Kanske, jag är inte så insatt men jag har inte fått den uppfattningen utan rikssvenska är ganska långt ifrån hur dialekten är i Stockholm. Sen att en hel del inom mediavärlden pratar modern Stockholmska ändrar inte min uppfattning.

Nä. Det som många "unga stockholmare i mediebranschen" pratar skulle jag snarare se som en egen dialekt :p
Nu pratar jag tydligen "extremt rikssvenskt" enligt en del, men min uppfattning är att åtminstone som många 30-50 åringar från Stockholm pratar, åtminstone ligger rätt nära rikssvenskan.

Nä. Det som många "unga stockholmare i mediebranschen" pratar skulle jag snarare se som en egen dialekt :p
Nu pratar jag tydligen "extremt rikssvenskt" enligt en del, men min uppfattning är att åtminstone som många 30-50 åringar från Stockholm pratar, åtminstone ligger rätt nära rikssvenskan.
Jag vet inte om jag håller med, men å andra sidan som skåning är jag inte så insatt och rikssvenska är för mig tungomålet kring mälaren.

Jag tänker ärligt talat inte jättemycket på dialekter, så länge det inte blir "extremt" åt något håll (tänker främst på riktigt grötig skånska och värsta, mest svårbegripliga norrländskan). Jag har dock mycket svårt för hur de från Piteå pratar, men det beror enbart på negativa associationer och det är något jag försöker jobba bort. Förut klarade jag tex inte av att höra intervjuer med Kalla efter diverse fina skidtävlingsresultat, men det går hyfsat nu :p Det tog också ett bra tag för mig att förstå vad det öht var jag reagerade på.

Men, jag vet också att jag själv anpassar mig supersnabbt efter hur andra pratar. När vänner från Norrland ringer så låter jag på ett helt annat sätt än i samtal med andra stockholmare. Åker jag båt till Finland tar det ungefär tre sekunder innan jag pratar finlandssvenska, när jag pluggade i Gbg trodde folk därifrån redan efter någon vecka att jag också kom därifrån osv.

Så länge jag förstår vad folk säger så brukar det vara lugnt :D

Västgötska är ju helt klart vackrast, skaraborgska. Jag pratar nån blandning mellan skaraborgska och älvsborgska. Annars gillar jag norrländska och dalmål. Värmländska vet jag inte vad jag tycker om. Ena stunden gillar jag det och nästa så avskyr jag det. Skånska och gotländska däremot får jag rysningar av. Vill helst kräkas lite.

Vilken är er favoritdialekt? Ovh vilken skulle ni inte vilja ha för allt smör i Småland?

Jag älskar värmländska och jämtska, men när maken pratade om han vill bo på Öland kan jag ha fräst att det är omöjligt, ety våra barn i så fall kommer prata öländska som vuxna:D

Bred norrländska (inre lappland ungefär), absolut favorit. Nu är detta en liten unge, men det är annars denna dialekt jag pratar om:

Annars denna som grävmaskinisten har:

Men många andra kan också funka..gillar i allmänhet alla dalkullor ...:angel:

Tom småländska / skånska kan funka,men det är ingen superfavorit.

Överlägset värst för mig är gnällska (örebrotrakten) och bred össchötska. Och kanske gotländska :S

Jag tänker ärligt talat inte jättemycket på dialekter, så länge det inte blir "extremt" åt något håll (tänker främst på riktigt grötig skånska och värsta, mest svårbegripliga norrländskan). Jag har dock mycket svårt för hur de från Piteå pratar, men det beror enbart på negativa associationer och det är något jag försöker jobba bort. Förut klarade jag tex inte av att höra intervjuer med Kalla efter diverse fina skidtävlingsresultat, men det går hyfsat nu :p Det tog också ett bra tag för mig att förstå vad det öht var jag reagerade på.

Men, jag vet också att jag själv anpassar mig supersnabbt efter hur andra pratar. När vänner från Norrland ringer så låter jag på ett helt annat sätt än i samtal med andra stockholmare. Åker jag båt till Finland tar det ungefär tre sekunder innan jag pratar finlandssvenska, när jag pluggade i Gbg trodde folk därifrån redan efter någon vecka att jag också kom därifrån osv.

Så länge jag förstår vad folk säger så brukar det vara lugnt :D
Vad olika man är.. jag som alltid gillar att lyssna på Kalla! I övrigt håller jag med dig, är också en sån dialekt-kameleont som ändrar sig mot de jag pratar med.

Senast ändrad:
:S

Vad olika man är.. jag som alltid gillar att lyssna på Kalla! I övrigt håller jag med dig, är också en sån dialekt-kameleont som ändrar sig mot de jag pratar med.[/QUOTE]

Men gud! Ivar! Han kände jag en gång i min ungdom =)
Va kul att se!

* Jenny *

Vilken är er favoritdialekt? Ovh vilken skulle ni inte vilja ha för allt smör i Småland?

Jag älskar värmländska och jämtska, men när maken pratade om han vill bo på Öland kan jag ha fräst att det är omöjligt, ety våra barn i så fall kommer prata öländska som vuxna:D

Älskar typ alla dialekter utom värmländska och göteborgska. Kan lyssna timme efter timme på Anders och Måns östgötska och skånska :love:

Själv pratar jag en trist mix av småländska, dalsländska och närkingska som tydligen gör att jag låter nästan rikssvensk men med en del konstiga ord som ingen fattar och ett och annat djupt "l".

Jag hatälskar Dalsländska - har så jäkla svårt att ta någon som pratar bred dalsländska på allvar, samtidigt som jag tycker det är en himla rar dialekt :D
Jag fattar inte ens vad gamla släkten i djupaste Dalsland säger, dialekten är så grov. Tar ett par timmar att komma in i :D

:S

Vad olika man är.. jag som alltid gillar att lyssna på Kalla! I övrigt håller jag med dig, är också en sån dialekt-kameleont som ändrar sig mot de jag pratar med.

Men gud! Ivar! Han kände jag en gång i min ungdom =)
Va kul att se!

* Jenny *[/QUOTE]
Hälsingemål!
Förälskade mig lite i det nu under min praktikperiod.
Efter en månad bland stintor (eller stint-er kanske? :love:) blev jag lite frälst.

Alla bonniga dialekter som tex Värmländska och Skånska är hemska. Låter extremt obildat.
Älskar hur männen på Gotland pratar :love:, men på kvinnor blir det vulgärt bonnigt!

Jag gillar de som talar tydligt och harmoniskt, ungefär som jag själv pratar.
Jag blandar mellan rikssvenska & en ton av Stockholm, sägs det i alla fall ;)

Jag gillar dialekter, tycker det finns en charm i nästan alla. Men är svag för de norrländska dialekterna och mycket av den skånska jag hört.

Jag gillar alla dialekter! Men har lite svårt att ta någon på fullt allvar som talar extrem eskilstunadialekt eller öschötska (typ Ankan) :D

gotländska är fint och självklart nordhalländska (min egen dialekt)
Skånska är svårt
behöver även ibland tolkhjälp av mannen att förstå lokalborna i Blekinge då jag inte fattar vad de säger

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 391
Senast: Johanna1988
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 378
Senast: Raderad medlem 147980
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 766
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 937
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• GVFÖ 2025
  • Vad kan man äta till frukost?
  • Pluggtråden

Hund, Katt, Andra Djur