Detta jä**a ogräs!!!

B

Becca

Idag har jag rensat bort en massa ogräs i våran trädgård*pust!*
O jag tyckte det var ganska mkt redan nu och då har det ju inte dragit igång ordentligt med allt blommande...
Jag läste nånstans att om man börjar rensa redan nu på våren så blir det betydligt mindre under sommaren...Någon som vet om det stämmer?
Hoppas verkligen det eftersom jag har legat på knä i nästan 2 timmar nu o rensat :crazy:
Har ni nåt tips på bra ogräsmedel som blommorna tål o som inte är giftigt för djur?
 
Sv: Detta jä**a ogräs!!!

Jag har ett riktigt bra tips.

Sluta att definiera ogräs och helt plötsligt ser man sin trädgård spira av de mest fantastiska växter. Man slipper hålla på och så och odla, rensa och pilla.

Det var en av de riktigt jobbiga sakerna med att bo i ett villaområde - grannarna var ute hela tiden på knä och rensade frenetiskt bort varenda litet frö och ogräs så fort de tittade upp. Och tittade snett på MIN fina solgula gräsmatta!

Det enda jag gjorde då och gör nu är att klippa gräset när det behövs. Nu när man bor på egen gård med mer än 1 km till närmaste granne så slipper man det...

Å andra sidan om man älskar trädgårdsarbetet så är det väl på knä och rensa (och så, odla mm) som man vill hålla på med, och då är det en annan sak.
 
Sv: Detta jä**a ogräs!!!

Fast det sura med ogräset är ju att det tar all näring som mina fina blommor behöver :cry:
 
Sv: Detta jä**a ogräs!!!

Har du provat att täcka jorden med klippt gräs? Det ger mkt näring och håller kvar fukten + att spirande ogräs inte får så mkt ljus.
 
Sv: Detta jä**a ogräs!!!

Jag läste nånstans att om man börjar rensa redan nu på våren så blir det betydligt mindre under sommaren...Någon som vet om det stämmer?

Inte hos mig i alla fall .... Tycker det känns som om ju mer jag rensar desto mer kommer upp - suck! Men så har jag också det dj-gaste ogräset av alla, nämligen kirskål. Det enda som duger mot kirskål är att plantera snabbväxande perenner som brer ut sig och kväver ihjäl kirskålen. Nävor, t ex, fungerar mycker bra!
 
Sv: Detta jä**a ogräs!!!

Köp tåliga marktäckare till rabatterna så att ogräset inte får plats.
 
Sv: Detta jä**a ogräs!!!

Jag har ett förslag..Som jag snart utför..
Asfaltera,och måla det grönt! Och några fina blomkrukor på det,och vips..kvarterets finaste tomt!
 
Sv: Detta jä**a ogräs!!!

Jag har hört flera som funderat i de banorna... Pappa har istället gjort det enkelt för sig, han har låtit ogräset hålla sig, det brukar vara en fin tistelodling i landet på hösten... Och många fina blommor... ;) ;)
 
Sv: Detta jä**a ogräs!!!

Hahaha, EXAKT det tipset har min käre sambo nämnt ett par gånger oxå ;)
 
Sv: Detta jä**a ogräs!!!

Finns det nåt bra ogräsmedel att köpa som inte dödar blommorna?
 
Sv: Detta jä**a ogräs!!!

Prova med att pensla på kirskålen, vitroten med roundup (osäker på stavning). Pensla på blanden det tar några dagar innan du ser resultatet.

om du drar upp kirskål och andra ogräs som sprids via rötter så ska du elda upp detta inte kasta på komposten.

När du drar upp kirskål och vitrot så går rötterna av och där blidas det nya "fina" plantor Ohc du kan omöjligt få upp hela rotsystemet på dessa ogräs efter dom sträcker sig långt.

Lycka till med utrotande
 
Sv: Detta jä**a ogräs!!!

KL.
Jag brukar vid denna tiden på året hva på täckbark.

Yepp! :) Bra tips.

Detta ska vi i alla fall fixa nu snart - ska bli såååååå skönt att slippa detta ständiga pelande i jorden. En trädgård är till för att ta det lugnt i tycker jag! :D

Får jag bara fråga: När man täcker med täckbark - det ska väl vara ganska tjockt lager va?
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 360
Hästmänniskan Lite trött och gnälltråd: Jag halkade förra våren. När vi vaccinerade hästar. Det var lite halt ute i hagen och jag hade precis släppt...
Svar
2
· Visningar
848
Senast: Snurrfian
·
Lantbruksdjur Nästa år tänker jag skaffa mig två grisar, dels ska de få böka upp blivande köksträdgården, dels ska de på hösten få fylla min frys...
2
Svar
29
· Visningar
11 409
Senast: KungTulle
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 954

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp