Det stora bukevalet till riksdagen 2026

Bukefalos 30 år!

Vilket parti tänker du (just nu) att du vill rösta på i riksdagsvalet 13 september?

• Socialdemokraterna

Röster: 80 26,2%
  • Sverigedemokraterna

Röster: 13 4,3%
  • Moderaterna

Röster: 32 10,5%
  • Vänsterpartiet

Röster: 60 19,7%
  • Centerpartiet

Röster: 45 14,8%
  • Miljöpartiet

Röster: 57 18,7%
  • Kristdemokraterna

Röster: 11 3,6%
  • Liberalerna

Röster: 3 1,0%
  • Medborgerlig samling

Röster: 1 0,3%
  • Alternativ för Sverige

• Partiet Nyans

Röster: 0 0,0%
  • Piratpartiet

• Övriga

• Antal omröstningsdeltagare
    305
  • Omröstning stängd .
Så bara för att du kan gå omkring med dina rosa solglasögon så kan ALLA det ?
@Fjordfrälst berättar här att hen INTE känner sej trygg men du skriver då bara "det är bara som du tror" ???

Hur snygg kommentar är det då ?

Som när jag sa att jag inte beger mej till Rinkeby. Då fick jag höra att där var det ju inga problem alls att vara i...
Återigen blev hotad (inom mitt yrke förvisso) med polisanmälan som följd av 3 kända av polisen i Rinkeby / Spånga området... Men absolut förringa våra känslor bara ... Gör det... Eller kanske inte ?

För att du jobbar med icke svenskalande kollegor och anser att det är rätt, så anser JAG att är man i Sverige ÄR det Svenska vi pratar ... Det är vårt språk... Men det förklarar ju varför du inte anser vi har nån svensk kultur att värna om, när du inte ens värnar om det svenska språket !!!
Det handlar väl inte om att förminska människor upplevelser utan om att försöka föra fram att vi lätt upplever världen som mycket farligare än den är då vi lever i en tid när precis allt kommer ut i sociala medier och i traditionella medier.

Jag har själv traskat runt i Rosengård utan att känna mig hotad och jag har bott på Hisingen i många år. En dag när jag skulle iväg med min 1-åring möttes jag av polis som hade spärrat av alldeles utanför vår port pga en dödsskjutning. Polisen bad mig att gå hem igen om jag inte tvunget måste iväg (vilket absolut inte var ett måste). Det ledde inte till att jag därefter var livrädd för att gå utanför hemmet. Jag var väl medveten om att det var kriminell X som hade skjutit kriminell Y. Jag var inte en måltavla. Visst kan oskyldiga hamna i vägen, men det var liksom inte vilda Västern. Du kan bli skjuten av misstag av en jägare när du är ute och plockar svamp eller bär också (jo, det har hänt) men betyder det att vi inte ska våga gå ut i skogen?

På jobbet pratar jag det språk som funkar bäst för tillfället. Jag har kollegor från flera olika länder, men de flesta är svenska så oftast pratar vi svenska. De som inte är svenskar försöker lära sig svenska och vi pratar svenska i den mån det går, men inom veterinärmedicin når man vissa gränser när det till slut helt enkelt blir lättare att byta till engelska för att alla parter ska förstå varandra och inte riskera patientsäkerheten.

Det betyder inte att jag inte värnar svenska som språk utan om att vi alla helt enkelt behöver anpassa oss efter varandra för att nå bästa möjliga resultat.

Min farmor och farfar var judar, farfar hamnade i ett läger och överlevde, farmor var gömd. Farfar söp ihjäl sig och dog som 46 åring till följd av det. De var danskar. Fruktansvärt, det håller jag med om. Men jag kan tycka att många muslimer behandlas illa i dag också och det finns väl ändå ingen anledning att begränsa religion och de olika byggnaderna för religionerna i ett så pass vettigt land som Sverige? Och med att begränsa menar jag att som du säga att bara kyrkor och kristendomen är ok.

Men fyy, tråkigt att läsa och jag menar det! ❤️. Just den delen av världens historia är så fruktansvärd. Jo absolut, skulle säga att det säkert finns inom alla religioner och nej jag har inte emot någon som människor oavsett härkomst när det gäller människan! Men när det gäller islam tål jag inte att de troende sådana kräver att djuren ska halal-slaktas. Rent vansinne men de lyder ju bara sin gud och just DÄR tycker jag det är vansinne. När djuren får lida pga religion. Är mest det som gör att jag har svårt för islam i Sverige, vill inte att sådant djurplågeri ska ske här. Alltså inte ritualen de gör utan krav på att sådan slakt får ske utan bedövning av djuret som egentligen deras relation inte tillåter. Det gör mig så illamående.

Jag tycker att vi ska göra det som är rimligt att göra. Sopsortering tycker jag till exempel är mycket rimligt.
Det hindrar inte att jag tycker att globala organisationer ska ställa ännu högre krav på de länder som är de största bovarna.

Om utsläppen kommer från produktionen och transport av varor som köps av kunder i andra länder, är det då producentlandet eller användningslandet som ska lastas för utsläppen?

Varför ska vi anpassa oss till kristendomen som kom hit söderifrån, och ställde krav på förändring av traditioner och kom med kvinnoförtryck? Som rev våra traditioner, våra samhällsstrukturer och våra heliga platser? Varför fick vi inte längre hålla midvinterblot? Det är en gammal tradition.
Inte bara kvinnoförtryck, kyrkan var viktig för att hålla tjänstehjonen på mattan så dom inte, ve och fasa, skulle roa sig när dom var lediga, kyrkan var ett maktmedel och traditionen behålls inom kyrkan mellan dom anställda på vissa platser, samarbetssvårigheterna står som spön i backen när dom klättrar på varann för att nå toppen.

Men fyy, tråkigt att läsa och jag menar det! ❤️. Just den delen av världens historia är så fruktansvärd. Jo absolut, skulle säga att det säkert finns inom alla religioner och nej jag har inte emot någon som människor oavsett härkomst när det gäller människan! Men när det gäller islam tål jag inte att de troende sådana kräver att djuren ska halal-slaktas. Rent vansinne men de lyder ju bara sin gud och just DÄR tycker jag det är vansinne. När djuren får lida pga religion. Är mest det som gör att jag har svårt för islam i Sverige, vill inte att sådant djurplågeri ska ske här. Det gör mig så illamående.
Det sker inte här. Om inte köttet importeras.

Men fyy, tråkigt att läsa och jag menar det! ❤️. Just den delen av världens historia är så fruktansvärd. Jo absolut, skulle säga att det säkert finns inom alla religioner och nej jag har inte emot någon som människor oavsett härkomst när det gäller människan! Men när det gäller islam tål jag inte att de troende sådana kräver att djuren ska halal-slaktas. Rent vansinne men de lyder ju bara sin gud och just DÄR tycker jag det är vansinne. När djuren får lida pga religion. Är mest det som gör att jag har svårt för islam i Sverige, vill inte att sådant djurplågeri ska ske här. Det gör mig så illamående.
Vet du hur halal-slakt går till i Sverige?

Det är lika mycket djurplågeri här som vanlig slakt är, och djur äter du ju.

Spelar roll och spelar roll, skulle nog mest vara en ovana för ögat mest.
https://www.mahmoodmosken.se/ Mosken i malmö är en rätt snygg moderna byggnad tycker jag.

En lite mer anonym variant https://www.facebook.com/photo/?fbid=533034638959800&set=a.533034632293134

https://sv.wikipedia.org/wiki/Umm_A.../media/Fil:Khadijah-moskén,_Malmö,_2025-1.jpg

De flesta är ju snarare lite svennebanan tråkiga skulle jag säga. Typ som moderna kyrkor har en tendens att bli.

https://www.mahmoodmosken.se/ Mosken i malmö är en rätt snygg moderna byggnad tycker jag.

En lite mer anonym variant https://www.facebook.com/photo/?fbid=533034638959800&set=a.533034632293134

https://sv.wikipedia.org/wiki/Umm_A.../media/Fil:Khadijah-moskén,_Malmö,_2025-1.jpg

De flesta är ju snarare lite svennebanan tråkiga skulle jag säga. Typ som moderna kyrkor har en tendens att bli.

Håller inte med dig tyvärr, men det är för den så fyrkantiga utseendet, inget annat! :)

Ja den andra var verkligen anonym

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka