Diagnosers patella?

Har du testat att arbeta med specifika övningar för att stärka de musklerna? Jag fick t.ex. hålla på mycket med att gå över upphöjda bommar på böjt spår.
 
Hade den inga muskler då heller?
Låter inte så bra. Hoppas du kan få svar av din veterinär.
Den hade muskler, men inte mycket. Hela hästen var tunn. Trotts mycket mat, och att den lagt så sig både hull och muskelmässigt så blir det inte bra.
jag hoppas att min veterinär kan hitta felet vid besöket.
 
Har du testat att arbeta med specifika övningar för att stärka de musklerna? Jag fick t.ex. hålla på mycket med att gå över upphöjda bommar på böjt spår.
Ja, men så fort hästen hade vilodag eller enbart skrittat/joggat (för återhämtning) så är vi på samma ruta igen. (Med bakbenet) jag tycker inte det känns bra att rida en ung häst varje dag i galopp för att bakbenet ska fungera, då kommer lederna aldrig hålla.
 
Ja, men så fort hästen hade vilodag eller enbart skrittat/joggat (för återhämtning) så är vi på samma ruta igen. (Med bakbenet) jag tycker inte det känns bra att rida en ung häst varje dag i galopp för att bakbenet ska fungera, då kommer lederna aldrig hålla.
Jag fattar inte riktigt, du köpte en häst för 4.5 mån sen som från dag 1 verkar ha någon form av upphakning bak?
Varför har du inte tagit ut veterinär tidigare i så fall ?

Du kan ju inte fodra bort problemet liksom och är man inte säker på vad det är så är det ju svårt att träna bort det med + att man kan göra det värre.
 
Jag fattar inte riktigt, du köpte en häst för 4.5 mån sen som från dag 1 verkar ha någon form av upphakning bak?
Varför har du inte tagit ut veterinär tidigare i så fall ?

Du kan ju inte fodra bort problemet liksom och är man inte säker på vad det är så är det ju svårt att träna bort det med + att man kan göra det värre.
Har jag skrivit någonstans att jag inte har kontakt veterinär innan ? Nej precis.

Har jag skrivit någonstans att jag använt foder för att få bort problemet ? Enda jag skrivit att jag har en anpassad fosterstart för att göra alla behov tillgodosedda. Har heller inte skrivit att jag försökt träna bort problemet utan enbart att jag försökt stärka upp och få hästen muskler.
 
Den hade muskler, men inte mycket. Hela hästen var tunn. Trotts mycket mat, och att den
Jag fattar inte riktigt, du köpte en häst för 4.5 mån sen som från dag 1 verkar ha någon form av upphakning bak?
Varför har du inte tagit ut veterinär tidigare i så fall ?

Du kan ju inte fodra bort problemet liksom och är man inte säker på vad det är så är det ju svårt att träna bort det med + att man kan göra det värre.


Fast hästar med patella upphakning kan bli bättre av tex både b-vitamin och träning samt växa i från det. Vi vet inte om personen haft kontakt med veterinär som sagt att hästen ska fodras upp i hull och fortsätta ridas innan vidare undersökning..
 
Den hade muskler, men inte mycket. Hela hästen var tunn. Trotts mycket mat, och att den lagt så sig både hull och muskelmässigt så blir det inte bra.
jag hoppas att min veterinär kan hitta felet vid besöket.
Hoppas att ni hittar felet. Fråga också om vet kan rekommendera ngn som är bra på rehab träning. Flera här har gett goda råd men jag tänker att det behövs ett schema och uppföljande kontroller. Återkoppla gärna hur det går.
 
Inte så insatt i detta men det finns ju operationer som kan hjälpa om det är patella upphakning. Hästen kan vara sned vilket kan ge upphakning
Antingen snitta i ligamentet så att det inte blir så thight eller helt enkelt skära av ett ligament om det är en svårare upphakning. Skär man av så kan hästen inte stå och sova utan måste få ligga ned. Rörelse/ utevistelse, en del måste gå på lösdrift för att inte stelna till. Inte så mycket voltarbete är bra. Hållbarheten hos häst kan givetvis försämras. Finns mycket att läsa på nätet. Jag kan bara ta det som hände en häst i stallet för länge sedan. Luxation drabbar oftare små raser. Det kan ju också röra sig om överrörlighet i lederna vilket kan ge liknande symtom.
 
Jag är nyfiken på hur det ser ut när den hakar? Det låter inte helt typiskt.

Sen blir jag nyfiken på om du provred? Var du med vid besiktningen? Är något sagt om ev patellaproblematik av säljaren?
 
Ja hästen var tunn, mycket mat menar jag mycket grovfoder (fri tillgång)
Jag är nyfiken på hur det ser ut när den hakar? Det låter inte helt typiskt.

Sen blir jag nyfiken på om du provred? Var du med vid besiktningen? Är något sagt om ev patellaproblematik av säljaren?
Ja svårt att förklara. Jag har det på filmer. En veterinär kollade på det idag i alla fall och sa på en gång patella upphakning. Ska på undersökning snart.
Jag provred, var inte med på besiktningen. Säljaren hävdar att detta är nytt
 
Ja hästen var tunn, mycket mat menar jag mycket grovfoder (fri tillgång)

Ja svårt att förklara. Jag har det på filmer. En veterinär kollade på det idag i alla fall och sa på en gång patella upphakning. Ska på undersökning snart.
Jag provred, var inte med på besiktningen. Säljaren hävdar att detta är nytt
Hmm, patellahakningar kommer inte från en dag till annan så började den första dagen hos dig fanns det där innan. Berättade du för säljaren direkt du upptäckte det? Är säljaren ett företag? Du borde kunna reklamera hästen om det är det du vill.

Annars finns det många sätt att träna en häst med svaga bakknän. Bommar och offroad ute i skogen är guld värt. 100 lyft om dagen var mitt mål när jag hade en knähäst.
 
Hmm, patellahakningar kommer inte från en dag till annan så började den första dagen hos dig fanns det där innan. Berättade du för säljaren direkt du upptäckte det? Är säljaren ett företag? Du borde kunna reklamera hästen om det är det du vill.

Annars finns det många sätt att träna en häst med svaga bakknän. Bommar och offroad ute i skogen är guld värt. 100 lyft om dagen var mitt mål när jag hade en knähäst.
Ja. Företag. Ska försöka med det. :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
760
Hundhälsa Är det vanligt att man göra en reoperation av patella efter endast tre år? 2020 så genomgick min bullterrier en sådan op. och de gjorde...
Svar
4
· Visningar
688
Senast: tanten
·
Hundhälsa Hej! Någon i gruppen som gjort en patella luxation operation på sin hund hos Märsta veterinärklinik? Jag har en Yorkshireterrierhane på...
Svar
1
· Visningar
504
Senast: tanten
·
Hästvård Hej! Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som...
2
Svar
21
· Visningar
2 945
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp