Det stora bukevalet till riksdagen 2026

Bukefalos 30 år!

Vilket parti tänker du (just nu) att du vill rösta på i riksdagsvalet 13 september?

• Socialdemokraterna

Röster: 80 26,2%
  • Sverigedemokraterna

Röster: 13 4,3%
  • Moderaterna

Röster: 32 10,5%
  • Vänsterpartiet

Röster: 60 19,7%
  • Centerpartiet

Röster: 45 14,8%
  • Miljöpartiet

Röster: 57 18,7%
  • Kristdemokraterna

Röster: 11 3,6%
  • Liberalerna

Röster: 3 1,0%
  • Medborgerlig samling

Röster: 1 0,3%
  • Alternativ för Sverige

• Partiet Nyans

Röster: 0 0,0%
  • Piratpartiet

• Övriga

• Antal omröstningsdeltagare
    305
  • Omröstning stängd .
Syftar mest på att kommer vi dit förväntas vi följa deras lagar sharia-regler, lika självklart ska det vara för dem att följa våra när de kommer hit. Inte konstigare än så, har inte så mycket mer att tillägga och tänker inte fortsätta diskussionen nu :).
Fast det blir ju väldigt märkligt att tala så stensäkert om saker som du uppenbarligen inte har koll på. Nu när det bevisligen finns kyrkor i olika muslimska länder antar jag att det är okej med moskéer här även för dig?
Gällande lagar förväntas man givetvis följa de som finns i landet men det har jag verkligen aldrig hört någon argumentera för att det inte skulle vara så.
Sen kan man ju fundera på om man verkligen vill sträva efter att bli lika hård mot oliktänkande som till exempel talibanerna bara för att de inte skulle acceptera vår kultur där.

Syftar mest på att kommer vi dit förväntas vi följa deras lagar sharia-regler, lika självklart ska det vara för dem att följa våra när de kommer hit. Inte konstigare än så, har inte så mycket mer att tillägga och tänker inte fortsätta diskussionen nu :).
Men det gäller ju alltid och oavsett allt att man behöver följa lagen i det land man befinner sig.

Om vi skulle behöva fly från Sverige, skulle vi naturligtvis försöka undvika tex de länder där kvinnor inte har medborgerliga rättigheter ens när de är medborgare.

De allra flesta människor lever hyfsat laglydigt.

Saudiarabien: Det är helt olagligt att bygga eller ha offentliga kristna kyrkor i landet. Kristna gästarbetare måste därför fira gudstjänst i hemlighet.

Som jag skrev tidigare i diskussionen så finns det undantag, till exempel Saudiarabien och Afghanistan. Men att det finns ju å andra sidan avarter inom de flesta religioner.

Att kyrkor är förbjudna i Saudiarabien är på inget sätt ett argument för att att svenskar skulle få ett skott i pannan om vi ville ha en kyrka i "ett muslimskt land". Och oavsett vilket, vill vi verkligen vara som Saudiarabien?

Jag förstår inte varför man hela tiden ska jämföra Sverige med länder som har dödsstraff om man är homosexuell och hugger händerna av tjuvar. Sverige ska inte vara likadant som de länder som är religiösa diktaturer. Vi ser oss själva som oändligt mycket bättre, en sekulär demokrati vars lagstiftning är demokratisk och med mänskliga rättigheter inskrivet i vår grundlagstiftning. Inklusive religionsfrihet.

Och vi är, oändligt mycket bättre, det är därför människor från de länderna flyr till Sverige för att de inte vill leva under en diktatur utan i en demokrati. Ska vi verkligen likställa Sverige och Saudiarabien? Ska vi vara lika fruktansvärt förtryckande? Ja, i många länder är kristna kyrkor förbjudna. Ska vi sänka oss till deras nivå och förbjuda moskéer?

Ska vi vara som Afghanistan, som inte heller tillåter andra religioner?

I Sverige är det grund lagstiftat att vi har religionsfrihet. Att bygga moskéer och bekänna sig till islam är därför enligt svensk lag. Och alla bör följa svensk lagstiftning. Eftersom vi bor i Sverige och tillhör ett svenskt samhälle med svenska värderingar.

Tycker också det känns fel. Jag har dock dålig koll på vad politiker säger om detta i nuläget. Har bara hört MP lyfta det men är ju helt klart biased av att jag lyssnade mycket på dem i början av valrörelsen då jag funderade på vad jag skulle rösta på. Vilka partier (om några) tycker du lyfter denna frågan? Jag tillhör ju dem som vill ha betydligt mer förstatligat, sådant som befolkningen behöver (vilket ju självklart också är fråga om vad och I vilken "mängd" tex om man tänker på energifrågan, jag tycker ju inte vi behöver ha Googles serverhallar tex och anpassa vår enegriinfrastruktur till det).
Det här är ingen ny fråga utan tagits upp i debattartiklar ett antal gånger det senaste decenniet men inget görs politiskt, vad jag förstår är det i princip bara de längst ut på ytterkanterna, både vänster och höger, som konkret vill stoppa detta och de har ingen politisk makt.

Lyssnade till MP och Amanda Lind på SVT inför valet och hon är inte klar alls, mitt intryck var att de vill ha det som nu men med lite små justeringar bara.

Senast ändrad:
Jag förstår inte varför man hela tiden ska jämföra Sverige med länder som har dödsstraff om man är homosexuell och hugger händerna av tjuvar. Sverige ska inte vara likadant som de länder som är religiösa diktaturer. Vi ser oss själva som oändligt mycket bättre, en sekulär demokrati vars lagstiftning är demokratisk och med mänskliga rättigheter inskrivet i vår grundlagstiftning. Inklusive religionsfrihet.

Och vi är, oändligt mycket bättre, det är därför människor från de länderna flyr till Sverige för att de inte vill leva under en diktatur utan i en demokrati. Ska vi verkligen likställa Sverige och Saudiarabien? Ska vi vara lika fruktansvärt förtryckande? Ja, i många länder är kristna kyrkor förbjudna. Ska vi sänka oss till deras nivå och förbjuda moskéer?

Ska vi vara som Afghanistan, som inte heller tillåter andra religioner?

Det är inte många länder. Det handlar om ytterst få länder. Och ett av dem är inte muslimskt.

Det är inte många länder. Det handlar om ytterst få länder.

Exakt. Men trots det är det de länderna som dras upp varje gång det argumenteras att muslimer inte ska få bygga moskéer eller utöva sin tro i Sverige. Jag vill nog hellre jämföra Sverige med länder som Kanada, Storbritannien, Nederländerna, Nya zeeland, ja tom USA mfl. Som alla har religionsfrihet och där även muslimer kan utöva sin tro.

Det här är ingen ny fråga utan tagits upp i debattartiklar ett antal gånger det senaste decenniet men inget görs politiskt, vad jag förstår är det i princip bara de längst ut på ytterkanterna, både vänster och höger, som konkret vill stoppa detta och de har ingen politisk makt.

Lyssnade till MP och Amanda Lind på SVT inför valet och hon är inte klar alls, mitt intryck var att de vill ha det som nu men med lite små justeringar bara.

Nej håller med om att den frågan aldrig känns relevant för de som styr :( Synd också när det politiska spelet gör det svårt för oss väljare att veta var parterna faktiskt står och vad de vill driva I olika frågor!

Exakt. Men trots det är det de länderna som dras upp varje gång det argumenteras att muslimer inte ska få bygga moskéer eller utöva sin tro i Sverige. Jag vill nog hellre jämföra Sverige med länder som Kanada, Storbritannien, Nederländerna, Nya zeeland, ja tom USA mfl. Som alla har religionsfrihet och där även muslimer kan utöva sin tro.

Jag reagerade på att du skrev att "i många länder är kristna kyrkor förbjudna". Så är det inte alls. Men annars håller jag med dig.

Jag reagerade på att du skrev att "i många länder är kristna kyrkor förbjudna". Så är det inte alls. Men annars håller jag med dig.

Jag borde preciserat att det handlar om religiösa diktaturer. Inte sekulära demokratier med mänskliga rättigheter. Det är därför jag tycker det blir lite groteskt när man vill jämföra Sverige med Saudiarabien.

Ok... Men då om den som begått 2 våldtäkter då får 24 år så slår det dina 10 cykelstölder...

https://www.hd.se/helsingborg/liten-risk-for-tjuvarna-att-aka-fast/

Vår granskning visar att cykeltjuvar löper liten risk att åka fast. Döms det ut böter motsvarar de ungefär förtjänsten när man säljer en stulen, begagnad cykel.

Men absolut om större ligor skulle få 20 år så .... Och jag är VERKLIGEN för att EN grov våldtäkt får maxstraffet 12 år med !!!
Grejen är att om vi ska låsa in cykeltjyvar så finns det inte plats för våldtäktsmännen i fängelserna och det blir SVINDYRT. Om vi då börjar med att ta bort straffrabatten ,SNABBT, för dom grova brotten som våld och sexualbrott, vilket är vad S hade ett förslag om så kan vi låsa in dom. Tidös förslag är sämre och ger fler dömda brottslingar ute på gatorna då domarna inte kan verkställas för det är fullt.

Absolut är kyrkan vår guds hus,- alla religioner har ju sina egna gudar- men jag har alltid tyckt det varit självklart och har fina minnen och är tacksam för att det var självklart med sommaravslutningar där under min barndom.
Psst. Jag viskar så ingen annan märker att du gör bort dig lite. Muslimernas Allah är samma Gud som i kristendomen. Alltså samma snubbe. Och i judendomen också faktiskt.

Du lever i ett vacum av rasistisk propaganda. Köper du danskt griskött? Där kan vi snacka djurplågeri.
Skulle ju inte kika här inne på ett tag men svar på din fråga: ABSOLUT INTE !!! Är själv uppväxt på gård där vi värnat om djuren vi fött upp. Jag värnar om svenska bönder och vårt djurskydd som många andra länder inte har. Nej, nej, nej. Tar inte utländskt kött med tång ens. Riktigt illa vore det.

Psst. Jag viskar så ingen annan märker att du gör bort dig lite. Muslimernas Allah är samma Gud som i kristendomen. Alltså samma snubbe. Och i judendomen också faktiskt.
Alla gör vi visst bort oss ibland....MP tex sen de rasade i sista Novusmätningen idag- ja men vad tror de när de går ut med att höja bränslet direkt om de vinner valet?!? Där gjorde ju de bort sig....Faktiskt. End of story från min sida och nu loggar jag ut igen som jag skulle försöka göra och gick ptja sådär :o. Men nu ska jag åka och jobba istället för att diskutera vidare, det överlämnar jag till er andra :).

Senast ändrad:
Alla gör vi visst bort oss ibland....MP tex sen de rasade i sista Novusmätningen idag- ja men vad tror de när de går ut med att höja bränslet direkt om de vinner valet?!? Där gjorde ju de bort sig....Faktiskt. End of story från min sida och nu loggar jag ut igen som jag skulle försöka göra och gick ptja sådär :o. Men nu ska jag åka och jobba istället för att diskutera vidare, det överlämnar jag till er andra :).
De gjorde inte bort sig, de berättade om sin politik. Skulle det ljugit?
Trams.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka