Stor hingst till ponny

Man har ju sett mindre lyckade kombinationer där tanken var att det skulle bli jättebra. Men även jättefina korsningar av helt oväntade raser. Om man tänker efter så kompletterar ju faktiskt en arab och shettis varandra bra exteriört. Därmed inte sagt att araber och shettisar inte är bra som de är. Det är de. Men i aveln gäller det ju att hitta två individer som kompletterar varandra på bästa sätt.

Rsultatet blir oftast hyfsat när man korsar, även raser som ligger långt ifrån varandra. Mer än "hyfsat" och "trevlig häst" blir det sällan, enstaka kan bli riktigt bra, och några blir totala stolpskott som ser ut som om de var ihopsatta av delar från olika hästar. Ardennerkropp på russben är inte så lyckat...
 
Man har ju sett mindre lyckade kombinationer där tanken var att det skulle bli jättebra. Men även jättefina korsningar av helt oväntade raser. Om man tänker efter så kompletterar ju faktiskt en arab och shettis varandra bra exteriört. Därmed inte sagt att araber och shettisar inte är bra som de är. Det är de. Men i aveln gäller det ju att hitta två individer som kompletterar varandra på bästa sätt.


Eh...shettis och arab kompletterar varandra bra exteriört - Hur ???
 
Eh...shettis och arab kompletterar varandra bra exteriört - Hur ???
Jag har ett sto e arab u shettis som blev till pga att grannens shettissto rymde in till min arabhingst. Avkomman blev ett 125 cm högt elegant skäcksto, flera har undrat vad det var för stam på det snygga ridponnystoet. Jag köpte det fölet och sen avlat vidare men avkommorna har nästan alltid blivit små, tex son e Power Boy (146cm hög) som blev 128cm, dotter e XXhingst 152cm om blev 131cm. Sen å andrasidan betäckte jag mitt ridponnysto 146cm med Welsh cob 146cm, och avkommorna blev 156-7cm. Man vet aldrig vad som kommer ut.......
 
Araben har långa ben och är smäcker och smidig
Shettis har korta ben, är kraftiga och klumpiga.

Vill man inte ha något av det så blir de väl någonstans mittimellan :idea:
Om man inte vill ha något av det kanske man avlar på individer som inte har de egenskaperna alls? :idea:
 
Araben har långa ben och är smäcker och smidig
Shettis har korta ben, är kraftiga och klumpiga.

Vill man inte ha något av det så blir de väl någonstans mittimellan :idea:

Jag tror att du rejält missförstått grundprinciperna för avel. Man ärver antingen mammas eller pappas egenskap, inte något däremellan. Genen kommer från ena eller andra håller, den ändras inte åt något håll. En inåttåad hingst till ett utåttåat sto ger inte en korrekt benställning, det blir antingen eller.
 
Senast ändrad:
Araben har långa ben och är smäcker och smidig
Shettis har korta ben, är kraftiga och klumpiga.

Vill man inte ha något av det så blir de väl någonstans mittimellan :idea:

Svarar alla som svarade på detta inlägget.

självklart var jag ironisk och menar på att det är väl så folk tänker som tycker dessa raser kompletterar varandra exteriört! För jag kan inte se hur de kan komplettera varandra? Nägon får gärna förklara det för mig i så fall.
 
Instämmer med dem som säger att du lika gärna kan få något annat.
Jag hade ett sto som var ganska liten D-ponny. Reg med okänd härstamning, men jag vet att stoets pappa var ca 155 och har lämnat stort. Mamman ca 155cm.
Mitt sto var 142.5cm.
Jag lät betäcka henne med en quarter på 154 cm, hoppades få något kring 146-150cm med mer massa än stoet.
Vad fick jag?
En jättesöt liten ponny som vid fem års ålder är 140cm i mankhöjd och ser ut som en gullig liten arabkorsning (finns inte ett arabspår i henne). Sämre gångarter än mamman, dock bättre takt.

Sensmoral:
avel är ett lotteri.
Att tro att man kan tillverka en häst helt enligt eget önskemål gällande gångarter och liknande är bara en tro; inte verklighet.
I mitt fall var det väl rimligt att tro att fölet skulle bli större än mamman, men jag tog fel.
Konsekvensen är att jag har fått försöka placera ponnyn hos en lämplig ryttare och jag tror att jag nu har hittat ett lämpligt hem åt henne. Själv är jag för tung för att rida en så liten ponny, även om jag gärna håller mig till D-ponnyer och liten storhäst.
 
Om stot har så mkt sidor du vill komplettera, varför avla på henne? Hingstarna gör inga underverk.
När kag ville ta föl så använde jag sto & hingst som båda passade in i mitt avelsmål. Sto materialet är otroligt viktigt ! Minst lika viktigt som rätt hingst (om inte viktigare då de flesta avelshingstar är bra hästar som är godkända). Använd ett sto med de egenskaperna som passar in i ditt avelsmål. Vill du ex ha en stor avkomma så använd stora avelsdjur.
 
En bra regel att fundera på innan man betäcker ett sto är denna: Är stoet tillräckligt bra för att jag skulle vilja ha en till likadan?
Är svaret att hon är det, så listar man alla de bra egenskaperna som är värda att föra vidare. Helst ska det vara riktigt många egenskaper man vill ha med i avkomman.
Sedan ser man efter vad som är mindre bra och som man helst inte vill ha i avkomman. När det är klart så väljer man en hingst som har samma bra egenskaper som stoet men så lite som möjligt av de mindre bra. Då har man störst chans i det stora avelslotteriet att få en vinstlott d v s en sådan avkomma som man önskat sig från början.

Att utgå ifrån sto som saknar det man vill ha i avkomman och tro att om man väljer en hingst som har det så blir det den perfekta hästen är dömt att misslyckas redan innan det börjat. För avkomman kommer få 50% från stoet rent genetiskt och sedan präglas av henne under uppväxten vilket gör att stoet påverkar avkomman mycket mer än hingsten.
 
Fölet anpassar sig storleksmässigt efter stoet.

Varför tror du att just den regeln är skriven i sten?
Den stämmer inte speciellt bra med verkligheten nämligen...

Exempel är Mini Shetland den som är överrepresenterad i fellägen, sågningar och döda föl.

Ston inom samma ras som vi har, märker vi tydligt skillnad på fölning då dom seminerats med hingstar som lämnar stort/grovt.
Och då talar jag om märrar som fått 10 ungar..

AM
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 988
Avel Har ett fullblod jag tagit tre avkommor på. Hon ger fantastiskt temperament , men nu tror jag det bara går och ta ett föl till på henne...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 480
Senast: Karoliten
·
Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 436
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 092
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp