Det var ingen ponny

Sv: Det var ingen ponny

Frågan är ju vart alla hästar på 1,50 tar vägen.... och varför det ska vara så j**la intressant att köpa maxade D-ponnyer, nån futtig cm på mankhöjden har ju inte någon jättebetydelse för ponnyns ridbarhet.
 
Sv: Det var ingen ponny

Då får man ju helt annan konkurrens och 10 cm högre i klasserna för hoppning. Den lilla övervuxna ponnyn och en stor häst. Den sk ponnyn har ingen chans när det gäller tiden.
 
Sv: Det var ingen ponny

Någonstans borde ju den som har slutmätt ponnyn åka på någon form av straff.

Tycker synd om alla inblandade.
 
Sv: Det var ingen ponny

När de slutsmäts vid 8 års ålderkan ju inte mätmännen rå får att den sedan växer några cm till. Är den då under 148 så har mätmännen gjort helt rätt. Vissa växer senare än andra.

Är ponnyn nedmätt så har ju mätmännen gjort helt fel.. :devil:
 
Sv: Det var ingen ponny

Är det något en lite häst har till sin fördel så är det tiden. Den kan ta betydligt snävare svängar i omhoppning. Däremot när det kommer till höjden så är det skillnad mellan att vara 1,50 eller 1,75. Men man måste också se till sådant som teknik och förmåga för att inte säga viljan och tävlingshuvud. Utan det så har du noll.

Angående den sk ponnyn så håller jag med säljaren. Har jag fått min ponny mätt till ponny så kan jag inte göra något åt det. Man måste ju lita på att mätmännen/kvinnorna som tar betalt för sitt jobb faktiskt gör det. Annars kan man ju mäta själv. Köparna kan ju inte komma nu 2,5 år senare och påpeka något sådant, det hade de fått göra när de köpte den.
 
Sv: Det var ingen ponny

Men varför vill de ha skadestånd, har de inte kunnat använda hästen som ponny under de år som de ägt den eller vilken skada har de lidit som motiverar 180 000 kr?
 
Sv: Det var ingen ponny

Tror de menar de 180 000 kronorna som kompensation för det prisras den nya mätningen medförde. Men jag håller med andra här i tråden, är ponnyn slutmätt är den. Kanske hade säljare med flit mätt ner dem, men mest troligt inte. Den har ju tävlat med (minst) 2 olika ryttare i många år utan problem.

Alla som köper maxad ponny, oavsett kategori, bör nog budgetera in en kontrollmätning innan köp, och de som ska sälja bör nog budgetera in en kontrollmätning innan den läggs ut för försäljning. Och mätmännen få ett större ansvar om det uppdagas att en ponny mätt av mätman X för 3 mån sen till 147 cm, mäts av annan mätman till 150 cm. (Vuxen ponny alltså)

Eller så skrotar man nuvarande mätningssystem helt och kräver kontrollmätning en gång årligen..
 
Sv: Det var ingen ponny

Frågan är ju vart alla hästar på 1,50 tar vägen.... och varför det ska vara så j**la intressant att köpa maxade D-ponnyer, nån futtig cm på mankhöjden har ju inte någon jättebetydelse för ponnyns ridbarhet.
I holland har man ju kategori E ponnys som får tävlas upp till 25 har jag för mig det är alltså de som vi ser som för små hästar. exakt var gränsen går vet jag tyvärr. Jag tycker absolut att det vore en bra sak att införa en klass för hästar upp till 158 cm. En klass för youngriders så att hoppet från ponny inte blev så stort samt att det skulle förbättra avelsn samt höja priserna på våra "små hästar" Trots allt så är inte alla 175 cm långa och vill ha en häst på 170 cm idag så sker ju knappast någon kvalitetinriktad avel på hästar som skall bli runt 155. Det är antingen ponny eller stora hästar a 170+.
 
Sv: Det var ingen ponny

O andra sidan tycker jag att slutmäter man hästen vid 8års ålder ska den få tävla som den höjd det blev. Annars så är det meningslöst att slutmäta ponnyer och då borde de införa att man kontrollmäter hästarna med 2års mellanrum
 
Sv: Det var ingen ponny

*kl*
En häst borde väl kunna ändra mankhöjd under livet pga olika träning? Framkroppen hänger ju faktiskt lös, enbart i muskler, och om musklarna ändras kan ju mankens höjd över havet ändras.
Tycker slutmätningar borde göras på en punkt på hästen som är i absolut konstant läge... vad nu det skulle vara, skulderbladets kant kanske?
 
Sv: Det var ingen ponny

I holland har man ju kategori E ponnys som får tävlas upp till 25 har jag för mig det är alltså de som vi ser som för små hästar. exakt var gränsen går vet jag tyvärr. Jag tycker absolut att det vore en bra sak att införa en klass för hästar upp till 158 cm. En klass för youngriders så att hoppet från ponny inte blev så stort samt att det skulle förbättra avelsn samt höja priserna på våra "små hästar" Trots allt så är inte alla 175 cm långa och vill ha en häst på 170 cm idag så sker ju knappast någon kvalitetinriktad avel på hästar som skall bli runt 155. Det är antingen ponny eller stora hästar a 170+.

Man skjuter bara problemet framåt med en kategori E tycker jag. De sär som är 159 cm kommer hamna där dagen 'små hästar' är. Alla vill ha maxat, ingen vill ha den där som är 1 cm över nästa kategorigräns.

Dvs idag vill 'ingen' ha en 149 cm:s häst, men med en kategori E kommer 'ingen' vilja ha en 159 cm häst (ja förutom jag då *s*).

Så, jag tycker bara en kategori E skjuter problemet.

Sen, det verkar vara mest hobbyryttarna som sätter sån vikt vid storleken? Proffsen tycks se till kapacitet, och har den det får den vara vilken storlek den vill? Finns ju båda mkt stora, och mkt små hästar som hävdat sig väl.
 
Sv: Det var ingen ponny

Inte ska de ha några pengar av honom inte! Ska man köpa djur för såna summor så kan man väl ta sig tid att kolla om hästen verkligen är godkända mått när den ändå är så pass maxad innan köp? Är hästen slutmätt vid 8-års ålder så har allt gått rätt till.

Klart det kan kännas grinigt för de nya ägarna men hur skulle säljaren kunna veta att hästen växte ytterligare ett par centimeter, det kan väl ändå inte vara vanligt att de växer så mycket, en ponnyras?

Dessutom att de kräver att de ska ha tillbaka sina 200' och dessutom ha 180' i skadestånd?? Vad i hela friden ska de ha skadestånd för? För deras sårade själar/uteblivna rosetter/ynka eventuella prispengar?
 
Senast ändrad:
Sv: Det var ingen ponny

Köper man en häst för 200 000kr kan man tycka att det ligger i köparens intresse att kontrollmäta hästen redan innan köpet. oavsett vad papprena säger, det är sunt förnuft!

Att hästar ändrar sig i kroppen och har mer eller mindre muskler periodvis kan ju knappast vara något nytt!
 
Sv: Det var ingen ponny

Fast det ironiska är att de som kräver skadestånd HAR tävlat ponnyn utan problem som jag fattar det. Det var först när de skulle SÄLJA som de fick reda på att ponnyn var för stor.

Så vara framtida saker som påverkas.

Tycker också det är magstarkt. Om jag köper en bil, är fullt nöjd med den, kör den i flera år utan problem osv. Sen ska jag sälja den, och då upptäcks att det inte alls är en Saab som jag trott, utan en Volvo med Saab-emblem i fronten, så kan jag ju inte tycka att jag ska ha skadestånd för jag kört volvo i X år utan att en enda dag märkt det eller varit missnöjd med bilen. Inte heller kan jag kräva skadestånd för att säljaren sålde en Volvo fast både säljare och jag trodde det var en Saab i alla år. Och känns som det de försöker? De har ju ine haft MINSTA att anmärka på på hästen förrän den skulle säljas och SPEKULANTERNA mätte den..
 
Sv: Det var ingen ponny

Jag kan tänka mig att de själv inte hade ngt emot att den var för stor- vem mäter inte:cool:
Det var först när den blev ratad av andra- kloka människor som inte tänkte chansa som förtreten kom.
 
Sv: Det var ingen ponny

O andra sidan tycker jag att slutmäter man hästen vid 8års ålder ska den få tävla som den höjd det blev. Annars så är det meningslöst att slutmäta ponnyer och då borde de införa att man kontrollmäter hästarna med 2års mellanrum

Håller med! Kallas det slutmätning så gör det. Annars får de väl flytta slutmätningen till 10 års ålder eller nåt, men frågan är om det kommer göra någon skillnad.
 
Sv: Det var ingen ponny

Håller med! Kallas det slutmätning så gör det. Annars får de väl flytta slutmätningen till 10 års ålder eller nåt, men frågan är om det kommer göra någon skillnad.

håller oxå med...

slutmätning betyder väl att det är SISTA mätningen?

annars får man väl döpa om till ponnylicensmätning å att den licensen löses ut/år...

*funderar på om jag kan sälja min häst som maxad kat. E-ponny utomlands* :angel:
 
Sv: Det var ingen ponny

Jag kan tänka mig att de själv inte hade ngt emot att den var för stor- vem mäter inte:cool:
Det var först när den blev ratad av andra- kloka människor som inte tänkte chansa som förtreten kom.

Och om spekulanten kontrollmätte med riktig mätman, så är resultatet offentlig med.

Om man mäter hemma i stallet, så precis som du säger kan man ju då inte ha ngt emot att den är för stor. Bara låta bli att tala om att man mätt den till 152 cm hemma. Men om spekulanten mätte med riktig mätman, så kan man ju inte låtsas som det regnar längre.

och KL från nedan

Enda sättet jag ser att en gång för alla bli av med mätproblemet är årlig kontrollmätning helt enkelt, med mätman. Ska du tävla ska ponnyn mätas årligen helt enkelt och ha ett mätintyg som är max 12 månader gammalt. Då riskerar man som max att en ponny går i fel kategori ett år.

En statisk slutmätning, oavsett ålder, tycker jag är förkastlig, då det alltid kommer att kunna diskuteras om hästen var hårt verkad, ur kondition etc, om mätmannen var mutad osv. Men årliga mätningar så blir det en annan femma. Och så svårt med årliga mätningar borde det inte vara heller varken kostnadsmässigt eller logistiskt.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
368
Senast: Ketrawzc
·
  • Artikel
Hästnyheter Länsstyrelsen kom till platsen på kvällen och ska då ha observerat vargen som försökte komma tillbaka till de dödade ponnyerna. Man...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 338
Senast: Mia_R
·
  • Artikel
Hästnyheter Sju och åttaåriga Awelia och Aliwa rider gärna utan träns, något de gjort sedan de var små. Med hjälp av vikten och rösten rider...
Svar
0
· Visningar
99
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En lillasyster vill att storasyster ska leka i ”Vill du va min ponny?”, där leken blir en egen värld - eller om det är storasyster som...
Svar
0
· Visningar
181
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2023 -den andra
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp