Bukefalos 28 år!

Diesel eller bensin?

Inte så många ponnyhästar i den Skodan antar jag?

Vår Superb drar 0.45 när jag kör, 0.85 med släp och inga problem med de 2000kg den får dra. Ca 140 dieselponnyer under huven och fyrhjulsdrift.

Billig i drift men dyr i inköp.

"Ponnyhästar i den Skodan" - du gjorde precis min kväll! :rofl: :love:
Nja, det är 150 hk, precis som i min 850:a....
 
På ekonomisidan behöver man titta på skatten för den specifika dieselbilen, och göra en kalkyl som inkluderar både de fasta och de rörliga kostnaderna. Jag har gjort det grafiskt i Excel, och tittar var kurvorna (läs: specifik dieselbil vs specifik bensinbil) skär varandra. Då är det jätteenkelt att faktiskt få med alla kostnader. I allmänhet hamnar brytpunkten i närheten av 2000-2500 mil/år, längre körsträcka gynnar diesel och kortare gynnar bensin. Grovt generaliserat och som sagt beroende på skatteläget (ev miljöskatterabatt) för dieselbilen.

Ifråga om körupplevelse och prestanda menar jag att det inte (längre) finns några generella allmängiltiga skillnader mellan diesel och bensin. Det finns slöa och pigga dieselbilar, och slöa och pigga bensinbilar. Skillnaderna ligger mer mellan specifika bilmodeller och motoralternativ. Tycke och smak.
 
Jag tror att jag kör 1500mil/år men det är nog vad jag önskar. Det ligger nog närmre 2000 mil/år.
Jag har ju jädrigt kort till jobbet och när bilen bara gick till och från jobbet så drog batteriet ur om jag använde dieselvärmaren utan att ladda den något. Med underhållsladdning så funkade det.
Min "egen" bil har både dieselvärmare och vanlig så att jag kan sätta i sladd. Så nu använder jag ju sladden när jag kör till jobbet.
Annars så har vi ju inte långt till affären heller. Men åker ju relativt ofta långt under sommaren. Vi valde diesel igen när vi köpte "min" bil för att vi var så nöjd.
 
Jag fick lära mig häromdagen att dieselbilar förbrukar däck snabbare än bensinare, något att beakta när det kommer till det ekonomiska?
Det där var nog det absolut dummaste jag någonsin läst. :rofl: :rofl: :rofl:


Apropå värmen så har moderna och vissa halvgamla dieselbilar glödstift i värmesystemet på inloppssidan till värmepaketet så värmen kommer igång mycket snabbare, på min 855-a kommer kupévärmen igång snabbare än på grannens V70 bensinare.
 
Jag ska byta bil inom kort. Jag vet redan vilken typ av bil jag vill ha. Problemet är att jag inte kan bestämma mig för om jag ska köpa en diesel eller bensinvariant.

Jag har de senaste 3 åren kört diesel, men då har jag pendlat 60 mil till jobb per vecka. Utöver det körde/kör jag till olika aktiviteter med hunden eller shopping. Slår man ut det per månad så landar det på ca 50-70 mil.

Numera pendlar jag inte till jobbet, utan promenerar. Kör egen bil i tjänsten om det behövs, men det är sällan. Kvar finns alltså "nöjeskörningen" till aktiviteter. Sen blir det ibland kortare sträckor om jag ska ut i skogen och spåra med hunden.

Så från att ha kört ca 4000 mil per år, så kommer jag landa på kanske 1500 mil per år. Varav merparten kommer vara korta sträckor. Jag bor i norraste Norrland med kalla vintrar. Är det nåt övrigt ni behöver veta för att kunna hjälpa mig med valet?
Kontrollera skatten på bilen. Det kan vara jätteskillnad.
 
Aha - då är det egentligen hur man kör som avgör. Som att man ska undvika beg. bilar med största motorn, inte för att det är något fel på motormodellen, utan för att där är fler som pressar sina bilar bland de som köper stor motor i sina nya bilar.

Förbrukning och pris skiljer inte så mycket längre, så det är nog mest en smaksak om man tycker diesel går rarare. Bensin kanske något mer lättstartad i kallt väder om batteriet är trött - men tänker jag till så är det nog inte sant det häller, längre.
Jag har inte märkt av varken hög förbrukning på däck eller drivmedel trots att det sitter en lastbilsmotor på 300+ hästar i den, snittförbrukningen ligger på halvlitern trots automatlåda och den drar inte så mycket mer med 2 ton på kroken heller. Stor motor utan avgasrening eller cat behöver inte betyda törstigt miljösvin, det är optimeringen och föraren som bestämmer dom parametrarna.
 
Det där var nog det absolut dummaste jag någonsin läst. :rofl: :rofl: :rofl:


Apropå värmen så har moderna och vissa halvgamla dieselbilar glödstift i värmesystemet på inloppssidan till värmepaketet så värmen kommer igång mycket snabbare, på min 855-a kommer kupévärmen igång snabbare än på grannens V70 bensinare.
Se länken jag la in! :)
 
Bensin helt klart. Alltid haft bensinare förutom nån etanol och dieselbilen jag kör i jobbet. I jobbet funkar diesel bra då det är mkt start o stopp, dieseln är kvick iväg etc. Men privat kör jag bensinare bara, då dieseln inte är så jäkla pigg på högre fart.
 
Bensin helt klart. Alltid haft bensinare förutom nån etanol och dieselbilen jag kör i jobbet. I jobbet funkar diesel bra då det är mkt start o stopp, dieseln är kvick iväg etc. Men privat kör jag bensinare bara, då dieseln inte är så jäkla pigg på högre fart.

Men det beror väl snarast på motorn än drivmedlet. Vår enda bensinbil går jättefint upp till 80-90 med och utan släp.

Mer än så och det är mest plågsamt. Det är en Subaru från 96. Detsamma gäller i princip min Opel Frontera från 98, diesel. Och i viss mån golfen från 98, diesel den med.

Men Skodan går som ett skott utan vidare även upp mot 200 (inte med mig). Likaså gjorde Jeepen. Båda automatdieslar 4*4. Med stora motorer. Den ena uttagen 2013 och den andra 2006. Vi har även en V70 från typ 00, diesel med stor motor som går lika bra oavsett hastighet.

Kort och gott, piggheten sitter i motorn i första hand :D
 
Men det beror väl snarast på motorn än drivmedlet. Vår enda bensinbil går jättefint upp till 80-90 med och utan släp.

Mer än så och det är mest plågsamt. Det är en Subaru från 96. Detsamma gäller i princip min Opel Frontera från 98, diesel. Och i viss mån golfen från 98, diesel den med.

Men Skodan går som ett skott utan vidare även upp mot 200 (inte med mig). Likaså gjorde Jeepen. Båda automatdieslar 4*4. Med stora motorer. Den ena uttagen 2013 och den andra 2006. Vi har även en V70 från typ 00, diesel med stor motor som går lika bra oavsett hastighet.

Kort och gott, piggheten sitter i motorn i första hand :D

Men det beror väl snarast på motorn än drivmedlet. Vår enda bensinbil går jättefint upp till 80-90 med och utan släp.

Mer än så och det är mest plågsamt. Det är en Subaru från 96. Detsamma gäller i princip min Opel Frontera från 98, diesel. Och i viss mån golfen från 98, diesel den med.

Men Skodan går som ett skott utan vidare även upp mot 200 (inte med mig). Likaså gjorde Jeepen. Båda automatdieslar 4*4. Med stora motorer. Den ena uttagen 2013 och den andra 2006. Vi har även en V70 från typ 00, diesel med stor motor som går lika bra oavsett hastighet.

Kort och gott, piggheten sitter i motorn i första hand :D


Bensinare brukar ju vara snabbare på att varva och har mer effekt på högre varv. :-) så jo visst beror de delvis på bil, men om man ska generalisera. En diesel känns slö och orkeslös på högre varv ofta. Men för en vanlig Svensson så funkar ju självklart diesel bra, men vill man ha lite effekt och fart så..
 
Bensinare brukar ju vara snabbare på att varva och har mer effekt på högre varv. :-) så jo visst beror de delvis på bil, men om man ska generalisera. En diesel känns slö och orkeslös på högre varv ofta. Men för en vanlig Svensson så funkar ju självklart diesel bra, men vill man ha lite effekt och fart så..

Jag skulle inte kategorisera min sambo som en "vanlig Svensson" när vi pratar bilar och fart/prestanda.

Min Jeep svarade lika bra som min Mercedes CLK 320. Inga värstingbilar men inga "familjebilar" heller. Och de svarar inte bara bra från 0-100 utan även från 150-200 (vilket jag inte ägnar mig åt.) Jag nöjer mig med att vara först iväg vid rödljusen :o

Sambo körde en del på bana när vi hade en SLK.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag ska åka tåg med katten ca 24 timmar, fyra byten totalt. Någon som gjort det tidigare? Hur löser man det med låda? Katten är van vid...
Svar
3
· Visningar
407
Senast: ufot
·
Fordon Min Honda crv börjar bli gammal och sliten så nu är det dags att titta på ny bil. Vill ha en pålitlig och trevlig bil som inte är...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
5 110
Fordon Jag har smått uppgivet insett att min gamla trotjänare på fyra hjul är på väg att ge upp. Den är av årsmodell 2010 och har gått som en...
Svar
4
· Visningar
1 053
Senast: aiquen
·
Fordon Har en Audi A4 -09 som jag älskar! Den har allt och mer därtill, skön att köra, säker på vägen, och drar väldigt lite. Kanonbra...
2
Svar
20
· Visningar
1 954

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp