Alla dialekter har sin charm, jag gillar många.
De som ligger varmast om hjärtat är nog västgötskan och göteborgskan.

Jag minns fortfarande när jag var på ett ridläger för många herrans år sedan, där vi var 10st, 8st västgötar och 2st värmlänningar. Slutade med att alla västgötar pratade med värmländsk dialekt och värmlänningarna västgötska, det var så kul. :D

Nej! Jag försökte undvika att prata så redan som barn.
En god vän pratar så och jag bara njuter när han sätter igång. Jag gillar nog också min egen dialekt någon slags urtvattnad stockholmska. Den enda dialekt jag inte gillar är bred norrländska! Usch och fy. Och riktig bred stockholmska.

Gillar dom flesta dialekter fast gnällbältet har jag lite svårt för och dom jag inte förstår något av är dom som pratas några mil från mig som Älvdalskan eller Venjansmålet då är det kört men å andra sidan om jag pratar min dialekt är det nog inte många som förstår vad jag säger alls
Har haft en kompis från Malung. När hen ringde hem begrep jag inte ett skvatt. :D

Hur säger du sommar?
Fast uttalet hänger ju ihop med dialekten.

Som Tensta och Tensta. Som uttalas Teensta eller Tennsta. Beroende på om man är utanför Stockholm eller Uppsala.

Det heter Funnbo (Funbo) Vicksta (Viksta) och Forrkaby (Forkalby)
Fast av någon anledning Raamsta och Bäälinge?

Tycker om väldigt många dialekter. Värmländska & Karlskronitiska (släkten är fifty fifty) är alltid trevligt. Gotländska blir jag glad av. Så länge det är en utbredd dialekt så lyssnar jag gärna. Kan vara skånska, stockholmska eller dalmål - I dunt care! :D

Jag och min danska kollega ska till Kristianstad. Han är överraskande duktig på svenskt uttal, men just denna plats är ganska jättesvårt att förklara hur den ska uttalas. Speciellt eftersom svenskas alla sj-ljud med diverse stavningar, inte existerar på danska :D.
Kristianstad. Min nemesis i uttalsvärlden.
Första gången jag stötte på ställen var i lågstadiet, jsg uttalade som det stavas och blev till allmänt åtlöje.

Missade det här inlägget i min tidigare post! Måste rädda min stackars kollega från risken att bli till åtlöje mer än vad han redan blir som "danskjävel" :nailbiting:.

Det är ju helt omöjligt att veta hur något ska uttalas innan man hört någon lokalbo säga ortsnamnet.
Många ortsnamn är totalt ologiska och uttalas helt annorlunda mot hur de stavas :cool:

Åh, jag gillar dialekter! (Utom min egen som jag har rätt svåra komplex för ...)

Jag tror nog inte att jag kan sortera dem efter vad jag gillar mest och inte - har nog aldrig tänkt på dialekter så - men jag pratade med en person med tydlig värmlandsdialekt på jobbet häromdagen. Trots att det var ett jävla olämpligt läge för henom att ringa på (det visste förstås inte hen) och jag var skitstressad, så blev jag liksom på bättre humör bara av hans sätt att prata!

Så jag kan väl i alla fall konstatera att jag gillar värmländska. ;)

Jag och min danska kollega ska till Kristianstad. Han är överraskande duktig på svenskt uttal, men just denna plats är ganska jättesvårt att förklara hur den ska uttalas. Speciellt eftersom svenskas alla sj-ljud med diverse stavningar, inte existerar på danska :D.
Men vänta nu...:eek:
Kristian Tyrann (han med Stockholms blodbad osv.) som uttalas med sje-ljud istället för som namnet Kristian vanligtvis görs på svenska med -s-t-
Det har jag alltid trott var för att han var dansk. :confused:

Kristian Tyrann (han med Stockholms blodbad osv.) som uttalas med sje-ljud istället för som namnet Kristian vanligtvis görs på svenska med -s-t-
Men hans namn uttalas inte så på danska :)

Men bornholmare kan nog uttala Kristianstad rätt gissar jag.

Ha! Det är bara svenskar som uttalar det så :D. Mina danska vänner förut höll på att garva ihjäl sig åt att svenskar går runt och säger "Krisjan" om danska Kristian.

(Saker svenskar fått för sig utöver ovanstående: entrecote uttalas antrekå, Mallorca uttalas Maljorka, Ibiza uttalas Ibitsa)

Jag säger check som i skäck jag
Och har en massa andra uttryck
Lägger ut på insta så kan de som vill gissa varifrån min dialekt är
Heter sessan12 där haha

Ha! Det är bara svenskar som uttalar det så :D. Mina danska vänner förut höll på att garva ihjäl sig åt att svenskar går runt och säger "Krisjan" om danska Kristian.

(Saker svenskar fått för sig utöver ovanstående: entrecote uttalas antrekå, Mallorca uttalas Maljorka, Ibiza uttalas Ibitsa)
Men VARFÖR säger man så då? Jag vill ju ha SVAR. :crazy:

På svenska uttalas han så ja :D. Men å andra sidan så tror jag få danskar benämner Kristian den andra med Tyrann som efternamn också :D.

Min stackars kollega undrade (förståelig nog) om namnet Kristian uttalas så på svenska :).

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 389
Senast: Johanna1988
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 377
Senast: Raderad medlem 147980
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 759
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 937
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka