Jaulgreis

Trådstartare
Köpte en häst från island, fick hem honom i början av april. Han skiter grönt och det är helt löst, kunde lika gärna kissa. Fick tipset att ge honom A-fil, så tänkte testa det igår, men det var ju jätteläskigt enligt herrn själv. Försökte blanda det med allt möjligt smaskens, men nej då. Han är väldigt pigg och så, så han verkar ju inte må dåligt. Kan det vara en "sverigechock"? Att det är något med gräset och så? Just nu får han bara hö, och gräs då, eftersom han går på lösdrift. Någon som har nåt tips? Veterinären sa att vi skulle avvakta. :crazy:

Sv: Diarré

Jag har gett foderjäst blandat med lite betfor till min unghäst som varit lite lös i magen hela vintern, och det fungerade utmärkt.

Gav en ganska rejäl jästgiva de första veckorna och har sedan minskat ner den bara för att "underhålla".

Bakjäst ska tydligen fungera, vilket borde bli billigare...;)

Håll koll så att han inte torkar ut, att du inte får i honom fil är ju inte konstigt. Alla importer bör introduceras in i varje fodersort, jag skulle ge vilket jag har gjort med stor framgång tidigare på importer.
Antingen köper du Probiotica på närmaste veterinär klinik, eller så ger du Equimins Probiotic vilket är precis samma sak. Beror helt enkelt på vilket som är lättast att få tag på, klinik kanske du har i närheten eller så går du in på Equimins hemsida och kollar efter återförsäljare i din närhet alternativt ber att dem skickar en burk på posten. Jadå jag tror med stor säkerhet att detta har med miljö och foderbyten att göra.

Lycka till.

Det finns många bra balanstillskott för att få ordning på magen. MagTarm från Krafft är nog det som är lättast att få tag på, det finns där Kraffts foder säljs.

Har själv erfarenhet av diarréhäst, där problemen verkar vara återkommande. Det finns en mängd preparat på marknaden och det är inte säkert att det som hjälper en häst hjälper en annan. För att man ska vara säkrare på vilket preparat som kan fungera måste man utreda orsaken till problemen. Baktprov är bra att göra för att veta vilka bakterier som finns i tarmen o i vilken mängd. Tyvärr måste man då åka till klinik och det tar ibland lång tid innan de vet orsaken.

Magsår; har ni funderat på det? Mkt stress i samband med foderbyte, resa, kompisbyte etc
Kanske svårt att veta; men var den OK i magen på Island?

De preparat jag fått överlägset bäst resultat med är Proequo och protexin propaste. Protexin är ett av de preparat som innehåller flest sorters bakterier o i störst mängd. Men som sagt; allt beror på varför hästen fått en obalans i mage/tarm. Är det inte bakteriologiskt hjälper inte preparaten helt(men de kan lindra/dämpa)
Som någon annan skrev är det jätteviktigt att hålla koll på vätskebalansen o hull. Om det verkligen är så att det bara rinner är det lite konstigt att vet. bara tycker att ni ska avvakta.

Helt klart kan det finnas många anledningar, men jag tycker ändå det kan vara värt att slänga några hundralappar och se om det är en tillfällig åkomma.

Har själv haft häst med kronisk störning i tarmsystemet, det är inget roligt.

Nej, inget roligt alls:crazy:
Det är ju svårt bara att veta vilket man ska slänga några ngr hundralappar på....det finns så många olika sorters preparat och många rekommenderar olika. Det är lätt att man provar det ena efter det andra i hopp om att det här är det som hjälper.
Men visst, det är väl alltid värt att prova. Jag har iaf fått bäst resultat med protexin o proequo.

Funkade kraffts bäst för din?

Vi provade bägge sorter vi störning på import, utan resultat. Därefter provade vi just det jag skrev om tidigare, och resultatet var rätt omgående, inom loppet av några få dagar var magen i avsevärt bättre balans.
Om det inte hade funkat så hade det blivit en kur med Colicure, och därefter starta om från början igen.

Kraffts var det enda som funkade på min, han fick maxdosen 365 dagar om året.

Det har var några år sedan (många) så det har kommit många nyheter på marknaden sedan dess. Alltså svårare att välja.

Jag säger bara en sak: Eklöv. Hästen äter gärna det naturligt, iallafall om det står ett träd i hagen. Det innehåller garvsyra och verkar gärna sammandragande och förstoppande, vilket är bra för de flesta hästar med lösa magar.

Intressant! Det har jag faktiskt inte hört innan. Det måste vara färska eklöv då eller finns det även i torkade?

Fast det verkar ju inte så sannolikt, om det startade redan i början av april. Utvecklade eklöv lär väl knappast ha varit tillgängliga då?

Vad vet jag, är ingen lövexpert även om jag önskat.

Håll koll så att han inte torkar ut, att du inte får i honom fil är ju inte konstigt. Alla importer bör introduceras in i varje fodersort, jag skulle ge vilket jag har gjort med stor framgång tidigare på importer.
Antingen köper du Probiotica på närmaste veterinär klinik, eller så ger du Equimins Probiotic vilket är precis samma sak. Beror helt enkelt på vilket som är lättast att få tag på, klinik kanske du har i närheten eller så går du in på Equimins hemsida och kollar efter återförsäljare i din närhet alternativt ber att dem skickar en burk på posten. Jadå jag tror med stor säkerhet att detta har med miljö och foderbyten att göra.

Lycka till.

Tack, ska åka till atg-kliniken så fort som möjligt.
Är ju måttligt roligt när det bara rinner från honom, lilla pojken min. :(

När mina hästar är lösa i magen har jag gett dom 3 dl uppblött vetekli i hop med kvällsmaten, på morgonen ger jag dom en halv liter proviva soppa, blåbärssmak har fungerat bäst.
Denna kur har jag gjort i tre dagar och har fungerat, men detta är nog mer kanske vid tillfällig diarre. HAr det pågått en längre tid så kanske det inte hjälper.

Jag körde fil och proviva på min madame när hon var dålig, det hjälpte inte (fast hon tyckte att det var gott iaf). Sen sa min veterinär att manaldrig kanfå i en häst mängden bakterier som behövs genom fil och annat, och det låter ju rätt logiskt egentligen...
Hoppas han friskar på sig snart!

Liknande trådar

Hundhälsa Jag skulle behöva råd. Bruce har lite känslig mage, han kräks lätt galla om han inte äter regelbundet och får han i sig något som inte... 5 6 7
Svar
133
· Visningar
16 647
Senast: Voeux
·
Foder & Strö Nya fröken köptes i februari. Var då inte så bra i hullet. Själva hullet var i lägre delen av normalhull, man kunde se revbenen i vissa... 2
Svar
35
· Visningar
4 009
Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
26 333
Senast: Raja
·
Hästvård Min ardennerkille på ett år fick jag hem i början av nu i vintras. Han fick då diarré i samband med att han åt hösilage. Jag bytte... 2 3
Svar
49
· Visningar
6 742
Senast: sommarvind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31