Detta är bland det jobbigaste jag har ställts inför o jag behöver råd?

T

Tickan

jag har en häst som blev sjuk innan jul, hon fick kronisk fång. anledningen är att d två andar tjejerna ville ha hästarna gå på fri till gång på ensilage jag sa ifrån. men en dag så stod det en ensilage bale ute i hagen utan att jag visste om att dom skulle köra inn en, dom hade tidigare på dagen ringt till min mamma och frågat vad jag tyckte om det hon sa vad jag har hört så vill hon inte det men ni får ringa till hennes mobil och prata med henne om det. Dom ringde aldrig, dom körde ut balen utan min tillåtelse bara för att det var majoritet som ville ha hästarna på fri tillgång på ensilage, så på kvällen så ringde jag hem till dom undrade vad f-n dom höll på med jag hade ju sagt till dom typ en vecka innan att jag absolut inte vill ha min häst på fri tillgång hon är inte vad vid ensilaget och dessutom hade jag precis börjat banta ner henne, men då var dom värsta experterna och sa att hästar inte blir feta av ensilage, då sa jag men hon blir ju inte smalare direkt om hon får gå på fri tillgång. hade jag haft möjligheten hade jag flyttat henne till en annan hage men det fanns ingen mer tillgänglig som hon fick gå på pga EU bestämmelser. så dom fortsatte att ställa ut balar i hagen och tillslut komm dommedagen min häst fick fång och nu är vi uppe i veterinär räknigar på 8000:- vad ska jag göra? vems fel är det? och om det är deras fel hur ska jag kunna bevisa det? tack vare dom kanske jag aldrig mer kan rida ordentligt på min häst hon får aldrig mer gå på sommarbete och vi måste tänka på allt hon äter. det känns så himla jobbigt dessutom är den j-vla kärringen som bestämde om ensilaget min bästa vänns morsa.
 
Vilken soppa :(

Stackars dig och inte minst stackars häst!! Dom tycks ju inte riktigt kloka.. Man kan inte göra en sådan här sak om inte ALLA är överens om det. I sådana fall måste man lösa det logiskt.. dvs flytta isär hästarna eller något.. Detta borde ju gå att anmäla och de borde ju bli betalningskyldiga? Kolla upp det med en advokat. Du har ju rätt till 30 min fri rådgivning om du ringer dem.
 
Re: Detta är bland det jobbigaste jag har ställts inför o jag behöver

Har svårt att tro att det finns något att anmäla. Hästägaren är ju ansvarig för sin häst - och här har hon ju, om jag fattat rätt, vetat om att hästen får för mycket mat.

mandalaki
 
Usch och fy! Vad ledsen man blir... Tyvärr kan du nog inte skylla felet på någon annan om inte fånget inträffade första dagen då du inte visste om att det stod hösilage i hagen. Du har ju på sätt och vis accepterat fri tillgång på hösilage eftersom du inte flyttade hästen, även om du inte hade något annat val. Tyvärr...

Men jag förstår dig! Jag har själv en fånghäst och det är lite bök på sommaren med flyttandet mellan hagar osv.

Vad sa dom andra då när din häst fick fång? Var det locket på eller hävdade dom bestämt att det inte var hösilagets fel?

Jag kan bara önska dig att din häst blir frisk och att du kan använda henne som vanligt sen. Min häst fick fång pga att han kom lös i stallet och åt 6 kg färskt korn en natt. Men han har gått på bete efter att jag mycket, mycket långsamt vant honom vid det och jag ger honom ingen specialmat. Han står på en foderstat som vilken annan häst som helst. Min uppfattning är att hästar som fått fång av gräs är betydligt mer känsliga för bete än de som fått det av en annan anledning.
 
Nu vet jag inte hur ditt uppstallningskontrakt är men står man kollektivt så är det många gånger majoritetsbeslut som gäller. Det funkar dåligt om folk har vetorätt då blir inget gjort, det kunne ju lika gärna vara någon smom vägrade ha sin häst utan fri tillgång och då hade situationen varit helt låst.

Det är tråkigt för både dig och hästen men så länge du faktiskt släppt ut hästen i hagen så har du med handling visat att du går med på fri tillgång. Det är ju dessutom inte helt uteslutet att det är något annat som orsakat fånget eller att din häst skulle fått det ändå.

Jag tror att det enda du kan gör aär att bita ihop och göra det bästa av situationen, det hjälper inte ett dugg att skylla på de andra eller kräva att de hjälper dig ekonomiskt eller rent praktiskt med hästen. Det finns många fånghästar som klarar av bete om man vänjer in dem långsamt och väljer lämpligt bete.
 
hej min stallvärd gick inte med på att hagen delades. anledningen har jag ännu inte fått ur henne. nu har jag flyttat min häst till ett annat stall där hon går med en annan fånghäst, det är bra där men det är ca 2 mil att åka. åter till ensilaget när dom hade ställt ut balen sa dom att de inte skulle ställa ut fler balar men vad stod det i hagen igen 10 dagar senare jo en ny ensilage bale vad skulle jag ha gjort stallvärden vägrade hjälpa mej även fast jag bad på mina bara knän. :cry:
 
vi hade inget stallkontrakt men man kan inte köra med majoritetsbeslut när det handlar om djur. det är helt sjukt i sådana fall.
 
Som hästägare är man alltid slutligt ansvarig för sin häst. I efterhand kan man konstatera att det varit bättre för hästen att stå på box till annan stallplats gick att ordna, hellre än att dra på sig fång.
 
ok men vad hade du gjort i min sitution, jag tror inte att du hade låtit hästen stå inne så mycket eller hur? man tänker ju inte att hästen ska bli sjuk liksom!!!
 
men om man tänker andra hållet då? Dom andra skulle inte få ha sina hästar på fri tillgång därför at du inte vill ha din på det. Det blir dumt det också...
 
Hej!
Har två halvblod en unghäst, en dräktig och en shettlandsponny gående i samma hage med en ensilage bal.
Men vi har satt på shettisen en "fångmunkorg" sådan man kan äta lite igenom utan att kunna gluffsa allt man ser och detta har fungerat bra hela vintern.
Bara ett tips. :bump:
 
ja men då tycker jag att vi hade försökt kunna komma överäns om något och försökt lösa det på något annat sätt än att dom tar saken iegna händer och bara struntar i vad jag har sagt totalt.
 
Självklart har man ett hästägar ansvar...
Men, man har också ett ansvar när man handskas med annans egendom (häst i det här fallet!)

Vet inte exakt hur det är i ett sådant här fall, men jag har faktiskt svårt att tro att man helt kan strunta i vad ägaren har sagt!
Samma sak om ägaren har angivt att hästen ska ha ett visst foder, då kan ju inte någon annan på eget bevåg ändra detta. Kanske hästen är allergisk mot fodret, och följderna blir allvarliga!

Mitt tips; rådgör med exempelvis en jursit om vad som gäller... :) så får du i alla fall klara besked!
 
jo, men ägare släpte uppenbaligen ut hästen och lät den vara med på fritillgång, visst var alternativet inte så lockande att stå inne mycket tills nu stallplats hittas, men det är dock ägarens val och ansvar vilket den gör med hästen.

ville inte ägaren var med på fritillgång så hade det bara varit att låta bli att släppa ut hästen, nu gjorde ägaren det och får stå sitt kast.

Det går inte att skylla sina misstag på någon annan och låta någon annan ta ansvar för att man gjort ett misstag/fel val..
 
Jo, jag hade haft hästen på box ett par dagar till jag hittat ett annat stall. Hästen överlever boxvila ett par dagar utan att ta skada (om man inte räknar uttråkad som skadad). Vet man risken med att ha den ute, så är väl valet lätt?!
 
Det är sant att ägaren kunde låtit bli att släppa ut hästen. :) Men frågan är väl om ägaren visste om att det SKULLE bli fri tillgång ???

Som jag fattade det, var det en diskussion som förekom om detta, som mer liknade ett förslag. Men det var inget definitift beslut meddelat om att det skulle VARA fri tillgång... :confused:

Men jag kan ha missuppfattat händelseförloppet... :smirk:

För har det inte meddelats något gemensamt beslut (kollektivt), eller beslut från stallägaren, då undrar jag om det inte är en annan sak faktiskt. Trodde att det var skyldighet att informera hästägarna tydligt vad som skulle gälla, om ändringar av det här slaget skulle göras. Just för att varje hästägare kunde välja hur den ville göra.

MEN.. jag kan ha fel.. :crazy:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 651
Senast: Lhas
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 081
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
632
Senast: Murray
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 100
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp