Skaffa gris

Sv: Skaffa gris

Om grisarna själva får bestämma över sitt liv, när vänjer suggan av dem då?

Efter ca 17 veckors ålder. De börjar äta delvis fast föda vid 5 veckors ålder men fortsätter dia tills de är ca 17 veckor.
Suggan vänjer av successivt under ganska lång tid genom att gå ifrån smågrisarna under digivningen, innan de hunnit med eftermassage = mjölkproduktionen avtar.
 
Sv: Skaffa gris

Egentligen skulle jag vilja ha en sugga med småttingar då, det verkar jättehemskt att ta dem så tidigt som 6-10 veckor. Hmmm, tål att funderas lite på då.
 
Sv: Skaffa gris

Du får börja föda upp grisar då :D

Ja det är hemskt. Och kan ge massor med beteendeproblem eftersom småttingarna inte får sitt dibehov uppfyllt.
 
Sv: Skaffa gris

Hmm, jag tror jag ska kolla med han som sålde hästen till mig om han kan spara några lite längre hos suggan, eller om jag köper dräktig sugga i vinter? Jag tänker inte köpa en för ung liten kulting iallafall, dit kom jag nu.
 
Sv: Skaffa gris

Dom måste alltså ha sällskap? Av en annan gris? eller av en... Typ Kanin?

* Jenny *

Enh, ja grisar sällskapar mycket gärna med kaniner. Tills de blir hungriga. Grisar är faktiskt allätare. Däremot om det gäller djur som är smarta och kvicka nog att flytta på sig OM grisen skulle bli sur eller hungrig då kan det gå hyfsat bra. Våra höns brukar tex smita in hos grisarna ibland antagligen för att picka i sig foder som grisarna spillt, men de kan ju antingen springa ut genom spjälorna i staketet eller flyga iväg om en gris blir närgången. Men en höna som plötsligt "svimmade" och blev liggandes - den skulle grisarna direkt ta och äta.

Självklart ska grisen ha sällskap av en annan gris. De är så intelligenta ( intelligentare än hundar) och de måste ha fullödig mental stimulans och då duger det inte med substitut. De måste helt enkelt få umgås med artfränder för att må bra.

De flesta grisar som blir folkilskna är sådana som antingen behandlas illa eller som har fått bo som ensamgris.

Då interagerar nämligen grisen mest med människan som äger den- precis på samma vis om den skulle gjort med en artfrände. Med allt om detta innebär socialt och med tanke på rangstrider och dylikt. Och mycket få människor är så kunniga med grisar och grisars beteende och signaler att de kan möta sin gris nästan som en artfrände. Så det brukar sluta med att grisen åker ut för människorna kan inte hantera den och grisen är djupt olycklig och vet vare sig ut eller in.
 
Senast ändrad:
Sv: Skaffa gris

Egentligen skulle jag vilja ha en sugga med småttingar då, det verkar jättehemskt att ta dem så tidigt som 6-10 veckor. Hmmm, tål att funderas lite på då.

Fast ibland måste man helt enkelt vänja av hyfsat tidigt pga av att suggan blir så mager av för många kultingar. Och fodrar man henne mera så går det bara ut som mjölk och lägger sig inte på hullet ändå.

Så att få hem en 8-10 veckors kulting tycker inte jag är nåt djurplågeri. Då har den i alla fall fått gå hos sin mor många veckor mer än grisarna i köttproduktion får, för där avvänjer man ju vid 4-5 veckor.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 514
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 097
Senast: Twirro
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 933
Senast: Snurrfian
·
Träning Det här med frivillighet i träning är ett intressant ämne om än knivigt! :D Till viss del tror jag ändå det inte går att komma ifrån...
Svar
3
· Visningar
804
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp