Det stora bukevalet till riksdagen 2026

Bukefalos 30 år!

Vilket parti tänker du (just nu) att du vill rösta på i riksdagsvalet 13 september?

• Socialdemokraterna

Röster: 80 26,2%
  • Sverigedemokraterna

Röster: 13 4,3%
  • Moderaterna

Röster: 32 10,5%
  • Vänsterpartiet

Röster: 60 19,7%
  • Centerpartiet

Röster: 45 14,8%
  • Miljöpartiet

Röster: 57 18,7%
  • Kristdemokraterna

Röster: 11 3,6%
  • Liberalerna

Röster: 3 1,0%
  • Medborgerlig samling

Röster: 1 0,3%
  • Alternativ för Sverige

• Partiet Nyans

Röster: 0 0,0%
  • Piratpartiet

• Övriga

• Antal omröstningsdeltagare
    305
  • Omröstning stängd .
Jag förstår inte varför han förutsätter att alla muslimer ska rösta på samma parti 😄
Och vi har totalt 2.2 miljoner utlandsfödda I Sverige. Alltså invandrare. Ca 8 procent av dom är inte medborgare. Så 2 miljoner är röstberättigade. Muslimska samfund har 200000 medlemmar. Lägger en då till dom som är födda i muslimska familjer så tros det bli 1 miljon totalt. Den miljon som då är kvar? Ingen som valfiskar hos dom? Och varför göra 1 miljon muslimer till motståndare? Nä.det stinker rasism på alla längder.

Sådär, eftersom det stod andra partier och delade ut valsedlar organiserade vi oss raskt och fick folk på plats. Man får stå några steg från själva lokaler och dela ut valsedlar enligt valförrättarna. Så nu har jag stått i två timmar och blev just avbytt - lokalen ligger precis mitt emot mitt hus så helt sjukt att jag ska rösta någon helt annanstans. Vilket jag inte behöver bekymra mig för eftersom jag förtidsröstade. Rejält trött eftersom jag var uppe tjugo över sex för att hinna se till att det fanns tillräckligt med valsedlar när lokalen öppnade åtta. Funderar på att kanske sova några timmar för att orka i natt.

Blir så glad över att se att många klätt upp sig lite extra. Precis som jag alltid gjort när jag röstat på valdagen och som jag kommer ihåg att man gjorde när man var liten. Hela familjen var finklädd och sedan gick vi tillsammans till vallokalen.

Vid min vallokal vid Åsö gymnasium var det representanter från tre partier där jag upplevde den från L som påstridig och försökte trycka valsedlar i handen på folk, de andra upplevde jag som mer respektfulla.

Jag har fått rösta i 40 år och jag kan inte påminna mig om att jag någonsin fått stå i så lång kö som idag! Bra att många använder sin rösträtt, en kompis som har svårt att gå tog taxi till vallokalen.

Vid min vallokal vid Åsö gymnasium var det representanter från tre partier där jag upplevde den från L som påstridig och försökte trycka valsedlar i handen på folk, de andra upplevde jag som mer respektfulla.

Jag har fått rösta i 40 år och jag kan inte påminna mig om att jag någonsin fått stå i så lång kö som idag! Bra att många använder sin rösträtt, en kompis som har svårt att gå tog taxi till vallokalen.
Bara valsedlar? Ingen stödkorv och stödöl i sikte? Eller desperat knäböjande och förslag om gratis hemstäd av vederbörande om du bara röstar mot din åsikt?

Tog mig 12 min totalt att rösta nyss! Otroligt trevliga och professionella röstmottagare. Mindre trevlig och oprofessionell äldre gubbe som kom samtidigt och sa han var valobservatör klagade en massa. Men nu har man upplevt det också. Ingen som delade ut valsedlar här.

Otroligt förvirrande för mig att det var ordningen Riksdag, Kommun och sedan Region. Men det blev rätt till slut (röstade annat parti i Region) ✅

Kryssade på alla tre valsedlarna (samma parti) och eftersom jag känner flera både riksdag, region och kommun så var det lätt att kryssa. Jag vet inte hur det är i övriga landet, men här i Stockholm kan man kryssa lokalpolitiker inom kretsen på röstkortet. Däremot inte region och riksdag.

45-50 min i kö här. De hade ändrat så tre områden röstade i samma lokal, inte så lyckat. Aldrig köat mer än några minuter.

Blev olika i de tre valen men allt åt grönrött. Kryssade unga kvinnor på alla tre. Känner inte till någon.

In och ut på typ 7min :up: allt smidigt förutom att röstmottagaren läste fel personnummer på mig så jag fick rätta henne. Förstår att man blir trött, men det var väldigt lugnt i lokalen så man borde försöka hålla sig alert. Eller?

Jag läste att andelen som förtidsröstat är större i år. Det tycker jag är intressant för jag har hört att det verkar vara många som är osäkra i år. Men å andra sidan är det väl två olika grupper dvs de som är säkra på sitt val förtidsröstar.
Jag var osäker på mina val i region- och kommunvalet. Men dock inte på vilka slags partier jag ville rösta på. Jag kan tänka mig att det finns en del som är som jag. Dvs kanske osäkra men inte på vilket "block" så att säga.

Min minnesbild är att partierna brukar stå och dela ut valsedlar utanför vallokalen. En liten bit framför. De får inte pusha, men de står där mad valsedlar. Minns jag fel? Eller vsr det så förr om åren men inte längre?
Så minns jag det också, att de liksom stod på trappan på väg upp till vallokalen och delade ut valsedlar?

Jag har också bekanta som är sossar sen många år men som nu har röstat C eller V beroende på vilken man vill att S ska regera med.
Mitt klipp: Huh, intressant, det hade jag inte ens kommit tanken på.

Jag räknar liksom kallt med att S kommer knappast att börja samarbeta med V så pass att V släpps in i regeringen. Men jag hoppas på att de tar vinken på allvar och inser att partiet har gått för mycket till höger för att passa i smaken på ett flertal tidigare röstare som röstat på S.

Så minns jag det också, att de liksom stod på trappan på väg upp till vallokalen och delade ut valsedlar?
Var skönt här med ingen som stod och delade ut valsedlar. Kändes helt anonymt och som att ingen dömde en utan bara professionella valarbetare som ville se till att ens röst skulle räknas.

Handlar ju om det systemet dom införde i förra valet att alla röstsedlar ska vara bakom en skärm och bara en person i taget får stå där och välja. Dom har varnat för att det kan bli köer.

Jag var osäker på mina val i region- och kommunvalet. Men dock inte på vilka slags partier jag ville rösta på. Jag kan tänka mig att det finns en del som är som jag. Dvs kanske osäkra men inte på vilket "block" så att säga.
Jag har röstat väldigt olika i kommun och riksdag och partiet jag röstade på i år i kommunen vet jag inte var på vänster-höger skalan partier ligger.

För mig är det stor skillnad på vad jag tycker är viktigt på lokal nivå och rikstadsnivå.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka