Diesel eller bensin

Sv: Diesel eller bensin

Fast jag tror att den brytpunkten kan ha ändrats något då skatten på en nyare Dieselbil är mycket lägre än för några år sedan.
.

Sant.
Till nyligen kunde man köpa miljödiesel vilket innebar fem skattefria år och sedan årsskatt runt 1000kr. Har svårt att tänka mig att man behöver diskutera någon brytpunkt där.

Exakt. Vi köpte en sådan. Den drar mindre än bensinbilen vi hade tidigare, när vi väl skall betala skatten kommer den vara lägre och försäkringen ligger på ungefär samma. Så den kostar oss ju mindre än bensinbilen gjorde.

Tack alla för synpunkter & fakta! :)

Nu känner jag mig ganska övertygad att det blir bäst med bensindriven bil för mig. Vill inte bli "bortkollrad" av en bilförsäljare kring detta, utan ha tänkt till innan. Det finns säkert mycket annat ändå som jag kan "kollras bort" om... ;)

Men alltså HK-mässigt är det ju ingen skillnad mellan Diesel och Bensin numer.. Däremot så är det axet som kommer annorlunda vid olika varvtal.
Ta en Diesel och en Bensin med likvärdiga Hk och rejsa dom mot varandra, då kommer bensinen dra iväg i starten men Dieseln börjar dra ordentligt på högre varvtal och då mattas bensinens drag av så i slutändan är de likvärdiga ändå. Bottendrag kallar min sambo det för, Dieseln har bättre bottendrag! :)

Vi har 2 dieselbilar och en bensinbil, de har lika många hästar ungefär och jag föredrar absolut Dieselbilarna! Jag behöver sällan växla ner för att köra om tex då de drar fint även på de högre varvtalen.

Däremot om vi snackar gamla dieselbilar så var de jättetrötta ja, men de nyare.. No way!

Fast det är precis tvärt om, diesel är bra på låga varv och bensin på höga varv.
Dieseln har ett bra bottendrag vilket är bra om man ska köra släp, men fyller ingen vidare funktion om man vill ha en pigg å rolig bil.

Men vad man föredrar beror ju mkt på körstil, en diesel "dör" tidigare än en bensinare eftersom kraften finns långt ner i registret och bensinaren har kraften på höga varv.

Jag har ju kört splitternya dieslar med massor av motor som ändå är tröttare än min 6 år gamla bensinare med mellanstor motor och alltså färre hk än vad de nya dieslarna jag kört har.
Men de har ju som sagt bättre bottendrag vilket jag saknar när jag kör släp, annars är ju bottendraget ganska onödigt.

Mamma byte bil nyligen, till en diesel som ju är dyrare än bensin, fast hennes bil drar så lite att det varit en grym affär! Den drar så lite att vi trodde det var fel på mätaren först ;) Jag tror på dieselbil iaf :)

Dieseln har ett bra bottendrag vilket är bra om man ska köra släp, men fyller ingen vidare funktion om man vill ha en pigg å rolig bil.

Jag har en chippad diesel. Den är verkligen både pigg och rolig! Vid ca 2000 varv fullkomligt sticker den som ett spjut, den skulle klå V6an lätt, med lika många hk. (Den skulle klå V8an också, men där beror det på fästet och väghållningen...).

Traktorkänsla? No way!

Sant.
Till nyligen kunde man köpa miljödiesel vilket innebar fem skattefria år och sedan årsskatt runt 1000kr. Har svårt att tänka mig att man behöver diskutera någon brytpunkt där.
om dieselbilen är 15000 kronor dyrare i inköp än den bensindrivna så går det åt ett visst antal mil innan du hämtat hem de pengarna

är dieseln 10 kr per mil billigare så kör du in pengarna på 1500 mil o ett år
men skillnaden är nog bara ngn krona så......

Senast ändrad:

Liknande trådar

Fordon Jag är på gång och ska byta bil, men tycker det är svårt med begagnade bilar. Min budget är ca 150 000 kr och det är ett plus om bilen...
Svar
6
· Visningar
822
Senast: Windy
·
Fordon Har en Audi A4 -09 som jag älskar! Den har allt och mer därtill, skön att köra, säker på vägen, och drar väldigt lite. Kanonbra... 2
Svar
20
· Visningar
2 176
Fordon ...och så kom den till slut, kanske inte exakt bleka dödens minut, men minuten när peugoten gav upp. Den rullade i drygt 40 000 mil och... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 637
Senast: 95johsv
·
Samhälle Om 2 år tänkte jag (om jag har råd) byta ut min nuvarande gamla diesel-saab. Jag är jättenöjd med den, men nu kör jag mer korta sträckor... 2
Svar
28
· Visningar
2 188
Senast: Philosophia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka