Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vilken är er favoritdialekt? Ovh vilken skulle ni inte vilja ha för allt smör i Småland?
Jag älskar värmländska och jämtska, men när maken pratade om han vill bo på Öland kan jag ha fräst att det är omöjligt, ety våra barn i så fall kommer prata öländska som vuxna![]()
Vilken är er favoritdialekt? Ovh vilken skulle ni inte vilja ha för allt smör i Småland?
Jag älskar värmländska och jämtska, men när maken pratade om han vill bo på Öland kan jag ha fräst att det är omöjligt, ety våra barn i så fall kommer prata öländska som vuxna![]()
Jag har hört att barn som flyttar från storstan till landet behåller sin dialekt men lantisbarn som flyttar till storstan anpassar sig. Detta ska bero på att storstan har högre status än landet.
Ju grövre och obegripligare desto bättre.Ni som gillar skånska - är det P1skånska ni föredrar eller någon bred dialekt ute från bonnaslätterna?
Ojdå. Mitt stora BARN har efter snart ett år i Skåne anammat en obehaglig P1-skånska medan lilla BARNET håller fast vid stockholsmskan.Hmmm. En vecka i Umeå och BARNET kom hem med helt nytt uttal![]()
Och varken jag eller min bror pratar skånska, trots att vi bott i Skåne sedan 8 resp 11 års ålder. Båda våra föräldrar och hela resten av släkten pratar dessutom rätt grov skånska, så man kan ju tycka att vi borde ha tagit efter lite... Icke! Jag minns fortfarande hur min nya mellanstadielärare var alldeles förundrad över att jag fortfarande pratade östgötska trots att jag hade gått i skolan i Skåne i två år.Ojdå. Mitt stora BARN har efter snart ett år i Skåne anammat en obehaglig P1-skånska medan lilla BARNET håller fast vid stockholsmskan.