Diabeau eller egen hingst???

Sv: Diabeau eller egen hingst???

Låter som halvblodsstoet bör matcha hingsten bra då. Sedan om blodet matchar på något visst sätt kan jag inte säga, men jag tycker det låter bra.

Sen med fullblodsstoet - Många hästar är ju lite högre bak, men det behöver inte vara betydande för kapacitet eller hållbarhet. Blir det väldigt överbyggt har den ofta svårare för sig, därför skrev jag "betydande överbyggd/sänkt" Är det inte betydande skulle jag inte tycka det var så viktigt om stoet inte är byggd i uppförsbacke, men Diabeau är ingen hingst jag skulle välja om jag ville höja fronten på avkomman. Men det är en jättefin hingst, jag skulle faktiskt passa på om jag kände att båda stona är lämpliga. Sedan kan man ju faktiskt enkelt jämföra avkommorna, se vad som slår igenom från mödrarna och vilka likheter de har med varandra, och då från hingsten.

Som du skriver, förhoppningsvis är egna hingsten kvar nästa år också. Chansen är större att han är kvar än att den belgiska hingsten är.
 
Sv: Diabeau eller egen hingst???

Man kanske inte säger så på svenska :o Jag har nog bott för länge i Storbrittanien....

Bibeln, heter det på svenska. På svenska är gospel bara en musikstil, så det blir lite som att du skrivit "detta är ju inte körsång, bara mina åsikter". ;)
 
Sv: Diabeau eller egen hingst???

Personligen tror jag att Diabeau kommer finnas fler säsonger här, men jag kan ju ha fel.

Läser man kritiken "Högställd. Uttrycksfullt huvud, lång hals, hög manke, något brant bog, sänkt rygg, långt, välformat kors. Små trakttrånga hovar, tåvid hf. Energisk skritt med kort steglängd. Lätt, kort, oelastisk trav" så får man ju fundera på hur stoet ser ut.

Jag hade inte lagt honom på fullblodsstoet om hon har en sämre överlinje.

Apropå stam så kvittar det ju hur många kända namn det finns i en stamtavla. Allt beror ju på hur hur de "blandar sig". De som är riktigt framgångsrika uppfödare har koll på det mesta i stammarna, och också var hästarna ligger i förhållande till varandra, om man ska linjeavla eller göra en outcross. Det krävs mycket tid och intresse för att penetrera stammarna.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 058
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 816
Senast: Dopy
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 100
Senast: Jate Volim
·
Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
4
· Visningar
1 766
Senast: smulan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Hingstval 2024
  • Välja säkerhetsväst

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp