Bukefalos 28 år!

Diesel eller bensin?

Oftast är en diesel dyrare i inköp men drar mindre bränsle.

Själv tycker jag att vår diesel har annan utväxling än vår bensinare och att dieseln är rätt jobbig att köra i tät stadstrafik med mycket start och stopp. Men jag vet inte om någon håller med mig om det ;-) Bensinaren är mycket kvickare iväg!
Beror nog på bil.
Min diesel är kvick så det räcker..... Jag har inga bekymmer med låga växlar.
 
Men vad hade ni valt i min situation. Det hjälper inte mig med svar i form "jag har diesel", det har jag också idag.

Jag försöker fatta ett klokt beslut utifrån min nya situation med mycket mindre körning än tidigare. Och en annan typ av körning. Hade jag bott i stan, hade jag kanske valt annorlunda. Men just nu velar jag ordentligt. Vissa dagar startar jag bilen för att åka till affären och storhandla. Affären ligger relativt nära och bilen hinner inte bli varm på den sträckan. Varför jag tar bilen är för att jag, pga mina skador i nacken inte orkar/kan bära storhandlingen hem.
 
Men vad hade ni valt i min situation. Det hjälper inte mig med svar i form "jag har diesel", det har jag också idag.

Jag försöker fatta ett klokt beslut utifrån min nya situation med mycket mindre körning än tidigare. Och en annan typ av körning. Hade jag bott i stan, hade jag kanske valt annorlunda. Men just nu velar jag ordentligt. Vissa dagar startar jag bilen för att åka till affären och storhandla. Affären ligger relativt nära och bilen hinner inte bli varm på den sträckan. Varför jag tar bilen är för att jag, pga mina skador i nacken inte orkar/kan bära storhandlingen hem.
Med tanke på att du kör så lite nu så borde du väl köpa en bensinare tänker jag.
 
@Kivina: GENERELLT skulle jag säga nyare diesel alla dagar i veckan (med tanke på skatt, drivmedelspris etc). Nu verkar ju du köra korta sträckor lite för mycket så en bensinare kanske är bättre men kom i så fall ihåg att en bensinare mår heller inte bra av enbart kortkörning. Se till att låta den blåsa ur minst en gång i veckan oavsett om du behöver köra en längre sträcka eller ej. Bla kan avgassystemet rosta lättare och snabbare om det inte får bli tillräckligt varmt.
 
Men vad hade ni valt i min situation. Det hjälper inte mig med svar i form "jag har diesel", det har jag också idag.

Jag försöker fatta ett klokt beslut utifrån min nya situation med mycket mindre körning än tidigare. Och en annan typ av körning. Hade jag bott i stan, hade jag kanske valt annorlunda. Men just nu velar jag ordentligt. Vissa dagar startar jag bilen för att åka till affären och storhandla. Affären ligger relativt nära och bilen hinner inte bli varm på den sträckan. Varför jag tar bilen är för att jag, pga mina skador i nacken inte orkar/kan bära storhandlingen hem.

Är det vanligtvis så korta sträckor att den aldrig skulle bli varm och du inte kör längre sträckor något sånär regelbundet, hade jag nog gått på en bensinare.
Eller så får man helt enkelt köra längre sträckor ibland bara för att, rasta bilen så att säga!
 
Tack för era svar!

Bilen jag tittat på är VW Golf Alltrack. Skiljer ungefär 800 kr i skatt och 0.2 l i bränsleförbrukning.

Jag kommer att köra en längre sträcka ca en gång i veckan. Under säsongen för träning/tävling kommer jag att köra betydligt mycket mer. Så det lutar nog mot diesel iallafall!
 
Jag är också i bilbytarfunderingar.
Tänker gå ned i storlek till en bil som är billigare i skatt och försäkring.
Tidigare hade jag häst och drog transport, men kör nu mindre och sällan med släp.
Eftersom jag ju vant mig med en pålitlig och härlig bil med del fiffiga saker som min BMW 530 har, så skulle jag ju vilja behålla dem..... :) Man får väl önska....
Önskemål....4hjulsdrift, automat, gärna storbilskänsla, få dra 1300 kg och lite annat smått och gott....diesel eller bensin?

Kivina, jag ska testa Golf, få se vad jag tycker. Än har jag inte provkört någon bil......
 
Tack för era svar!

Bilen jag tittat på är VW Golf Alltrack. Skiljer ungefär 800 kr i skatt och 0.2 l i bränsleförbrukning.

Jag kommer att köra en längre sträcka ca en gång i veckan. Under säsongen för träning/tävling kommer jag att köra betydligt mycket mer. Så det lutar nog mot diesel iallafall!
Jag hade nog räknat på totalkostnaden per år med skatt, försäkring och drivmedel baserat på hur många mil du tror att du kommer snitta på per år. Då är det enkelt för dig att jämföra just kostnadsmässigt. Iaf om du har en specifik bilmodell som det lutar åt.
Är det ganska lika hade jag valt diesel! Du som bor uppe i urskogen kör väl lite längre sträckor då och då så det är nog inget att oroa sig för ;)
 
Det har med vridmomentet att göra. Att de går iväg snabbare. (Vilket talar emot min upplevelse :rofl:)

Aha - då är det egentligen hur man kör som avgör. Som att man ska undvika beg. bilar med största motorn, inte för att det är något fel på motormodellen, utan för att där är fler som pressar sina bilar bland de som köper stor motor i sina nya bilar.

Förbrukning och pris skiljer inte så mycket längre, så det är nog mest en smaksak om man tycker diesel går rarare. Bensin kanske något mer lättstartad i kallt väder om batteriet är trött - men tänker jag till så är det nog inte sant det häller, längre.
 
Sammanfattningen blir väl att det mycket av en smaksak?

Att min bil är en diesel är egentligen bara en tillfällighet. Jag behövde köpa en bil supersnabbt. Och det var vad de hade inne den dagen. Men frånsett att den har lite franska detaljer som irriterar är jag nöjd.

Nyare bilar saknar de där gamla sanningarna om körsträcka etc. De funkar i normalkörning inom ett skapligt brett spektrum.

TS - provkör bilar och köp den du gillar.
 
Jag skulle fråga mig hur mycket "vinst" det egentligen är att ha en diesel.
Kan bara ta min familjs Skoda Octavia Combi 4x4 TDI -14 som exempel. Den rullar ca. 2 500 mil/år. (Ca. 210 mil/mån / 50 mil/vecka).
Och den är bara dyr och dålig i princip. För det första drar den ca. 0,7 l/mil. För det andra har den en årsskatt på 1 800 kr. För det tredje orkar den knappt dra ett 1 300 kg Tranesläp (lastat med 570 kg!) i lagliga 80 km/h. 70 går bra, men inte mer. Detta trots att den tekniskt ska kunna dra 2 000 kg och 1 500 på B. Som grädden på moset går den ofta (särskilt när det är väldigt kallt eller varmt!) allmänt hackigt, tjuvstannar och har sig.
Då är t.om. min 850 -96 roligare. Drar 0,75 l/mil, har en årskatt på 2 200 kr men orkar släpet utan minsta problem, tjuvstannar och bråkar aldrig! :love:
 
Aha - då är det egentligen hur man kör som avgör. Som att man ska undvika beg. bilar med största motorn, inte för att det är något fel på motormodellen, utan för att där är fler som pressar sina bilar bland de som köper stor motor i sina nya bilar.

Förbrukning och pris skiljer inte så mycket längre, så det är nog mest en smaksak om man tycker diesel går rarare. Bensin kanske något mer lättstartad i kallt väder om batteriet är trött - men tänker jag till så är det nog inte sant det häller, längre.
Nja genom att det är generellt för diesel och ffa elbilar så sitter det i bilen och inte föraren. Sen gör föraren sitt till.
 
Jag skulle fråga mig hur mycket "vinst" det egentligen är att ha en diesel.
Kan bara ta min familjs Skoda Octavia Combi 4x4 TDI -14 som exempel. Den rullar ca. 2 500 mil/år. (Ca. 210 mil/mån / 50 mil/vecka).
Och den är bara dyr och dålig i princip. För det första drar den ca. 0,7 l/mil. För det andra har den en årsskatt på 1 800 kr. För det tredje orkar den knappt dra ett 1 300 kg Tranesläp (lastat med 570 kg!) i lagliga 80 km/h. 70 går bra, men inte mer. Detta trots att den tekniskt ska kunna dra 2 000 kg och 1 500 på B. Som grädden på moset går den ofta (särskilt när det är väldigt kallt eller varmt!) allmänt hackigt, tjuvstannar och har sig.
Då är t.om. min 850 -96 roligare. Drar 0,75 l/mil, har en årskatt på 2 200 kr men orkar släpet utan minsta problem, tjuvstannar och bråkar aldrig! :love:

Inte så många ponnyhästar i den Skodan antar jag?

Vår Superb drar 0.45 när jag kör, 0.85 med släp och inga problem med de 2000kg den får dra. Ca 140 dieselponnyer under huven och fyrhjulsdrift.

Billig i drift men dyr i inköp.
 
Men vad hade ni valt i min situation. Det hjälper inte mig med svar i form "jag har diesel", det har jag också idag.

Jag försöker fatta ett klokt beslut utifrån min nya situation med mycket mindre körning än tidigare. Och en annan typ av körning. Hade jag bott i stan, hade jag kanske valt annorlunda. Men just nu velar jag ordentligt. Vissa dagar startar jag bilen för att åka till affären och storhandla. Affären ligger relativt nära och bilen hinner inte bli varm på den sträckan. Varför jag tar bilen är för att jag, pga mina skador i nacken inte orkar/kan bära storhandlingen hem.

I din situation hade jag valt en bensindriven.

När jag skulle byta bil för några år sedan var jag i nästan samma sits som du fast min körsträcka hamnade på ~2500 mil/år.

Hur jag än räknade blev det dyrare med dieseldriven. Dyrare skatt och dyrare försäkring gjorde för min del närmare 5000:-/år och då var dieseln ändå billigare än idag.
 
I din situation hade jag valt en bensindriven.

När jag skulle byta bil för några år sedan var jag i nästan samma sits som du fast min körsträcka hamnade på ~2500 mil/år.

Hur jag än räknade blev det dyrare med dieseldriven. Dyrare skatt och dyrare försäkring gjorde för min del närmare 5000:-/år och då var dieseln ändå billigare än idag.

Jag håller med.

Och hade ändå valt en diesel. Men det är för att jag trivs "Så mycket bättre"TM med en bra dieselmotor än en bensinmygga som kör på högvarv hela tiden. Med fyrhjulsdrift och diesel kan man köra utan att bli tokig.
 

Liknande trådar

Fordon Min Honda crv börjar bli gammal och sliten så nu är det dags att titta på ny bil. Vill ha en pålitlig och trevlig bil som inte är...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
5 110
Fordon Jag har smått uppgivet insett att min gamla trotjänare på fyra hjul är på väg att ge upp. Den är av årsmodell 2010 och har gått som en...
Svar
4
· Visningar
1 053
Senast: aiquen
·
Fordon Har en Audi A4 -09 som jag älskar! Den har allt och mer därtill, skön att köra, säker på vägen, och drar väldigt lite. Kanonbra...
2
Svar
20
· Visningar
1 954
Övr. Hund Någon gång vill jag flytta från Stockholm. Oklart när. Det måste passa jobbmässigt för både mig och partner, och viktigast av allt...
Svar
16
· Visningar
1 213
Senast: Wenniz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp