Hästar dödade av varg i Stockholms län

Länsstyrelsen kom till platsen på kvällen och ska då ha observerat vargen som försökte komma tillbaka till de dödade ponnyerna. Man kunde också säkra spår som tyder på att vargen varit i ponnyernas hage mer eller mindre hela dagen.
 
Alltså, det här är ju väldigt tragiskt för ponnyerna som miste livert och för ägarna!

Men jag tycker nog att rubriken kunde specificerat lite mer vad det gällde för hästar. I det här fallet var det två minishettisar. Visserligen är de hästar men det är ju extremt stor skillnad på en minishettis och en storhäst.

En minishettis är ju nästan i fårstorlek och det är ju inget ovanligt med en varg som fäller ett får.
 
Alltså, det här är ju väldigt tragiskt för ponnyerna som miste livert och för ägarna!

Men jag tycker nog att rubriken kunde specificerat lite mer vad det gällde för hästar. I det här fallet var det två minishettisar. Visserligen är de hästar men det är ju extremt stor skillnad på en minishettis och en storhäst.

En minishettis är ju nästan i fårstorlek och det är ju inget ovanligt med en varg som fäller ett får.
Jag funderar mycket på om de små gick ensamma, någon som hört något om det?
Har två shettisar och hade (troligtvis) varg precis utanför hagen för några veckor sen :crazy:
Men mina små går inte ensamma utan tillsammans stora hästar.
 
Jag stör mig på det här mer och mer. Jag hade förstått om mainstream media skrivit hästar i rubriken. Men det här är en tidning om ridsport för hästfolk. För hästfolk är en häst högre än 148 cm i mankhöjd! Annars är det en ponny. Känns som clickbait i rubriken! Det här är ju illa nog och ska inte behöva det!
 
Åh, så irriterande dåligt pålästa folk är! En journalist intervjuar på SVT en rovdjursexpert och ställer frågan: "Vad är det som gör att en varg väljer att angripa ett så stort djur som en häst?". Experten svarar att vargar kan ta en fullvuxen älg så storleken är inget problem.

Nä, för det här var minishettisar!!
 
Åh, så irriterande dåligt pålästa folk är! En journalist intervjuar på SVT en rovdjursexpert och ställer frågan: "Vad är det som gör att en varg väljer att angripa ett så stort djur som en häst?". Experten svarar att vargar kan ta en fullvuxen älg så storleken är inget problem.

Nä, för det här var minishettisar!!
Vargar i flock om det inte finns lättare byten, sure... men vilken ensam varg går på en älg? Kom igen nu. Vilket nonsens.
 
Vargar i flock om det inte finns lättare byten, sure... men vilken ensam varg går på en älg? Kom igen nu. Vilket nonsens.
Om man inte har koll på vargar och hur de jagar så kanske det är bättre att uttrycka sig lite försiktigare? Ensamma vargar är duktiga på att ta fullvuxna älgar.

https://svenskjakt.se/uncategorized/ensamma-vargar-ovantat-effektiva-algjagare/ Det är en forskare på SLU som citeras i artikeln, jag kan säkert hitta forskningen om folk är intresserade.
 
Tack, jag var rätt säker på det men hade inte tid att googla efter en källa.
Ja jag trodde det var allmänt känt att älg är vargens huvudsakliga föda, givetvis kan de ta älg då när de är ensamma.

Att varg inte tar häst speciellt ofta har mer med hästars beteende att göra än deras storlek. Hästar i hage ställer sig ofta och stirrar på vargen - då anfaller de i regel inte eftersom risken att den blir skadad är väldigt stor. Det finns helt enkelt enklare byten. Men om det är stora problem med att vargen tar mycket får i området så kan man kanske anta att det finns ont om vilt, och som alltid så ökar risktagandet med ökad desperation. Och om jag inte minns fel så har man haft stora problem med just det i det området.
 
Hemskt sorgligt. En funderar på varför just dom här individerna blev angripna. Vad jag förstår fanns det fler lika små på gården. Dessa var dock nya. Reagerade dom annorlunda på vargen? Staketen var ju i bra skick även om det inte var RAS.
 
Absolut jättesorgligt, men jag blir alltid lika förundrad över varghatarnas fullständiga… tunnelseende. ”Vargar har ingen plats i samhällen, DE SKA DÖ ALLIHOP!” Jo fast… De var där först, det är vi som expanderar våra samhällen och tränger undan dem?
 
Absolut jättesorgligt, men jag blir alltid lika förundrad över varghatarnas fullständiga… tunnelseende. ”Vargar har ingen plats i samhällen, DE SKA DÖ ALLIHOP!” Jo fast… De var där först, det är vi som expanderar våra samhällen och tränger undan dem?
Framförallt är de de vargar som rör sig i bebyggelse och tar tamdjur som ska jagas. Sedan behöver stammen kanske kontrolleras i antal, men i första hand borde dessa individer som tar tamdjur jagas.
 
Jag står rättad, men det skrivs också att det för det mesta rör sig om kalvar/årskalvar.
Det kan jag inte utläsa av artikeln? Jag läser att unga vargar mest dödar kalvar/årskalvar, men det är väl rätt självklart? Det tar tid att bli expert på att jaga. Vuxna vargar specificerar de inte åldern på bytet för, eller missar jag något?
 
Det kan jag inte utläsa av artikeln? Jag läser att unga vargar mest dödar kalvar/årskalvar, men det är väl rätt självklart? Det tar tid att bli expert på att jaga. Vuxna vargar specificerar de inte åldern på bytet för, eller missar jag något?
Det stod inte heller att de därefter föredrar vuxna djur. Att under andra året avancerar de till årskalvar och sedan stod det inte så mycket mer utöver att det framför allt var hanarna som dödar älg, men när jag googlade vidare fanns det bland annat ytterligare en artikel där det står att det Främst rör sig om unga älgar... och det verkar ju logiskt tycker jag?
https://svenskjakt.se/jakt-prylar/svensk-jakt-granskar-atta-myter-om-varg/
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 203
Senast: Freazer
·
  • Artikel
Dagbok Idag har jag hunnit med mycket ;) Ponnyn har ridits. åkte till ridhuset då ridbanan är stelfrusen och hoppade lite, hon var lite spänd...
Svar
0
· Visningar
354
Senast: Coras star
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 828
Senast: bollen__
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 174
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp