Bukefalos 28 år!

Det var ju fel?!

Men varför skulle svenska växtnamn uttalas på engelska :confused: (Jag vet - hjärnan är inte alltid logisk). På engelska heter det Japanese Knotweed (vilket har koppling till det latinsla namnet)
Det är det väl ingen i tråden som trott, att alla svenska växtnamn ska uttalas på engelska?

Jag har varit osäker och det beror på att jag aldrig tidigare sett det svenska ordet "slide", ändelsen känns spontant engelsk och ordet finns på engelska, samt att park finns på båda språken.
 
Det är det väl ingen i tråden som trott, att alla svenska växtnamn ska uttalas på engelska?

Jag har varit osäker och det beror på att jag aldrig tidigare sett det svenska ordet "slide", ändelsen känns spontant engelsk och ordet finns på engelska, samt att park finns på båda språken.

Namnet kommer från det botaniska namnet slideväxter (tidigare slideknäväxter, det jag lärde mig) som är en familj under ordningen Caryophyllales :)
 
Jag läste flitigt Gamla tiders ädla hingstar av Joja Lewenhaupt när jag var yngre och använde då helt enkelt den enklaste formen av uttal för mig själv i mitt huvud :D

Lite roade var allt de gamla hästkarlarna/kvinnorna som fick lyssna på vad jag hade att säga om alla nyfunna släktingar till våra hästar :grin:

Uttalar fortfarande inte ”rätt” tror jag, tex stoet Nemesis (F5), hingstarna Varolio 263, Tokajer 240, Salvator 226 och sist men inte minst Sweet Mahrhu xx, som jag nu åtminstone lärt mig att stava till :p
 
Har nu efter att ha läst tråden lärt mig att det heter omständligt, aaaldrig hört!! 34 år och aldrig varken hört eller läst det?! Riktigt sjukt..:rofl:

Malplacerad har jag alltid sagt mal och inte mall. Brukar lyssna på creepypodden med Jack Werner som jag tycker är asduktig (jämfört med många andra poddare som säger ejengklien, ängklien osv och betonar helt fel på massa ord som jag blir tokig på), så har han sagt "mall-placerad" och jag blev konfunderad. Frågade sambon som är frilansskribent som sa att jo det är rätt. Pinsamt! :o
 
Malplacerad har jag alltid sagt mal och inte mall. Brukar lyssna på creepypodden med Jack Werner som jag tycker är asduktig (jämfört med många andra poddare som säger ejengklien, ängklien osv och betonar helt fel på massa ord som jag blir tokig på), så har han sagt "mall-placerad" och jag blev konfunderad. Frågade sambon som är frilansskribent som sa att jo det är rätt. Pinsamt! :o

Jag har alltid sagt mal-placerad med långt l trots att jag på franska använder mal placé med kort l. Alltid lär man sig nåt nytt man borde ha förstått. :grin:
 
jag säger ryttare:o
Men det heter ju paragrafryttare?
Jag vet inte om den här tråden minskar förvirringen eller ökar den :p :D

(jag säger och har alltid sagt paragrafryttare)

Haha, ja. Det är ryttare som är korrekt, men jag har alltid läst det som paragrafyttrare. Det kanske inte var helt tydligt. :) Men jag står fast vid att paragrafyttrare är ett klart rimligt ord! Någon som yttrar paragrafer och ser till att de följs, liksom. :idea:
 
Som den västerbottning jag är sa jag läker istället för läcker, alltså taket läker. Sedan jag blev uppmärksammad på hur dumt det låter stör jag mig varje gång jag hör den dialektala egenheten.
 
Fast worcestershiresås hade de skrivit fel på. Man uttalar shire också. Alltså inte wosstersås, utan wosster-shair-sås. Samma som Leicester (Lester).
Fast man säger inte ”shair”, utan mer ”cher” (nån annan kan säkert skriva uttalet bättre :D).
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
684
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 284
Senast: Grazing
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
11 203
Senast: Enya
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
20 519

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Valp 2024
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp