kommer att sluta fungera när 3G och GSM tas bort.
 
Det är mjukvaran - inte hårdvaran - som är problemet med Bank-Id om man är lite långsam
Då behöver man vara väldigt långsam om man har BankID på sin dator.
Att fippla med mobilt BankID och QR-kod på skärmen är ju ganska så knepigt, så det behöver man ju inte göra.
 
Ingen utlands Svensk har val forsokt "bestamma" over systemet. VI har bara uttryckt hur daligt det fungerar for oss och hur mycket vi foredrar det system dar vi bor.



Har i Oregon fungerar bussystemen mycket bra. Har i var stad har vi ett bolag som kostar 13 sek att aka hur langt som helst. Man kan betala med kontanter eller kort pa bussen, eller online.
Om man vill fortsatta innom Portlands innerstad sa kan man kopa en till biljett for 27 sek, som man kan aka overallt under 2 timmar, eller en dagbiljett som racker hela dagen for 40 sek, eller ett manadskort for 800 sek.
Betalning sker pa hallplatsen, i bussen, eller online.
Vart bussystem fungerar precis lika dant i Salem, och det finns liknande system i alla stader over nagra fa tusen innevanare.




.
Ett system känns alltid lätt och enkelt när man behärskar det.
Det är inte alls säkert att en besökande turist har samma upplevelse av systemet.

Min äldsta son har ett buss-och-tåg kort som gäller på all trafik i hela Mälardalen där han rör sig.
Han tycker att systemet här i Sverige är alldeles utmärkt.

Movingo-kort för den som undrar.
 
Ett system känns alltid lätt och enkelt när man behärskar det.
Det är inte alls säkert att en besökande turist har samma upplevelse av systemet.

Min äldsta son har ett buss-och-tåg kort som gäller på all trafik i hela Mälardalen där han rör sig.
Han tycker att systemet här i Sverige är alldeles utmärkt.

Movingo-kort för den som undrar.

Jag räknar ju inte med att kunna använda hela systemet när jag är turist utomlands. Det är inget jag tycker är konstigt alls! Jag läser alltid på innan så jag vet hur jag kan betala. T.ex. I kollektivtrafiken om jag planerar att använda den.
 
Men beror ju mest på att ni inte kan använda hela systemet och därför inte har nytta av de positiva delarna.
Ni kan ju inte använda systemet fullt ut där ni inte bor.

Helt ratt, det kan vi inte ... och atminstone jag har svart att se att det vi inte kan anvanda ar positivt.

Tack vare den har traden har jag insett jag har nya fragor. Anvander banker fortfarande dosa? Jag tror att man kan skaffa bank-id om man har dosa? Men for oss verkar det enklare att fortsatta med dosan ... om banken fortsatter att supporta dosa.

Sa vitt jag sett sa ar det inte alls lika enkelt att hantera det har med bank-id om man inte ar i Europa. Det ser svart ut att skaffa bank-id om man inte har Svenskt pass eller nationellt id, vilket vi inte har. Dessutom har vi inga mojligheter att skaffa det har. Vi maste vi till Sverige eller New York, alternativt Washington DC och det narmaste resmalet ar en liten tripp pa runt 500 Svenska mil.
 
Helt ratt, det kan vi inte ... och atminstone jag har svart att se att det vi inte kan anvanda ar positivt.

Tack vare den har traden har jag insett jag har nya fragor. Anvander banker fortfarande dosa? Jag tror att man kan skaffa bank-id om man har dosa? Men for oss verkar det enklare att fortsatta med dosan ... om banken fortsatter att supporta dosa.

Sa vitt jag sett sa ar det inte alls lika enkelt att hantera det har med bank-id om man inte ar i Europa. Det ser svart ut att skaffa bank-id om man inte har Svenskt pass eller nationellt id, vilket vi inte har. Dessutom har vi inga mojligheter att skaffa det har. Vi maste vi till Sverige eller New York, alternativt Washington DC och det narmaste resmalet ar en liten tripp pa runt 500 Svenska mil.

Bank-ID är superbra! Väldigt smidigt sätt att identifiera sig! På många sidor behöver jag inte längre komma ihåg användarnamn eller lösenord utan det räcker med Bank-ID!
 
Bank-ID är superbra! Väldigt smidigt sätt att identifiera sig! På många sidor behöver jag inte längre komma ihåg användarnamn eller lösenord utan det räcker med Bank-ID!

Jag behover inte heller halla reda pa anvandarnamn eller losenord, det gor ett litet program som heter 1password.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
204
Senast: 95johsv
·
Hästvård Råkade hitta den här på Facebook. Har inte läst den men nån kanske är intresserad. Länk till hela studien...
Svar
7
· Visningar
1 382
Senast: MiniLi
·
  • Artikel
Dagbok Sing me to sleep Sing me to sleep I'm tired and I I want to go to bed Sing me to sleep Sing me to sleep And then leave me alone Don't...
Svar
0
· Visningar
730
Senast: Grazing
·
  • Artikel
Dagbok Har funderat en stund på om jag ska posta en dikt jag skrev ikväll och blev lätt road nu när jag oroar mig för att ångra mig om jag gör...
Svar
0
· Visningar
1 003
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp