Hyacinth

Trådstartare
Vilken är er favoritdialekt? Ovh vilken skulle ni inte vilja ha för allt smör i Småland?

Jag älskar värmländska och jämtska, men när maken pratade om han vill bo på Öland kan jag ha fräst att det är omöjligt, ety våra barn i så fall kommer prata öländska som vuxna:D

Alltså... alla dialekter och sociolekter har sin charm.
Till och med mitt eget Sandviksmål med de tjockaste "L" och "D" du kan tänka dig vid sidan av accentuerade "Ö" resp "Ä" lite vartsomhelst - vare sig det passar eller inte.
Dalmål gone bäd, som en sku'kun säjja'lä hännä vid.

Därför gillar jag rumpmasar och kullor, just därför att många har svårt att göra skillnad på dialekterna här längs dalälven men jag hör så stor skillnad.
Annars är riktig söderslang från Stockholm himla fint, och några riktigt sjungande Bohuslänska dialekter kan vara rent av meget attraktivt.

Dalmål värmländska och viss skånska. Det viktiga är att det låter mjukt och harmoniskt.

Gnällbältet är inte så charmigt, allt låter jobbigt och grinigt.
Småländska kusten är ingen favorit heller, pratar när de tänker och det och då va.

Jag har svårt för dialekter. Viss skånska förstår jag verkligen inte. Och jag har för dålig fantasi för att gissa vad många lokala uttryck kan betyda.
Dalmål gillar jag det känns tryggt, och jag får en varm känsla av. Varbergsdialekt eftersom min farmor pratade det.

Jag hatälskar Dalsländska - har så jäkla svårt att ta någon som pratar bred dalsländska på allvar, samtidigt som jag tycker det är en himla rar dialekt :D

Norrländskan (alla varianter) är fin. Dalmål och värmländska charmigt.

Gnällbältet låter väl inte alltför roligt, men har riktigt, riktigt svårt för skånska och riktig stockholmska.

Born and raised i en landsända som har enorma problem med att uttala bokstaven r, tyvärr tänkte ingen på det när min arma hästkrake fick sitt namn, för hennes namn går verkligen inte att uttala med vår dialekt. :o

Vilken är er favoritdialekt? Ovh vilken skulle ni inte vilja ha för allt smör i Småland?

Jag älskar värmländska och jämtska, men när maken pratade om han vill bo på Öland kan jag ha fräst att det är omöjligt, ety våra barn i så fall kommer prata öländska som vuxna:D

Jag har hört att barn som flyttar från storstan till landet behåller sin dialekt men lantisbarn som flyttar till storstan anpassar sig. Detta ska bero på att storstan har högre status än landet.

Alla skånska! :love: (är inte alls partisk) Och gotländska låter också helt underbart, ryser alltid lite när jag hör den.

Men de flesta dialekter har sin egen charm på något sätt, bara parat med rätt röst. Den enda jag har svårt för är nog den lokala, för ibland kan folk låta som de är lite för fina i kanten. Och nej, själv har jag inte den dialekten utan något skånskt hopkok som ingen vet var den kommer från. :laugh:

Gotländska och alla norrländska dialekter som jag har hört folk prata.

Skånska, bred stockholmska och gnällbältet är inga favoriter. Men skånska är olidligt. Plus att jag inte förstår vad de säjer. Hade en arbetskollega där det tog över ett år innan jag började förstå vad han sa.

Jag älskar (nästan all) östgötska och avskyr skånska. Jag bodde i Östergötland tills jag var 8 och tvingades sedan flytta till Skåne vilket jag var ytterst missnöjd med, så jag funderar på om det är därför.

Göteborgsdialekt är jag också enormt svag för, jag sa redan som liten att jag skulle gifta mig med någon från Göteborg bara för att de pratar så fint! Det går sådär med den saken...

Ni som gillar skånska - är det P1skånska ni föredrar eller någon bred dialekt ute från bonnaslätterna?

Asså jag har nog egentligen inte hört så många dialekter på riktigt tror jag... får googla klipp ^^ haha.

Kul att dalmål är populärt, tråkigt dock att jag inte pratar så det hörs att jag bor här själv... men men.

Jag gillar skånska! Men jag kan INTE med värmländska... :crazy:

//r

Dalmål, värmländska och dialekter efter Norrbottenskusten =)
Göteborgska är också varmt och gott!
Gillar inte ( förstår inte) skånska, eller andra dialekter i nedre delen av Sverige.
( de låter så negativt, vad än dom säger )
NORSKA! ( Ingen dialekt) är vackrast!

* Jenny *

Ojdå. Mitt stora BARN har efter snart ett år i Skåne anammat en obehaglig P1-skånska medan lilla BARNET håller fast vid stockholsmskan.
Och varken jag eller min bror pratar skånska, trots att vi bott i Skåne sedan 8 resp 11 års ålder. Båda våra föräldrar och hela resten av släkten pratar dessutom rätt grov skånska, så man kan ju tycka att vi borde ha tagit efter lite... Icke! Jag minns fortfarande hur min nya mellanstadielärare var alldeles förundrad över att jag fortfarande pratade östgötska trots att jag hade gått i skolan i Skåne i två år.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 390
Senast: Johanna1988
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 378
Senast: Raderad medlem 147980
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 766
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 937
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V