Det stora bukevalet till riksdagen 2026

Bukefalos 30 år!

Vilket parti tänker du (just nu) att du vill rösta på i riksdagsvalet 13 september?

• Socialdemokraterna

Röster: 80 26,2%
  • Sverigedemokraterna

Röster: 13 4,3%
  • Moderaterna

Röster: 32 10,5%
  • Vänsterpartiet

Röster: 60 19,7%
  • Centerpartiet

Röster: 45 14,8%
  • Miljöpartiet

Röster: 57 18,7%
  • Kristdemokraterna

Röster: 11 3,6%
  • Liberalerna

Röster: 3 1,0%
  • Medborgerlig samling

Röster: 1 0,3%
  • Alternativ för Sverige

• Partiet Nyans

Röster: 0 0,0%
  • Piratpartiet

• Övriga

• Antal omröstningsdeltagare
    305
  • Omröstning stängd .
Absolut är kyrkan vår guds hus,- alla religioner har ju sina egna gudar- men jag har alltid tyckt det varit självklart och har fina minnen och är tacksam för att det var självklart med sommaravslutningar där under min barndom.

Jag uppskattar också avslutningar i kyrkan och kan förstå din besvikelse över att det minskar. Men det är ju inte pga muslimer, utan att allt fler "vanliga medelsvensson" tar större avstånd från religion och vill att skolan också ska vara helt åtskild från religion, även vid skolavslutningar. Så om du vill vända riktningen så är det nog att få fler att närma sig kyrkan igen som behövs, och det vet jag inte om det är görbart. Enklast är väl att ha en ceremoni i kyrkan för dem som vill, efter den allmänna i skolan? Win-win för alla.

Själv såg jag, tillsammans med ett gäng andra elever, till att vi slutade ha skolavslutning i kyrkan. Detta var i början på 00-talet. Vi var 90% svenskar där, men både vi som var atheister och de som såg sig som kristna (även högkyrkliga) var emot det.

Det är supermärkligt att barn ska tvingas delta i religiösa sammanhang ffa via skolan.
Jag har också fått jobba med frågan och lyckades här i området stoppa långt gångna planer på att införa ”kyrkopedagogik” där undervisningen skulle ske i kyrkan.

Även det är otroligt skrämmande men tänker framförallt nu på AI som bryter sig ut från sin testmiljö för att klara uppgiften.
Mot en människa känns det ju ändå som om det finns en chans att skydda sig mot.
Jag tänker att det handlar om ”samma” saker, det är oändliga mängder personliga data som företag kräver att lagra om oss - som kan skada enskilda om fel aktör får tag på den. Och man har vare sig kontroll på AI eller data, så skadan på enskilda är 100% sannolik. Jag tror vi måste göra revolution på området.

Har själv aldrig haft avslutning i kyrkan under min skoltid. Inte mina föräldrar, syskon, kusiner mm. Hade däremot avslutning med scouterna i kyrkan och kommer fortfarande ihåg mardrömmar som varade i månader pga främst en trästaty av Jesus med kronan av taggar där blodet strömmar från såren av taggarna. Även andra mycket obehagliga avbildningar sitter fast i mitt minne.

Oj så pass, låter inte trevligt.

Sorry, jag stirra mig blind på språket. My bad.

Helt enkelt för de har sina regler som vi inte kan komma utifrån och kräva annat, skulle de aldrig godta. Deras länder, deras tradition och seder för oss att efterleva precis som här. Sverige har inte haft moskéer från säg 1800-talet. Vi har vår religion som faktiskt folk anpassa sig till, eller ja åtminstone inte ställa massa krav som vi aldrig skulle få igenom i andra länder. Jag anser man tar seden dit man kommer. Många gånger. Samma sak där. Dit vi kommer får vi seden ta. Nu vet jag också att Sverige blivit så kallat mångkulturellt land men det går för långt när vi ska ändra på det som varit Sverige, för mycket. Tex om att inte hålla skolavslutning i vanliga svenska kyrkor, rent larvigt faktiskt. Det är en gammal tradition.

Vadå aldrig skulle godta? Det FINNS ju kyrkor i de allra flesta muslimska länder. Uppenbarligen är de godtagna 🤷‍♀️

Vad spelar det för roll att vi inte har haft moskeér sedan 1800-talet? Det finns rätt mycket vi har idag som vi inte hade på 1800-talet ;)

Om det är tradition eller inte att ha skolavslutning i kyrkan är ytterst varierande. Jag har aldrig haft det. Det hade varit väldigt opraktiskt eftersom det inte fanns någon kyrka i närheten och helt orimligt opraktiskt att kommunens alla skolbarn skulle turas om att vara i kyrkan. Vi var på skolgården eller i gympasalen beroende på väder.

Det finns ingenting som hindrar skolavslutning i kyrkan (eller synagogan eller moskén för den delen) så länge skolavslutningen inte har konfessionella inslag.

Vadå aldrig skulle godta? Det FINNS ju kyrkor i de allra flesta muslimska länder. Uppenbarligen är de godtagna 🤷‍♀️

Vad spelar det för roll att vi inte har haft moskeér sedan 1800-talet? Det finns rätt mycket vi har idag som vi inte hade på 1800-talet ;)

Om det är tradition eller inte att ha skolavslutning i kyrkan är ytterst varierande. Jag har aldrig haft det. Det hade varit väldigt opraktiskt eftersom det inte fanns någon kyrka i närheten och helt orimligt opraktiskt att kommunens alla skolbarn skulle turas om att vara i kyrkan. Vi var på skolgården eller i gympasalen beroende på väder.

Det finns ingenting som hindrar skolavslutning i kyrkan (eller synagogan eller moskén för den delen) så länge skolavslutningen inte har konfessionella inslag.

Som svenskar fått uppföra som muslimer här?

Jag tänker att det handlar om ”samma” saker, det är oändliga mängder personliga data som företag kräver att lagra om oss - som kan skada enskilda om fel aktör får tag på den. Och man har vare sig kontroll på AI eller data, så skadan på enskilda är 100% sannolik. Jag tror vi måste göra revolution på området.
Största skillnaden är väl skalan men framför hur AI agenterna bröt mot reglerna för att komma åt informationen och sedan städa bort spår.
Själv tänker jag mer på skadan som kan bli på samhällsnivå även om skadan på enskilda även den kan bli enorm.

AI företagen trycks ju vara mer rädda för att inte ligga först med tekniken än vad tekniken kan leda/används till. Ja, även AI företagen här ju nu börjat varna nu senaste veckan.

Varför ska Sverige finnas i världen? Jag tycker vi bygger en passagerarfärja som kan ta 3 miljoner personer till Mars och har man röstat på SD får man automatiskt en biljett. Där kan de bygga ett isolerat Svärje helt på egna önskemål.

Jaså ? Ser hellre att vi skickar de asylsökande dit... De behöver ju någonstanns att bo. De kan bygga sitt nya liv där...
Vårt Sverige är det vi vill bevara och INTE ha islamiserat...

Sorry, jag stirra mig blind på språket. My bad.

Helt enkelt för de har sina regler som vi inte kan komma utifrån och kräva annat, skulle de aldrig godta. Deras länder, deras tradition och seder för oss att efterleva precis som här. Sverige har inte haft moskéer från säg 1800-talet. Vi har vår religion som faktiskt folk anpassa sig till, eller ja åtminstone inte ställa massa krav som vi aldrig skulle få igenom i andra länder. Jag anser man tar seden dit man kommer. Många gånger. Samma sak där. Dit vi kommer får vi seden ta. Nu vet jag också att Sverige blivit så kallat mångkulturellt land men det går för långt när vi ska ändra på det som varit Sverige, för mycket. Tex om att inte hålla skolavslutning i vanliga svenska kyrkor, rent larvigt faktiskt. Det är en gammal tradition.
Inte synagogor då heller antar jag?

Jag kan förstå det. Men hur skiljer den sig mot den svenska kyrkans klang? Som jag finner trevlig men så bor jag iofs inte bredvid kyrktornet

Så för att du tycker att kyrkklockor låter trevligt så är det inte en störning för folk? :confused:

Jag tycker att fiolmusik och bunkertechno är saker som är väldigt trevligt att lyssna på. Det är fullständigt ointresserant i sammanhanget, för vad som är en störning baseras inte (eller ska åtminstone inte) baseras på enskilda människors smak.

(Och, som sagt, böneutrop är inte på något sätt obligatoriskt vid en moské. De flesta som har en moské i grannhuset vet nog knappt om det.)

Finns syrisk ortodoxa i stan mm. Just moskéer som jag är negativ mot (och jag tror för många) är dessa minareter som skulle komma till med böneutrop....
Kyrkor ringer i klockorna varje gudstjänst, tex begravningar osv. Kyrkan i stan spelar en trudelutt med sina klockor varje timme under en tid, kan väl vara rätt störande, böneutropen tänker jag?

Nä ingen präst som står och gastar. Hade inte uppskattat det heller. Kyrkklockor är vackert
Nu är det ju inga moskeer i sverige som har böneutrop så det är ju att sparka in en öppendörr lite att hålla på att dividera om det. De flesta moskéer håller till i källutrymmen i olika bostadsområden.

Angående kristendommen så finns det ju lika många avarter där där man har sina egna regelverk. Med att alla kvinnor måste ha kjol och man inte får umgås med pojkar som man inte är släkt eller gift med osv, det finns en hel del sådant i de mindre församlingarna i Sverige med inte minst inom pingstkyrkan.

Själv tycker jag att det svenskaste vi har är religionsfriheten, som ju trots allt innebär att man är fri att ha vilken tro vad man vill.

Nu är det ju inga moskeer i sverige som har böneutrop så det är ju att sparka in en öppendörr lite att hålla på att dividera om det. De flesta moskéer håller till i källutrymmen i olika bostadsområden.

Angående kristendommen så finns det ju lika många avarter där där man har sina egna regelverk. Med att alla kvinnor måste ha kjol och man inte får umgås med pojkar som man inte är släkt eller gift med osv, det finns en hel del sådant i de mindre församlingarna i Sverige med inte minst inom pingstkyrkan.

Själv tycker jag att det svenskaste vi har är religionsfriheten, som ju trots allt innebär att man är fri att ha vilken tro vad man vill.

Fanns en period i växjö

Så för att du tycker att kyrkklockor låter trevligt så är det inte en störning för folk? :confused:

Jag tycker att fiolmusik och bunkertechno är saker som är väldigt trevligt att lyssna på. Det är fullständigt ointresserant i sammanhanget, för vad som är en störning baseras inte (eller ska åtminstone inte) baseras på enskilda människors smak.

(Och, som sagt, böneutrop är inte på något sätt obligatoriskt vid en moské. De flesta som har en moské i grannhuset vet nog knappt om det.)

Det skrev jag inte! Givetvis uppskattar inte alla det.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka