och @Petruska
Det är klart att de finns. Det är ju nästan löjligt att påstå att det inte finns smarta, bildade och empatiska människor med dialekt.
Jag tror att både @athena_arabians och @Petruska är medvetna om det. Det är lite som att jag har svårt att ta Norrköpingsdialekt på allvar. Givetvis vet jag att människor därifrån är intelligenta osv, jag blir bara full i fniss av dialekten.

Jag är övertygad om att du är smart, bildad och empatisk - med eller utan dalmål.

Jag vet att min aversion mot dalmål inte är logisk men den finns där. Min skoltid var ett helvete så när jag flyttade till U-a arbetade jag aktivt på att bli av med min dialekt (även om den som sagt är en av de mildare daladialekterna). De flesta tror inte jag är från Dalarna, jag får slå över rejält sas för att de ska höra det.

Jag tror att både @athena_arabians och @Petruska är medvetna om det. Det är lite som att jag har svårt att ta Norrköpingsdialekt på allvar. Givetvis vet jag att människor därifrån är intelligenta osv, jag blir bara full i fniss av dialekten.
Påståendet var att de knappt kunde föreställa sig ett någorlunda intellektuellt samtal på småländska/dalmål. Det skiljer sig en del från att bli full i fniss av dialekten.

Jag vet att min aversion mot dalmål inte är logisk men den finns där. Min skoltid var ett helvete så när jag flyttade till U-a arbetade jag aktivt på att bli av med min dialekt (även om den som sagt är en av de mildare daladialekterna). De flesta tror inte jag är från Dalarna, jag får slå över rejält sas för att de ska höra det.
Det har inte ändrats med åldern?

Påståendet var att de knappt kunde föreställa sig ett någorlunda intellektuellt samtal på småländska/dalmål. Det skiljer sig en del från att bli full i fniss av dialekten.

Du, med tanke på mina mobbare så är det jäkligt lätt att göra associationen dalmål = pucko. Jag säger verkligen inte att jag agerar på min känsla eller visar den men den finns där. De flesta som mobbade mig var inte de skarpaste knivarna i lådan (dvs de var inte bara elaka utan även rätt osmarta).

Det har inte ändrats med åldern?

Nej, inte ryggmärgsreaktionen på målet. Jag har pratat med flera av mina mobbare (första gången visste jag inte om jag skulle springa eller slå, som vuxen) och hyser inget agg idag mot någon av dem. De var små människor då, en del är det fortfarande och en del är rätt vanliga människor.

Men vissa saker sitter kvar, hur mycket jag än jobbat med det. Jag klarar tex inte av Friskis&Svettis hemma, pga att det är i skolans gympasal. Där var det värst.

Du, med tanke på mina mobbare så är det jäkligt lätt att göra associationen dalmål = pucko. Jag säger verkligen inte att jag agerar på min känsla eller visar den men den finns där. De flesta som mobbade mig var inte de skarpaste knivarna i lådan (dvs de var inte bara elaka utan även rätt osmarta).
Men vilken dialekt pratade du? Jag ifrågasätter absolut inte att du kopplar den specifika dialekten med mobbare.

Men vilken dialekt pratade du? Jag ifrågasätter absolut inte att du kopplar den specifika dialekten med mobbare.

Jag pratar ordentligt Svärdsjömål om jag slår över. Mina mobbare var lokala men en del hade mer utpräglad dialekt än vad jag har. Jag är som sagt influerad av min mamma som har en väldigt neutral dialekt.

Jag blir jätteprovocerad! (Inte just å Norrköpings vägnar.) Vad tusan - vad har ni för begränsat umgänge?
Inte alls. Faktiskt. Jag har ett jäkligt brett umgänge. Sen vad jag tycker är lite kul är ju liksom högst privat. Jag har (inom mitt tidigare yrke) haft mycket kontakt med folk i Norrköping och har fixat det galant eftersom jag vet att mina fördomar inte är något facit för hur världen är. Jag är ju vuxen ffs.

Inte slå fysiskt utan inombords. Men de har väl fortfarande makt om du inte kan gå in i gympasalen? Och det kan jag förvisso fullt förstå att det fortfarande känns så.

Inte inombords heller, jag tror inte på våld rent allmänt. Jag VÄLJER att inte vara en sådan person som mina mobbare var. Jag är dock inte pacifist, angrip mig och jag försvarar mig oavsett om det är fysiskt eller verbalt.

Jag säger inte att jag är i mål ;) för gympasalen klarar jag inte (jag har tränat där men det är inte värt det). Det beror dock inte främst på mina mobbare utan på klassföreståndaren och tillika gympaläraren. Min skolgång var som sagt skräp och rent akademiskt är jag inte där jag är idag tack vare grundskolan...

Jag blir jätteprovocerad! (Inte just å Norrköpings vägnar.) Vad tusan - vad har ni för begränsat umgänge?
Men hur lättprovocerad är du? Jag tar noll åt mig att folk här skriver att stockholmare låter dryga och dumma och stroppiga, jag fattar vad de menar även om jag talar så själv. Jag är ju inte döv, jag hör ju hur jag låter jämfört med andra och förstår hur det kan låta i andras öron.

Att nån säger att de tycker att stockholmare låter dryga är för mig nåt helt annat än att säga att stockholmare ÄR dryga. Det är väl rätt lätt att skilja på?

Dialekter jag avskyr: de gnälliga dialekterna, småländska där man inte kan säga R, göteborgska, skånska från den delen av Skåne där de talar helt obegripligt (Landskrona? Kristianstad? minns inte), värmländska (fattar inte varför alla tycker det är så jävla gulligt med lelle gubben, ongen etc) och vissa stockholmare som låter än mer nasala och jävliga än vad jag gör.

Dialekter jag gillar: dalmål för det pratar mormor och morfar <3.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 396
Senast: Johanna1988
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 378
Senast: Raderad medlem 147980
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 766
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 937
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka