Hästar dödade av varg i Stockholms län

Länsstyrelsen kom till platsen på kvällen och ska då ha observerat vargen som försökte komma tillbaka till de dödade ponnyerna. Man kunde också säkra spår som tyder på att vargen varit i ponnyernas hage mer eller mindre hela dagen.
 
Nej, jag tror (utan vetenskapliga bevis) att vargen tar kalv/ungdjur av älg.

Precis som att när tam nöt attackeras, så är det nästan uteslutande kalv/ungdjur där också.

Problemet med nuvarande forskning är att det inte finns några sammanställningar av vad vargen äter i t.ex. Sveriges för närvarande mest vargtäta län Södermanland.

Att jägarorganisationerna snöar in på att älg är vargens huvudsakliga föda är destruktivt för både diskussionerna om vargförvaltning, och om vad som är en lagom stor stam av älg i Sverige.

Tongivande i jägarorganisationerna är alldeles för ofta äldre herrar, som kommer ihåg hur mycket älg det fanns tillgängligt för jakt under "älgexplosionen" på 1990-talet, och som har svårt att acceptera att vi (förhoppningsvis) är på väg mot en normalisering av mängden älg i Sverige av huvudsakligen andra orsaker än vargförekomsten. Vi har alltså haft en betydligt större älgstam än vad naturlig föda egentligen kan bära, Sverige har också en idag en betydligt större älgstam än jämförbara grannländer.

De här herrarna vill gärna få det till att vargen behöver i det närmaste utrotas, för att säkra tillgången på älg att jaga.

Mer svårjagat vilt, eller vilt som bäst jagas med andra metoder än ställande jakthund intresserar inte dessa herrar så värst mycket.

Det finns forskning som inte är jättegammal som handlar om fördelningen rådjur vs älg. Skandulv publicerar mycket, det kommer ny forskning hela tiden. :)

Men jag tror inte att nämnda herrar är särskild intresserade av denna forskning. Den har redan bl a visat att det främst är jakttrycket som påverkar älgstammen...
 
Jag står rättad, men det skrivs också att det för det mesta rör sig om kalvar/årskalvar.
Jag är inte jägare som är de enda som står på facit och den verkliga sanningen.

Utan jag är BARA SLU-utbildad natur- och kulturvägledare som varit på flera rovdursföreläsningar på olika forskningsstationer och pratat med rovdjursansvariga i flera län, samt läser tidningar och tittar på TV.

som du skriver, ensamma vargar tar kalvar, kan ta årsälgar och SJUKA eller SKADADE stora älgar. Helf friska vuxna älgar, rår inte ensamma vargar på. :heart
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter I början på april dödades två minishetlandsponnyer av varg i en hage i Edsbro i Norrtälje kommun i Stockholms län. Efter angreppet har...
Svar
0
· Visningar
71
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Länsstyrelsen i Stockholms län har beslutat om skyddsjakt efter den varg som nyligen dödade två ponnyhästar i Norrtälje kommun.
Svar
14
· Visningar
1 052
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 626
Senast: Juli0a
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 203
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Fototråd del II

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp