Det var ju fel?!

Jag skulle verkligen behöva ett ljudklipp på detta för jag kan inte föreställa mig att någon uttalar det "exakt som det stavas" för övrigt är det väl vokaler som kan vara långa/korta och inte konsonanter? Antalet konsonanter anger hur vokalen innan ska uttalas.
Nä alltså det är ju finlandssvenska så det funkar ju inte som era regler. Rytmen är ungefär som japanska.
 
Foto, hur uttalar ni det ?

Jag säger inte "fotto" som man hör många säga utan drar lite mer på första oet. Typ fo-to.
Är det inte rent krasst så att många norrländska dialekter vill betona första stavelsen i alla ord medan längre söderut hellre betonar andra stavelsen- alternativt ha korta vokaler överallt....
 
Kom att tänka på den här tråden i bilen tidigare när en tjej på radion uttalade person som "peschon" Alltså sch som i schäfer. Fattade inte ens vad hon sa innan hon gick över till "pechoner" och det fick lite kontext.

Jag kunde inte höra någon dialekt på hennes tal i övrigt men det här måste väl vara dialektalt? Aldrig hört det innan..
 
”Fa-laffel” är det enda jag hört, så antar att det är korrekt? ”Fa” som i fanatisk och ”laffel” som gaffel.
Jag började säga "Falla Fel" på skoj ihop med min syster.
Gissa vem som inte kan få det ur huvudet nu? :banghead:
Måste sägas med uppton på Falla och nedton på Fel, i en härlig melodi.
 
Kom att tänka på den här tråden i bilen tidigare när en tjej på radion uttalade person som "peschon" Alltså sch som i schäfer. Fattade inte ens vad hon sa innan hon gick över till "pechoner" och det fick lite kontext.

Jag kunde inte höra någon dialekt på hennes tal i övrigt men det här måste väl vara dialektalt? Aldrig hört det innan..
Jag säger person på samma sätt som persika - det är inte uttalat exakt pächon, men i realiteten blir det nästan så för r:et kommer inte riktigt ut. Tycker det är ovanligare att höra det med rullande r...
 
Jag säger person på samma sätt som persika - det är inte uttalat exakt pächon, men i realiteten blir det nästan så för r:et kommer inte riktigt ut. Tycker det är ovanligare att höra det med rullande r...
Ja det var så jag trodde alla uttalade det. Men det är ju stor skillnad på rs och sch ljuden.

edit:

Alltså ljudet som i schäfer, choklad, skita, skänka, chock, schack osv.
 
Kom att tänka på den här tråden i bilen tidigare när en tjej på radion uttalade person som "peschon" Alltså sch som i schäfer. Fattade inte ens vad hon sa innan hon gick över till "pechoner" och det fick lite kontext.

Jag kunde inte höra någon dialekt på hennes tal i övrigt men det här måste väl vara dialektalt? Aldrig hört det innan..
Östgöte, kanske? De brukar vara lite glada i sch-ljudet.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
559
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 500
Senast: Grazing
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 597
Senast: Enya
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 964
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp