Men Mona har bara en konsonant efter o så det är absolut inte samma uttalsregler.Fast man säger ju Måna till någon som heter MonaSvenska är inte lätt
//Killgissarn
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men Mona har bara en konsonant efter o så det är absolut inte samma uttalsregler.Fast man säger ju Måna till någon som heter MonaSvenska är inte lätt
Hur säger du sommar?Men Mona har bara en konsonant efter o så det är absolut inte samma uttalsregler.
//Killgissarn![]()
Min favorit är Skerike. Uttalad typ Schärrke.Holsljunga. Tog lång tid innan jag insåg att det var Håschunga de menade. Varför inte stava det som det låter? Förmodligen för att det låter för jäkligt och är i princip obegripligt ibland.
Stod som ett frågetecken första gången gårdsägaren pratade om hur trevligt det var med öfsadröpp. Nu kan jag inte annat än hålla med. Fy schöen vad jag gillar det, ock.
Huu, hemska dialekt som jag lärt mig gilla den!
Ehm, alltsååå...Hur säger du sommar?
Idag var det då dax...h
För övrigt har vi spottlov nästa vecka och veckan efter det infaller fössta tossdan i mass, när vi äter massipantåta...
Jag är ju uppvuxen med den där dialekten. Jag firade dagen med att härma den över frukostbordet i morse. Familjen tittade på mig som om den inte kände mig!
Nutellasemla är ju fusk! Det kan ju smålänningar uttala. Det måste vara något med r i.Jajemän, det ska firas! Fast jag tar en nutellasemla istället, är inte så förtjust i tååta.
Nutellasemla är ju fusk! Det kan ju smålänningar uttala. Det måste vara något med r i.
Nutellasemla är ju fusk! Det kan ju smålänningar uttala. Det måste vara något med r i.
Äh, det måste inte vara nåt bakverk!Men jag kommer inte på nåt bakverk med r som jag gillar
Firar dagen genom att bre på småländskan ordentligt, det är inte vackert men det känns bra![]()
Angående att inte uttala platser som de stavas: görs inte det på alla dialekter egentligen?
Mvh bor typ granne med Banne (Bandene) och har släkt i Nettarp (Nittorp)
Så är det nog.
Vadstena säger ingen som bor här tex.
Äh, det måste inte vara nåt bakverk!
Min yngsta avkomma gillar inte tåta, så hen föreslog kov (alternativt koav) eller hamböae...
(fast inget av våra barn pratar egentligen den fantastiskadialekten, troligen pga 08-pappa och Norrbotten-mormor - åsså jag då som jobbar hårt på att försvenska småländskan..,)
De helinfödda säger väl snarare Vassna.Vasstena?
Min mamma, -född 1922, växte upp på dalslandsslätten en halvmil från Grindstad. Hon pratade mjukt och väldigt fort. Efter många år i Ångermanland pratade hon lite saktare och tydligare då hon pratade med oss men ringde någon av hennes systrar så slog hon om på en gång! Den äldsta av dom, Anna, stannade kvar på bygden och fick tre barn. Tyvärr pratar dom inte alls som henne utan mer "vanlig dalsländska", utslätad sådan.Jag fattar inte ens vad gamla släkten i djupaste Dalsland säger, dialekten är så grov. Tar ett par timmar att komma in i![]()
Ungefär som RamlösaPrecis! Vadstena säger bara nollåttor![]()
Jag tycker det är lite synd att inte försvara sin egen dialekt. När Jan Troell spelade in Mobergs klassiska böcker försökte han att få skådespelarna tala småländska även om resultatet blev lite blandat men Max von Sydow fick till den ganska bra tycker jag.Äh, det måste inte vara nåt bakverk!
Min yngsta avkomma gillar inte tåta, så hen föreslog kov (alternativt koav) eller hamböae...
(fast inget av våra barn pratar egentligen den fantastiskadialekten, troligen pga 08-pappa och Norrbotten-mormor - åsså jag då som jobbar hårt på att försvenska småländskan..,)