Det stora bukevalet till riksdagen 2026

Bukefalos 30 år!

Vilket parti tänker du (just nu) att du vill rösta på i riksdagsvalet 13 september?

• Socialdemokraterna

Röster: 80 26,2%
  • Sverigedemokraterna

Röster: 13 4,3%
  • Moderaterna

Röster: 32 10,5%
  • Vänsterpartiet

Röster: 60 19,7%
  • Centerpartiet

Röster: 45 14,8%
  • Miljöpartiet

Röster: 57 18,7%
  • Kristdemokraterna

Röster: 11 3,6%
  • Liberalerna

Röster: 3 1,0%
  • Medborgerlig samling

Röster: 1 0,3%
  • Alternativ för Sverige

• Partiet Nyans

Röster: 0 0,0%
  • Piratpartiet

• Övriga

• Antal omröstningsdeltagare
    305
  • Omröstning stängd .
Börjat fundera på hur mycket undersökningarna innan valet påverkar resultatet på valresultatet och vad vi röstar på i slutändan.

De hade en intressant diskussion om detta i P1 morgon idag tycker jag. Även den filosofiska aspekten i möjligheterna till att taktikrösta. Och skillnaden mot förra valet där de tydligen kunde se mönster i svängningarna pga det ännu större antalet presenterade undersökningar.

Jag läste att andelen som förtidsröstat är större i år. Det tycker jag är intressant för jag har hört att det verkar vara många som är osäkra i år. Men å andra sidan är det väl två olika grupper dvs de som är säkra på sitt val förtidsröstar.

Jag läste att andelen som förtidsröstat är större i år. Det tycker jag är intressant för jag har hört att det verkar vara många som är osäkra i år. Men å andra sidan är det väl två olika grupper dvs de som är säkra på sitt val förtidsröstar.
Hälften byter aldrig parti under ett helt liv. Så det är nog olika grupper.

Det är förbjudet att stå och dela ut valsedlar vid vallokalen. Trots det är C och M på plats vid min lokal och det är tydligen ok enligt valförrättare.

/sur

Läste precis om SDs satsning på utlandsröster. Bl a skjutsar de med bussar och ger samtidigt info om sitt parti om jag fattar rätt. Det känns väldigt konstigt.

Och jag känner att det är något som skaver med utlandsröstarna. De bor ju inte landet de röstar för och behöver aldrig ta konsekvenserna. Jag förstår att det är en rättighet men det känns så underligt.

Lite humor också i de intervjuer jag sett - de röstar SD för det är för många invandrare i Sverige. När de får den självklara följdfrågan om inte de själva är invandrare där de bor. Nope, för de anpassar sig och är värdefulla för landet. Kan de språket? Nope, inte mer än några ord. Nu vet jag att alla inte är så men....

Jimmie Åkesson sa "det kan bli muslimer som avgör det här valet. Sug på den."

Hur är det inte rasism?

Förutom att man så klart, vid ett jämnt valresultat, kan peka på vilken kategori som helst och säga att de avgör valet (tex personer som heter Leif), så är det tammefan bland det värre jag har hört till och med honom säga.

Jag har sett att många har anmält uttalandet som hets mot folkgrupp. Jag hoppas att det kan definieras som det.

Jag har sett folk skriva att "Nu kan man ju rösta på L för nu är det inte en bortkastad röst" dvs om de trodde att L inte skulle komma in så hade de röstat annorlunda.
Jag har också bekanta som är sossar sen många år men som nu har röstat C eller V beroende på vilken man vill att S ska regera med.
jag röstade på L förra året men tänkte inte göra det nu av den anledningen du nämnde, men nu när det finns en chans att L kommer in så kommer jag rösta där.

Läste precis om SDs satsning på utlandsröster. Bl a skjutsar de med bussar och ger samtidigt info om sitt parti om jag fattar rätt. Det känns väldigt konstigt.

Och jag känner att det är något som skaver med utlandsröstarna. De bor ju inte landet de röstar för och behöver aldrig ta konsekvenserna. Jag förstår att det är en rättighet men det känns så underligt.

Lite humor också i de intervjuer jag sett - de röstar SD för det är för många invandrare i Sverige. När de får den självklara följdfrågan om inte de själva är invandrare där de bor. Nope, för de anpassar sig och är värdefulla för landet. Kan de språket? Nope, inte mer än några ord. Nu vet jag att alla inte är så men....
Dom säger så för att dom inte går på bidrag. Jag tror nämligen dom tror att alla invandrare går på bidrag.

Jimmie Åkesson sa "det kan bli muslimer som avgör det här valet. Sug på den."

Hur är det inte rasism?

Förutom att man så klart, vid ett jämnt valresultat, kan peka på vilken kategori som helst och säga att de avgör valet (tex personer som heter Leif), så är det tammefan bland det värre jag har hört till och med honom säga.

Jag har sett att många har anmält uttalandet som hets mot folkgrupp. Jag hoppas att det kan definieras som det.
Jag förstår inte varför han förutsätter att alla muslimer ska rösta på samma parti 😄

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka