detta med ekonomi när man är ensam

Sv: detta med ekonomi när man är ensam

Jag är student. Jag bor i storstad. Jag har häst. Men jag har definitivt inte 15000 kr över varje månad. Däremot har jag hästen så försäkrad som bara går. Och föräldrar som jag skulle kunna låna större summa av i behov.

Jag har inte räknat, jag har uppskattat :D

Men om vi säger då att folk har 5' över varje månad och hästen kostar 3'. Då är det bara 2' kvar och det försvinner ju väldigt fort vid händelse, det kan ju vara allt från självrisk till att ett vintertäcke går sönder samtidigt som hästen tappar en sko osv.

det är därför man ser till att ha en buffert att ta av för oförutsedda utgifter...

Jag pratar om halvblod/fullblod. Det går säkert att ha en häst billigt men inte till priset av hästens leverne.

Ja min är en Islandshäst som går på lösdrift.
Klart priset för halvblod/fullblod blir högre.

Men oförutsedda avgifter riskerar man ju vad gäller allt annat i livet också, bilen går sönder, ngt måste lagas i huset osv osv. Hur löser du det? Allt går att lösa och oförutsedda händelser händer inte varje månad, om t ex vintertäcket går sönder så kan man 1: Laga det 2: Köpa ett nytt 3: lägga ett stalltäcke under regntäcket till man har råd att köpa ett nytt. En tappsko kostar väl runt 200:- att sätta på, veteränärräkningar tar man på försäkringen, det kommer dessutom ofta i eefterskott så man kan lösa det ändå, i värsta fall får man kanske låna av mamma/pappa/morfar/sambo/kusin om det abslout inte går att lösa men det brukar det alltid gå. Det är ju inte så att allt händer jämnt och ständigt utan man får ha en liten buffert. Räknar du att hästen kostar ca 3000 :- varje månad och du kan kosta på dig 5000:- då läggr du undan 2000:- varje månad som du kan ta av vid ett annat tillfälle. Tror du gör det hela för komplicerat faktiskt :)

Jag sällar mig till dem som undrar varför man behöver ha så mycket som 15000 kr över? Min häst kostar ca 4000 kr/mån om jag räknar in stallhyra, strö, foder, hovslagare, försäkring och vaccinationer. Försäkringen skulle kanske kosta 500-1000 kr mer per månad om det var ett hbl/fbl och med ett högre försäkringsvärde än min "ponny" har. Sedan lägger jag undan pengar på ett buffertkonto för oförutsedda utgifter, tränar för ca 500-1000 kr/mån och transporten kostar 1000-2000 kr/år för skatt, försäkring och service. Trots det har jag långt kvar till att vara uppe i 15000 kr. Bilkostnaden är inte inräknad, men bil behöver jag ha oavsett om jag har häst eller ej, men skulle kanske ha en mindre och billigare bil om jag inte hade nytta av en dragbil.

Men visst, om man vill ha hästen på helinackordering på högklassig anläggning, träna för de "stora" tränarna, regelbunden massage/equiterapeut till hästen, högkvalitativ utrustning osv samt ha en rejäl budget för veterinärkostnader m.m. så går det säkert att sätta sprätta iväg 15000 kr/mån utan problem. Men är du verkligen den typen? Det är inte det intrycket jag har fått av dig i andra trådar.

Spelar det någon roll om man är ensam eller inte? För mig är det viktigt att det är jag som har råd att ha häst. Visst är det billigare att dela räkningar med någon men å andra sidan, är du själv är det lättare att välja att prioritera bort saker som kostar pengar. Jag har haft häst i 20 år och under den tiden har jag både bott själv och varit sambo. Som sambo/särbo är det inte schysst att säga nej till allt som kostar pengar och som han vill göra. Dyrast är alltså att vara särbo och ha häst :).

Jag har som sagt 6 hästar varav åtminstone 3 är relativt svårfödda och äter en hel del. (en av dem äter ca 8 kg lusern om dagen så bara hennes mat blir en del pengar) Sen så är mina hästar väldigt bortskämda :o så jag har massor med täcken och träns osv. Så om nåt sånt går sönder är det ingen fara, bara att plocka fram ett nytt ur gömmorna.

Sen vet ju inte jag var du bor, jag bor på landet och har väldigt billig stallhyra. Men foder, hovsl kostnader osv är ju i princip samma för alla.

jag jobbar ca 75% och får ut straxt över 10 sen jobbar jag lite extra samt hyr ut ett par stallplatser så det blir ett par tusenlappar till, så man kan väl räkna att jag får ut ca 14 i månaden allt som allt. Det räcker till alla övriga räkningar samt till hästarna. Men jag köper inte mkt onödigt till mig själv utan det mesta läggs på hästarna men det gör mig inget för jag har ju valt det själv och om jag hade mer pengar över skulle jag med all säkerhet spendera även dem på hästarna!

Sen tycker jag det är viktigt att ha en buffert för även om man har hästen bra försäkrad så sticker det gärna iväg och kostar en hel del om de tex hamnar på klinik under en tid. Så jag har alltid minst 50 000 på banken att ta till om det händer nåt. Skulle jag sen behöva mer vet jag att sambon och pappa gärna lånar ut:love:

Jag räknar med att mitt halvblod kostar ungefär 5000 i månaden (stallplats, försäkring, hovslagare och träningar/tävlingar). Egentligen så blir det ca 4200 men det blir ju alltid att man köper något extra så jag räknar med 5000.
Jag betalar för min häst själv, det är inte min sambos hobby och jag hade inte träffat honom när jag köpte min häst.
Min buffert är rätt dålig men eftersom att jag har bra försäkring så kostar det mig aldrig mer än 2500 om jag måste ha ut veterinären.
Är det något problem så kan jag alltid låna pengar av sambon eller min pappa.

Jag gjorde en uträkning en gång och landade på drygt 6000. Då ingick stallhyra, mat, försäkring, bensin, tränare, hovslagare. Sedan dess har jag slutat rida för tränare och spar 1500/månad, och har närmare till stallet så bensinen blir billigare, samt har tagit bort livförsäkringen på hästen. Nu är det dessutom sommar och matkostnaden är 0, så nu är han riktigt billig i drift.

Men är på gång att köpa hästtransport, och börja träna och tävla, så till vintern är jag nog tillbaka på 5-6 tusen igen.

Sedan tillkommer det alla grejer man köper. Ridstövlar, täcken, sadlar o s v äter upp en hel del pengar. Men några 15 000 över i månaden behöver man inte, men halva summan kan vara bra.

Jag håller med övriga.
När jag pluggade gick det alltid precis ihop att hålla häst - men jag hade en buffert. Annars hade jag inte vågat.
När jag nu jobbar försöker jag lägga undan lite, men bufferten finns kvar.
Skulle gissa på att bensin + hästinnehav ligger på ca 3000kr/månad.

Men väljer jag att träna för någon, åka iväg någonstans (har ej egen transport) eller köpa ny utrustning (/ersätta något trasigt) tillkommer det så klart mer. Enbart stallhyra har i dessa fall legat på 1500 - 1700 och hovslagaren på knappa 1000-lappen. Dessutom har jag inget livvärde på försäkringen eftersom hästen inte har något försäljningsvärde att tala om.
Har du ingen buffert när du köper hästen behöver du så klart ha en del pengar över varje månad så att du kan spara ihop till bufferten, (och särskilt när man köper häst kostar det...krävs ju en hel del utrustning...)

Jag skulle ta reda på vad stallplatser, hovslagare etc kostar i ditt område och fundera på VAD du vill göra med ditt hästliv; mycket träningar, tävlingar; transportbehov etc?

Du måste veta var och hur du vill ha häst för att kunna bedömma om det är rimligt eller inte.

Bor du i Stockholm kan du räkna med Stall+Foder+Strö från ca 3.500 kr/mån och uppemot ca 8.000 kr /mån. Det beror på anläggning, avstånd till stan, service nivå etc etc etc. Hur mycket äter hästen och vad kostar foder i området?

Prislapp på hästen? Köper du kontant eller på lån? Ska ev lån ingå i kalkylen?

Försäkring beror på pris på häst och vilken typ av försäkring du vill ha ca 500-2.500 kr/mån.

Hovslagare i mitt område kostar en bra hovslagare 1.000-1.500 kr för skoning runt om (var 6-7 vecka).

Om du bor i Stockholm, vill ha central stallplats, lånar till dyr häst och vill ha hög servicenivå på ett riktigt bra stall då kanske dina 15.000 kr/mån inte räcker.

Bor du däremot ute i landet, vill ha häst på lösdrift och köper den kontant så kanske du kan ha 5-10 hästar för samma peng.

Jag sällar mig till dem som undrar varför man behöver ha så mycket som 15000 kr över? Min häst kostar ca 4000 kr/mån om jag räknar in stallhyra, strö, foder, hovslagare, försäkring och vaccinationer. Försäkringen skulle kanske kosta 500-1000 kr mer per månad om det var ett hbl/fbl och med ett högre försäkringsvärde än min "ponny" har. Sedan lägger jag undan pengar på ett buffertkonto för oförutsedda utgifter, tränar för ca 500-1000 kr/mån och transporten kostar 1000-2000 kr/år för skatt, försäkring och service. Trots det har jag långt kvar till att vara uppe i 15000 kr. Bilkostnaden är inte inräknad, men bil behöver jag ha oavsett om jag har häst eller ej, men skulle kanske ha en mindre och billigare bil om jag inte hade nytta av en dragbil.

Men visst, om man vill ha hästen på helinackordering på högklassig anläggning, träna för de "stora" tränarna, regelbunden massage/equiterapeut till hästen, högkvalitativ utrustning osv samt ha en rejäl budget för veterinärkostnader m.m. så går det säkert att sätta sprätta iväg 15000 kr/mån utan problem. Men är du verkligen den typen? Det är inte det intrycket jag har fått av dig i andra trådar.

Det kan vara så att jag intalar mig detta för jag är så skräckslagen att bli hästägare. Som att det är ett skydd för att jag INTE ska köpa häst :cool: Det kan vara enbart psykologiskt.

Nej jag behöver inte ha 4 olika sadlar eller 10 träns till min häst :angel: Träna för de stora tränarna har jag gjort i mitt liv och de är inte ens bättre än de sämre :D

Du måste veta var och hur du vill ha häst för att kunna bedömma om det är rimligt eller inte.

Bor du i Stockholm kan du räkna med Stall+Foder+Strö från ca 3.500 kr/mån och uppemot ca 8.000 kr /mån. Det beror på anläggning, avstånd till stan, service nivå etc etc etc. Hur mycket äter hästen och vad kostar foder i området?

Prislapp på hästen? Köper du kontant eller på lån? Ska ev lån ingå i kalkylen?

Försäkring beror på pris på häst och vilken typ av försäkring du vill ha ca 500-2.500 kr/mån.

Hovslagare i mitt område kostar en bra hovslagare 1.000-1.500 kr för skoning runt om (var 6-7 vecka).

Om du bor i Stockholm, vill ha central stallplats, lånar till dyr häst och vill ha hög servicenivå på ett riktigt bra stall då kanske dina 15.000 kr/mån inte räcker.

Bor du däremot ute i landet, vill ha häst på lösdrift och köper den kontant så kanske du kan ha 5-10 hästar för samma peng.

Det är kanske bra för mig att jag klarar ut för mig själv vad jag håller på med :angel:
Som det är nu kommer hästen köpas kontant (om det går som jag tänkt, annars blir det ett minimalt lån på en liten delsumma, säg 10 000 kr max). Vad hovis kostar vet jag inte, jag tittar efter potientiella stallplatser men hittar inget. Det är ingen katastrof, då hästen jag är spekulant på är en unghäst som bör gå i lösdrift med kompisar och den blir inte avvänjd förrän i vinter (så det finns tid att leta).
Försäkring är jag mest orolig över, jag har inte en aning om vad det kostar och vad man bör ha.

Jag tjänar ca 5000 kr/månad. Detta ska räcka till två hästar, försäkringar. Boende. Stallplats har jag än så länge gratis. Fast måste hitta nytt i höst. Får matbidrag av mamma. Annars liten i maten.

Inte helt optimalt och såhär vill jag inte leva mitt liv hela tiden, alltför påfrestande. Försöker ta så mkt. extrajobb som möjligt. Men summan ligger oftast på 5000 kr i månaden i alla fall. Inte ett öre kvar innan löningen.

Aha :D Men om man tänker såhär: Stallplats med mat osv 3000 kr, sen bör man ju ha lite mer för utrustning, hovis, vaccinationer. Så säg 5000 kr. Sen kan det ju hända ngt o dra iväg o då är man uppe i mycket pengar..

Precis den summan vill jag lägga direkt på min häst varje månad. Det känns för mig rimligt när man har eget stall. Man går plus alla månader om det inte händer ngt. Plusset lägger man på hög till buffert eller som överskott på hästkontot till ex höinköp o liknande stora utgifter. Alltså vill jag ha 5 kkr kvar att lägga bara på häst när allt annat är betalt.

Ang buffert så känns 20-30 kkr rimligt för mig, men då vet jag att jag har vattentäta päron (där min mor dessutom är delägare till hästen men inte kommer betala något på honom när han flyttar, i nuläget delar vi lika på allt han står hemma hos päronen och jag studerar).

Men alla oförutsedda utgifter? O sedan måste man betala bensin och billån om man inte har råd att köpa en bil själv.
Jag ser ju hur pengarna försvinner :angel: Inte för att jag trott att det är billigt precis....

Men jag kanske överdriver *funderar*

Men betänk att alla normala månader så kan du lägga dina 2 kkr på din buffert, som du skaffat dig INNAN du köper häst inkl utsrustning/bil/släp.

Dock tycker jag du bör tänka över det med bilen. Kanske är det annorlunda att stå i stora stall men jag hade aldrig vågat ha häst utan att ha egen bil o släp. Då vet jag att det till 99 % säkerhet är ordning på bil o släp den dagen man behöver åka in till klinken akut.

15 lökar hade varit fint att ha över varje månad! :D

jag har under året som gått pluggat och levt på studielån med mina två hästar (stora swb i full träning, bla för tränare samt "högt" försäkrade), varav en har skadat sig och kostat extra dessutom, och såklart boende, mat, bil, lån etc etc.
och jag har överlevt, trots att jag bara har haft drygt hälften av summan du vill ha kvar varje månad efter du betalt allt.;) visst har det vart redigt knapert, men du kan nog dra av åtminstone 2/3 av den summan utan att det går någon som helst nöd på varken dig eller din häst!

15 lökar hade varit fint att ha över varje månad! :D

jag har under året som gått pluggat och levt på studielån med mina två hästar (stora swb i full träning, bla för tränare samt "högt" försäkrade), varav en har skadat sig och kostat extra dessutom, och såklart boende, mat, bil, lån etc etc.
och jag har överlevt, trots att jag bara har haft drygt hälften av summan du vill ha kvar varje månad efter du betalt allt.;) visst har det vart redigt knapert, men du kan nog dra av åtminstone 2/3 av den summan utan att det går någon som helst nöd på varken dig eller din häst!

Du gav mig nyss ny styrka att orka fortsätta hanka mig fram med studielån med häst och hund :bow:
Ibland känns det som att jag är ensam i världen att betala allt själv på studielån, folks reaktion liknar :eek: när det kommer på tal :cool:
Hästen tränas förvisso inte men är svårfödd, och hunden har problem och kostar tränare. Dom ruinerar mig men det är ju så otroligt värt det :love:

Visst är det värt det!
Dock fick jag tilläggslån, dvs större summa (är över 25 och tjänat över en viss summa/år).
Men det är 2 stora hästar (1.70 ca, 600 kg, växande 4-åring, och 1.80, 630 kg, mkt svårfödd)

Jag kan för mitt liv inte förstå vad i hela friden alla studenter som bara har "råd att äta nudlar" gör med sina pengar?? De måste ju vara otroligt bortskämda på ett eller annat sätt.

Hade jag inte haft häst, bil och andra lån hade jag levt OTROLIGT gott på studielån!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 662
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
187
· Visningar
25 805
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 958
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite... 2
Svar
27
· Visningar
9 077
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Svensk Politik 4

Hund, Katt, Andra Djur