Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har inte räknat, jag har uppskattat
Men om vi säger då att folk har 5' över varje månad och hästen kostar 3'. Då är det bara 2' kvar och det försvinner ju väldigt fort vid händelse, det kan ju vara allt från självrisk till att ett vintertäcke går sönder samtidigt som hästen tappar en sko osv.
Jag pratar om halvblod/fullblod. Det går säkert att ha en häst billigt men inte till priset av hästens leverne.
det är därför man ser till att ha en buffert att ta av för oförutsedda utgifter...
Jag sällar mig till dem som undrar varför man behöver ha så mycket som 15000 kr över? Min häst kostar ca 4000 kr/mån om jag räknar in stallhyra, strö, foder, hovslagare, försäkring och vaccinationer. Försäkringen skulle kanske kosta 500-1000 kr mer per månad om det var ett hbl/fbl och med ett högre försäkringsvärde än min "ponny" har. Sedan lägger jag undan pengar på ett buffertkonto för oförutsedda utgifter, tränar för ca 500-1000 kr/mån och transporten kostar 1000-2000 kr/år för skatt, försäkring och service. Trots det har jag långt kvar till att vara uppe i 15000 kr. Bilkostnaden är inte inräknad, men bil behöver jag ha oavsett om jag har häst eller ej, men skulle kanske ha en mindre och billigare bil om jag inte hade nytta av en dragbil.
Men visst, om man vill ha hästen på helinackordering på högklassig anläggning, träna för de "stora" tränarna, regelbunden massage/equiterapeut till hästen, högkvalitativ utrustning osv samt ha en rejäl budget för veterinärkostnader m.m. så går det säkert att sätta sprätta iväg 15000 kr/mån utan problem. Men är du verkligen den typen? Det är inte det intrycket jag har fått av dig i andra trådar.
Du måste veta var och hur du vill ha häst för att kunna bedömma om det är rimligt eller inte.
Bor du i Stockholm kan du räkna med Stall+Foder+Strö från ca 3.500 kr/mån och uppemot ca 8.000 kr /mån. Det beror på anläggning, avstånd till stan, service nivå etc etc etc. Hur mycket äter hästen och vad kostar foder i området?
Prislapp på hästen? Köper du kontant eller på lån? Ska ev lån ingå i kalkylen?
Försäkring beror på pris på häst och vilken typ av försäkring du vill ha ca 500-2.500 kr/mån.
Hovslagare i mitt område kostar en bra hovslagare 1.000-1.500 kr för skoning runt om (var 6-7 vecka).
Om du bor i Stockholm, vill ha central stallplats, lånar till dyr häst och vill ha hög servicenivå på ett riktigt bra stall då kanske dina 15.000 kr/mån inte räcker.
Bor du däremot ute i landet, vill ha häst på lösdrift och köper den kontant så kanske du kan ha 5-10 hästar för samma peng.
AhaMen om man tänker såhär: Stallplats med mat osv 3000 kr, sen bör man ju ha lite mer för utrustning, hovis, vaccinationer. Så säg 5000 kr. Sen kan det ju hända ngt o dra iväg o då är man uppe i mycket pengar..
Men alla oförutsedda utgifter? O sedan måste man betala bensin och billån om man inte har råd att köpa en bil själv.
Jag ser ju hur pengarna försvinnerInte för att jag trott att det är billigt precis....
Men jag kanske överdriver *funderar*
15 lökar hade varit fint att ha över varje månad!
jag har under året som gått pluggat och levt på studielån med mina två hästar (stora swb i full träning, bla för tränare samt "högt" försäkrade), varav en har skadat sig och kostat extra dessutom, och såklart boende, mat, bil, lån etc etc.
och jag har överlevt, trots att jag bara har haft drygt hälften av summan du vill ha kvar varje månad efter du betalt allt.visst har det vart redigt knapert, men du kan nog dra av åtminstone 2/3 av den summan utan att det går någon som helst nöd på varken dig eller din häst!