Hästar dödade av varg i Stockholms län

Länsstyrelsen kom till platsen på kvällen och ska då ha observerat vargen som försökte komma tillbaka till de dödade ponnyerna. Man kunde också säkra spår som tyder på att vargen varit i ponnyernas hage mer eller mindre hela dagen.
 
Absolut jättesorgligt, men jag blir alltid lika förundrad över varghatarnas fullständiga… tunnelseende. ”Vargar har ingen plats i samhällen, DE SKA DÖ ALLIHOP!” Jo fast… De var där först, det är vi som expanderar våra samhällen och tränger undan dem?
Ofta är dessa "varghatare" personer som bor nära eller i reviren, eller känner de som gör.

Vi är en del av naturen. Vi påverkar den således. Vi står inte utanför den.

Och vi har levt helt utan varg i Sverige. Gick finemang. Skulle gå, finemang. Men, jag tror inte på utopier eller noll-sammanhang, så mitt förslag vore fri jakt på varg inom 500 meter från hagar och bebyggelse. Kanske skulle de åtminstone börja lära sig att människor och närheten av människor är farliga då.

Själv hatar jag inte varg alls. Jag menar bara att man ska se realistiskt på saken och faktiskt ta hänsyn till de som påverkas, på riktigt.
 
Det kan jag inte utläsa av artikeln? Jag läser att unga vargar mest dödar kalvar/årskalvar, men det är väl rätt självklart? Det tar tid att bli expert på att jaga. Vuxna vargar specificerar de inte åldern på bytet för, eller missar jag något?

Det går att hitta forskning på. Här en sammanställning från doktorsavhandlingen "Predatory behaviour of wolves in
Scandinavia" av Barbara Zimmermann.
Det ser ut som om bara en liten andel av de älgar vargarna tar är fullvuxna och detta sker på vintern, inte sommaren.

1000026123.jpg
 
Ja jag trodde det var allmänt känt att älg är vargens huvudsakliga föda, givetvis kan de ta älg då när de är ensamma.

Att varg inte tar häst speciellt ofta har mer med hästars beteende att göra än deras storlek. Hästar i hage ställer sig ofta och stirrar på vargen - då anfaller de i regel inte eftersom risken att den blir skadad är väldigt stor. Det finns helt enkelt enklare byten. Men om det är stora problem med att vargen tar mycket får i området så kan man kanske anta att det finns ont om vilt, och som alltid så ökar risktagandet med ökad desperation. Och om jag inte minns fel så har man haft stora problem med just det i det området.
Kanske, men kor har väl samma beteende och de attackeras då och då, även större djur. Jag tror det spelar in att hästar inte går själva på bete på samma sätt som nötdjur utan oftast i mindre hagar närmare gården. Fast det är klart, för att ta ett så stort djur som en fullvuxen häst krävs det inlärning och om hästen agerar annorlunda än andra bytesdjur för vargen kan det nog också bidra.
 
Ofta är dessa "varghatare" personer som bor nära eller i reviren, eller känner de som gör.
Inte nödvändigtvis. Min mamma är en varghatare (hon gör dock inget åt det, annat än att tala om sina åsikter privat) som tycker att det bästa hade varit att döda alla vargar i Sverige (och troligtvis alla björnar, huggormar, vildsvin etc). Hon har hela sitt liv bott i centrala Skåne (och hennes åsikter om vargar är äldre än sedan vargarna började etablera sig i Skåne). Även om hon inte varit direkt påverkad av vargarna innan (nu finns det väl dock några där i området), så är hon väldigt rädd för vargar och tycker det är väldigt onödigt att vi ska ha vargar i landet (och andra farliga djur).
 
Inte nödvändigtvis. Min mamma är en varghatare (hon gör dock inget åt det, annat än att tala om sina åsikter privat) som tycker att det bästa hade varit att döda alla vargar i Sverige (och troligtvis alla björnar, huggormar, vildsvin etc). Hon har hela sitt liv bott i centrala Skåne (och hennes åsikter om vargar är äldre än sedan vargarna började etablera sig i Skåne). Även om hon inte varit direkt påverkad av vargarna innan (nu finns det väl dock några där i området), så är hon väldigt rädd för vargar och tycker det är väldigt onödigt att vi ska ha vargar i landet (och andra farliga djur).
Jo, såklart finns det såna personer också. Kanske särskilt om vargen som är ett sånt kulturellt starkt kopplat djur, I princip världen över.

Vargarna är ju inte särskilt farliga för människor här i Sverige, så det blir lite malplacerat kanske om man har just den rädslan. Men kan förstå en rad andra anledningar att vara motståndare.
 
Ofta är dessa "varghatare" personer som bor nära eller i reviren, eller känner de som gör.

Vi är en del av naturen. Vi påverkar den således. Vi står inte utanför den.

Och vi har levt helt utan varg i Sverige. Gick finemang. Skulle gå, finemang. Men, jag tror inte på utopier eller noll-sammanhang, så mitt förslag vore fri jakt på varg inom 500 meter från hagar och bebyggelse. Kanske skulle de åtminstone börja lära sig att människor och närheten av människor är farliga då.

Själv hatar jag inte varg alls. Jag menar bara att man ska se realistiskt på saken och faktiskt ta hänsyn till de som påverkas, på riktigt.

Varghatare med tunnelseende kan lika gärna bo 100 mil från närmsta vargrevir. Man behöver inte gilla vargen. Men klarar man inte av att se den för vad det är, nämligen ett djur liksom alla andra, utan babblar om lustmördare, grålus, STG osv så beror det inte på var man bor.

Hur skulle en varg som dödas en halv kilometer bort från närmsta bebyggelse lära sig något?
Bättre att skjuta av de djur som faktiskt ställer till problem.
 
Inte nödvändigtvis. Min mamma är en varghatare (hon gör dock inget åt det, annat än att tala om sina åsikter privat) som tycker att det bästa hade varit att döda alla vargar i Sverige (och troligtvis alla björnar, huggormar, vildsvin etc). Hon har hela sitt liv bott i centrala Skåne (och hennes åsikter om vargar är äldre än sedan vargarna började etablera sig i Skåne). Även om hon inte varit direkt påverkad av vargarna innan (nu finns det väl dock några där i området), så är hon väldigt rädd för vargar och tycker det är väldigt onödigt att vi ska ha vargar i landet (och andra farliga djur).

Och jag bor i vargrevir och här finns många som inte ser några större problem med vargen. Men varghatarna skriker högst.
 
Varghatare med tunnelseende kan lika gärna bo 100 mil från närmsta vargrevir. Man behöver inte gilla vargen. Men klarar man inte av att se den för vad det är, nämligen ett djur liksom alla andra, utan babblar om lustmördare, grålus, STG osv så beror det inte på var man bor.

Hur skulle en varg som dödas en halv kilometer bort från närmsta bebyggelse lära sig något?
Bättre att skjuta av de djur som faktiskt ställer till problem.
Sant, lärdomen finns där kanske inte.

Och visst går jargongen, är fullt medveten om det och har själv svårt för allsköns "höhö"-retorik.

Men mitt förslag står jag fast vid. Det skulle ge folk som är påverkade en vettig möjlighet att försvara sina djur. Och med det även en starkare upplevd trygghet. Samt minska stammen då (eller åtminstone göra att den slutar växa och sprida sig, kanske). Jag ser det som att det är ett problem att de är i närheten av tamdjur och bebyggelse, så det passar in i din modell också isåfall.
 
Sant, lärdomen finns där kanske inte.

Och visst går jargongen, är fullt medveten om det och har själv svårt för allsköns "höhö"-retorik.

Men mitt förslag står jag fast vid. Det skulle ge folk som är påverkade en vettig möjlighet att försvara sina djur. Och med det även en starkare upplevd trygghet. Samt minska stammen då (eller åtminstone göra att den slutar växa och sprida sig, kanske). Jag ser det som att det är ett problem att de är i närheten av tamdjur och bebyggelse, så det passar in i din modell också isåfall.
BS, skulle bara leda till en massa åteljakt och påstådda vargattacker för "laglig" masslakt på en starkt hotad djurart.
 
Sant, lärdomen finns där kanske inte.

Och visst går jargongen, är fullt medveten om det och har själv svårt för allsköns "höhö"-retorik.

Men mitt förslag står jag fast vid. Det skulle ge folk som är påverkade en vettig möjlighet att försvara sina djur. Och med det även en starkare upplevd trygghet. Samt minska stammen då (eller åtminstone göra att den slutar växa och sprida sig, kanske). Jag ser det som att det är ett problem att de är i närheten av tamdjur och bebyggelse, så det passar in i din modell också isåfall.
Båda sidorna har sina ytterligheter. Min man pratade med en man häromdagen, han berättade att han deltog i vinters licens jakt på varg, alltså helt laglig jakt. Ändå var det något han ville hålla hemligt eftersom han tidigare varit utsatt för mordhot. Alltså jag kan förstå att man vill värna vargen men att mordhota människor är verkligen att gå över gränsen.
 
Båda sidorna har sina ytterligheter. Min man pratade med en man häromdagen, han berättade att han deltog i vinters licens jakt på varg, alltså helt laglig jakt. Ändå var det något han ville hålla hemligt eftersom han tidigare varit utsatt för mordhot. Alltså jag kan förstå att man vill värna vargen men att mordhota människor är verkligen att gå över gränsen.
Ja det förekommer verkligen. Även skadegörelse och andra hot.


Fast det skulle ju bli vansinnigt svårt att bevisa varför vargen befann sig inom en halv kilometer från bebyggelse, och skulle dessutom i så fall vara fullt lagligt att gå ut och skjuta ned förbipasserande djur.
Det är svårt idag att bevisa att vargen är nära nog till jakthunden också iofs, men jag fattar din poäng.
Som svar på den andra meningen: ja.

Sen måste man ju inte hugga sig fast i exakt fem hundra meter, tror ni fattar tankegången oavsett vad distansen skulle landa i.

Tror jag sagt min poäng / åsikt färdigt här, skriver jag mer i tråden blir det nog mest bara upprepningar.. och nån slags längre vargdebatt online vet jag redan är ganska lönlös... Väldigt tråkigt det som hände hästarna, hoppas det blir länge till nästa gång.
 
Ja jag trodde det var allmänt känt att älg är vargens huvudsakliga föda, givetvis kan de ta älg då när de är ensamma.

Att varg inte tar häst speciellt ofta har mer med hästars beteende att göra än deras storlek. Hästar i hage ställer sig ofta och stirrar på vargen - då anfaller de i regel inte eftersom risken att den blir skadad är väldigt stor. Det finns helt enkelt enklare byten. Men om det är stora problem med att vargen tar mycket får i området så kan man kanske anta att det finns ont om vilt, och som alltid så ökar risktagandet med ökad desperation. Och om jag inte minns fel så har man haft stora problem med just det i det området.
När det finns gott om älg och ont om annat, så är älg möjligtvis vargens huvudsakliga föda.
Det påståendet blev som allenarådande sanning när de första vargarna "återkoloniserade" det förhållandevis älgtäta Värmland för sisådär 40 år sedan.

Här det finns måttligt, t.o.m. lite ont om älg (och har så funnits längre än det funnits vargar i trakten), men väldigt gott om dovhjort, så är dovhjort vargens huvudsakliga föda.

På vissa håll, så äter vargen mer vildsvin, eller vad som råkar finnas.

Vargar är opportunister som har ett födoval baserat på det som finns och som är rimligt att jaga.

De vargar som finns i t.ex. Frankrike eller Italien äter ingen älg...
 
Ja jag trodde det var allmänt känt att älg är vargens huvudsakliga föda, givetvis kan de ta älg då när de är ensamma.

Att varg inte tar häst speciellt ofta har mer med hästars beteende att göra än deras storlek. Hästar i hage ställer sig ofta och stirrar på vargen - då anfaller de i regel inte eftersom risken att den blir skadad är väldigt stor. Det finns helt enkelt enklare byten. Men om det är stora problem med att vargen tar mycket får i området så kan man kanske anta att det finns ont om vilt, och som alltid så ökar risktagandet med ökad desperation. Och om jag inte minns fel så har man haft stora problem med just det i det området.
Det är inte så enkelt som att det är ont om vilt för att "varg ska ta får". Det förekommer ofta vargangrepp även i områden med t.ex. megastora dovhjortsstammar.

Det är helt enkelt lätta byten.

Får är inte speciellt snabba, och har föga försvar.
 
Det går att hitta forskning på. Här en sammanställning från doktorsavhandlingen "Predatory behaviour of wolves in
Scandinavia" av Barbara Zimmermann.
Det ser ut som om bara en liten andel av de älgar vargarna tar är fullvuxna och detta sker på vintern, inte sommaren.

Visa bifogad fil 143170
Tyvärr är det gammal forskning, innan vargarna spred sig rejält utanför Värmland och Dalarna.

Födoval, beteende och även revirstorlekar (minskning av storlek) har ändrats rejält sedan vargen blev vanlig i övriga delar av Svealand och i Götaland.

Man kan liksom inte jaga sådant som inte finns, alltså jagar man det som finns istället.
 
Tyvärr är det gammal forskning, innan vargarna spred sig rejält utanför Värmland och Dalarna.

Födoval, beteende och även revirstorlekar (minskning av storlek) har ändrats rejält sedan vargen blev vanlig i övriga delar av Svealand och i Götaland.

Man kan liksom inte jaga sådant som inte finns, alltså jagar man det som finns istället.

Men tror du att även fördelningen kalv/ungdjur/vuxet djur förändrat sig där vargen jagar älg? Det var därför jag la in tabellen. I övrigt finns rätt intressant forskning från t ex Tyskland och Spanien om vad vargarna där livnär sig på. Naturligtvis växlar bytesdjur beroende på var vargarna lever.
 
Men tror du att även fördelningen kalv/ungdjur/vuxet djur förändrat sig där vargen jagar älg? Det var därför jag la in tabellen. I övrigt finns rätt intressant forskning från t ex Tyskland och Spanien om vad vargarna där livnär sig på. Naturligtvis växlar bytesdjur beroende på var vargarna lever.
Nej, jag tror (utan vetenskapliga bevis) att vargen tar kalv/ungdjur av älg.

Precis som att när tam nöt attackeras, så är det nästan uteslutande kalv/ungdjur där också.

Problemet med nuvarande forskning är att det inte finns några sammanställningar av vad vargen äter i t.ex. Sveriges för närvarande mest vargtäta län Södermanland.

Att jägarorganisationerna snöar in på att älg är vargens huvudsakliga föda är destruktivt för både diskussionerna om vargförvaltning, och om vad som är en lagom stor stam av älg i Sverige.

Tongivande i jägarorganisationerna är alldeles för ofta äldre herrar, som kommer ihåg hur mycket älg det fanns tillgängligt för jakt under "älgexplosionen" på 1990-talet, och som har svårt att acceptera att vi (förhoppningsvis) är på väg mot en normalisering av mängden älg i Sverige av huvudsakligen andra orsaker än vargförekomsten. Vi har alltså haft en betydligt större älgstam än vad naturlig föda egentligen kan bära, Sverige har också en idag en betydligt större älgstam än jämförbara grannländer.

De här herrarna vill gärna få det till att vargen behöver i det närmaste utrotas, för att säkra tillgången på älg att jaga.

Mer svårjagat vilt, eller vilt som bäst jagas med andra metoder än ställande jakthund intresserar inte dessa herrar så värst mycket.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter I början på april dödades två minishetlandsponnyer av varg i en hage i Edsbro i Norrtälje kommun i Stockholms län. Efter angreppet har...
Svar
0
· Visningar
71
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Länsstyrelsen i Stockholms län har beslutat om skyddsjakt efter den varg som nyligen dödade två ponnyhästar i Norrtälje kommun.
Svar
14
· Visningar
1 053
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 649
Senast: Juli0a
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 203
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp