Det var ju fel?!

• Tjatter
  • Trådstartare Trådstartare Lupino
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 422
  • Visningar Visningar 26 853
I min familj sade vi alltid "spela kartong" om att tillfälligt gå ihop mot någon annan i sällskapsspel och kortspel. Det är en skämtsam omskrivning av "bilda kartell", uttrycket bildades innan jag var född så jag vet inte hur det uppkom.
Men jag var 18-19 år innan jag fattade att det inte var ett riktigt talesätt.

Jag vet aldrig om det heter jooro eller evro (euro). Har tagit reda på det flera gånger, sen blandar jag ihop det igen!
Örå ;)
Jag tänker att den ska uttalas på ens eget språk, men eftersom vi i Sverige har en tendens att svälja u i europa så blir det väl ändå euro/evro där varje bokstav uttalas om man är svensk. Fransmännen säger närmast öråå, tyskarna åjrå, italienarna äo-rå. Hur irländarna som är de enda engelsktalande som har valutan uttalar den vet jag inte. Men varför man som svensk ska uttala den joorå på engelska förstår jag inte.

Liknande trådar

Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är... 2
Svar
31
· Visningar
2 958
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
16 413
Senast: qitis
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är... 2
Svar
39
· Visningar
4 201
Senast: cewe
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I tidernas begynnelse, dvs när undertecknad var en liten vilsen tonåring, fanns ett nätforum som hette Haket.com. Det var ett ställe där...
Svar
4
· Visningar
827
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka