tjenixen

Trådstartare
Jag är nyfiken på hur ni äter och speciellt om ni följer någon speciell diet?
Det kan handla om allergier, sjukdom, vikt eller helt enkelt för att ni vill eller mår bra av det.

Själv äter jag vegetariskt, glutenfritt i den mån jag kan (struntar ibland i om det är mjöl i t ex en sås el dyl) och håller basiskt i åtanke.
Allt detta för att jag märkt att mår absolut bäst så, och att jag förstått att jag reagerar på gluten. Många problem jag haft under åren visar sig igen de gånger jag får i mig det. (Främst mage och hud)

att kalla det diet är väl en gigantisk överdrift.
Jag äter det jag tycker är gott och undviker det jag inte gillar. Det innebär att jag äter huvudsakligen vegetariskt, för att jag inte tycker att kött är gott.
I min "huvudsakligen vegetariska kost" ingår ägg och mjölkprodukter plus vissa, garanterat benfria, fiskar.

Jag har sen någon vecka tillbaka börjat skära ner på laktos i maten. Bytt till laktosfria mejeriprdukter. Ska även försöka skära ner på gluten mycket, mycket mer än vad jag gör idag. Jag vet inte om det är placebo eller om det hjälpt på riktigt, men jag får MYCKET mindre ont (från att få ihållande magkramper efter nästan vad jag än ätit) med det laktosfria, igår åt jag potatismos som jag ÄLSKAR men som jag brukar få jätteont av, och jag kände inte nått :up:!

Ikväll ska jag göra det ultimata testet: Pannkakor. Jag älskar pannkakor men får svåra magsmärtor så fort jag fått i mig en enda :(. Hoppas på att det ska räcka att ta bort laktosen för att jag ska få mindre ont (sen hittade jag idag ett recept på laktos - och glutenfria pannkakor som jag ska testa :) ).

Äter glutenfritt pga celiaki, i övrigt vill jag ha så oprocessad mat som möjligt. Långsamma kolhydrater, grönsaker, kött och fisk en del (några dagar i veckan), bra fetter.osv. Ser det inte som mågon diet egentligen, utan mat jag blir mätt på, mår bra av och inte blir godissugen av. Att jag långsamt går ner i vikt är också positivt, men ser det inte som att jag bantar utan försöker hålla en sund mathållning. Har varit lite avsteg sista tiden pga sjukdom, noll ork och aptit, så det har blivit mycket yoghurt och mackor vilket inte är så bra, men det har varit vad jag fått i mig. Men med lite mer ork så blir maten bättre också.

Jag äter enligt tallriksmodellen och har gjort det i flera år nu. Jag äter det främst för att jag tycker mycket om grönsaker och frukt och för att jag håller vikten på det och för att jag mår bra av det. Jag har gått ner 30 kg i vikt och varit viktstabil i flera år nu. I övrigt äter jag mkt nötter men sällan sötsaker och tränar regelbundet. Har aldrig mätt så bra som nu i kroppen! Dock blir jag förkyld ofta, men det skyller jag på mina barn som drar hem allt.

Jag har uteslutit korgblommiga och flockblomstriga växter ur kosten, eftersom jag korsreagerar på gråbo och blir dålig i magen. När jag äter ute säger jag dock bara till om fänkål och jordärtskocka, eftersom jag reagerar mest på dem. Funkar oftast, utom en gång då specialkosten jag fick i stället för de andras mat var en pytt på palsternacka och morot, kryddad med persilja...

Just nu går jag även på lågkaloridiet, eftersom jag behöver gå ner i vikt. Annars tillämpar jag NPK-metoden.

[QUOTE="svea, post: 16688501, member: 45
Just nu går jag även på lågkaloridiet, eftersom jag behöver gå ner i vikt. Annars tillämpar jag NPK-metoden.[/QUOTE]
VAD är det? Jag tänker konstgödselmetoden och det är det troligen inte. :p

Jag är nyfiken på hur ni äter och speciellt om ni följer någon speciell diet?
Det kan handla om allergier, sjukdom, vikt eller helt enkelt för att ni vill eller mår bra av det.

Själv äter jag vegetariskt, glutenfritt i den mån jag kan (struntar ibland i om det är mjöl i t ex en sås el dyl) och håller basiskt i åtanke.
Allt detta för att jag märkt att mår absolut bäst så, och att jag förstått att jag reagerar på gluten. Många problem jag haft under åren visar sig igen de gånger jag får i mig det. (Främst mage och hud)

Jag är lite periodare i hur strikt jag är med min kost. Det beror både på vikt, tid och hur jag mår.
Jag brukar försöka undvika mjöl. Så jag äter väldigt sällan bröd, pasta etc. Gör jag det brukar jag hålla mig till fullkorn, fullkornsdinkel etc.
Och så brukar jag försöka äta ekologiskt, mycket frukt och grönt och se till att jag får i mig bra fetter och tillräckligt med protein.

Är jag sjuk försöker jag stryka socker och mjöl mer konsekvent än annars.

Jag vill ha bra råvaror och få i mig mycket näring.
Jag vill också hålla mig inom vissa ramar gällande min vikt och inte gå för långt åt endera hållet. Blir jag smalare än jag vill ökar jag på kolhydraterna och om jag orkar kosten öht. Blir jag för hög i fettprocent drar jag ner på snabba kolhydrater och ev på portionerna om jag äter väldigt mycket och inte rör mig lika mycket som vanligt.
Jag försöker se till att alla mål och alla mellanmål har samma balans mellan kolhydrater, protein och fett, i den ordningen.

Jag försöker också äta ofta iom att jag mår bättre och får en jämnare energinivå.

Ska man säga att jag lever enligt nån diet/kostmetod så är jag nog närmast Zone-diet. Därifrån har jag hämtat det mesta och sen anpassat efter mitt liv.

"Allt" men inte alltid. Kyckling och fisk men inte rött kött. (Gillar inte)
Inga sötsaker på vardagar som regel.

Undviker rött kött och vitt mjöl. Överhuvudtaget mat som jag inte vet vad det innehåller, typ färdigrätter från frysdisken. Transfetter såklart, det var så längesen jag slutade med allt sånt att jag inte tänker på det.

Sen äter jag inte skaldjur, äckelpäckel!

Plus att vissa produkter köper jag bara ekologiska, typ bananer, kaffe (dricker inte kaffe själv, så det är lätt), vindruvor, kiwi och lite annat smått och gott. Så det köper jag inte om det inte finns eko.

NPK-metoden = Njutning Per Kalori. Som GI fast njutningsbaserat! :idea:

Det vill säga, innan man stoppar något i käften så funderar man på om det ger tillräcklig njutning per kalori för att vara värt att käka. Belgiska chokladpraliner har t ex ett högt NPK-värde, medan fuktskadade kex har ett mycket lågt. Alltså äter jag gärna belgiska chokladpraliner om de bjuds - men skippar de fuktskadade kexen.

Vegetariskt och till 95% ekologiskt. Dessutom har jag gått på det här med att fruktos (som finns i allt vanligt socker) är skadligt, så nu äter jag bara druvsocker. Jag har medvetet låtit bli att kolla upp huruvida det stämmer ordentligt, för som den sockerälskare jag är passar det min hälsa utmärkt att jag numera inte kan köpa några sötsaker/bakverk i affären utan måste orka tillverka allt själv ;). Det här med sockret utesluter också majoriteten av all färdigmat.

Till viss del undviker jag också gluten eftersom det enligt viss forskning skulle kunna förvärra min sjukdom, men jag äter det om jag blir bjuden eller om jag blir sugen på det.

Jag äter det jag tycker om. Det jag inte tycker om äter jag inte. (Om jag inte blir bjuden för då äter jag det som serveras.)
Maten som jag äter intas företrädesvis när jag är hungrig. Ibland får jag äta innan jag blir hungrig eftersom jag vet att jag kommer bli hungrig snart och då inte kommer ha möjlighet att äta.

att kalla det diet är väl en gigantisk överdrift.
Jag äter det jag tycker är gott och undviker det jag inte gillar. Det innebär att jag äter huvudsakligen vegetariskt, för att jag inte tycker att kött är gott.
I min "huvudsakligen vegetariska kost" ingår ägg och mjölkprodukter plus vissa, garanterat benfria, fiskar.

Ungefär samma filosofi som jag äter efter :)

Har ibs, eksem och hudsjukdom som alla blir värre när jag äter socker.
Så jag försöker att inte göra det, dock är jag sockerberoende och sover inte så det är svårt i perioder, har jag väl börjat kan jag inte sluta..
Förut åt jag fibrer men det är inte så bra vid ibs+ jag får lätt förstoppning så jag försöker att inte äta det..
Försöker pga eksemen också äta basiskt men är inte så haj på det än.

Jag äter inte rött kött, försöker äta fem frukter och grönsaker per dag och försöker hålla nere pommes frites konsumtionen. Köper helst ekologiskt om det finns och borde äta fisk lite oftare. Nu innan jag flyttade ihop med sambon levde jag på pannkaksdieten, men inte så mycket för att det var bra eller nyttigt utan mest för att jag tyckte all annan mat var tråkig att laga och jag sällan hade inspiration.

Jag håller på att lära mig äta igen efter att ha utfört våld på mina inälvor.

Äter väl "vanlig mat" men mindre och huvudsaklig fokus på proteiner. Äter inte mjukt bröd, pasta eller ris. Ingenting med mer än 7% socker.

Mycket fisk (varje dag).

Följer ingen diet. Äter huvudsakligen vegetariskt, ganska lite mejeriprodukter och lite fisk och kött.

Pga allergi äter jag ingen fisk, skaldjur, nötter, mandel eller ägg.
I gengäld äts det mycket kyckling! I alla dess former. Även kalkon.:d Däremot försöker jag undvika fläskkött (tycker inte om det) och äter helst vilt om det är rött kött.
Pga en önskan att gå ner i vikt försöker jag räkna kalorier, men NPK-varianten tillämpas flitigt även här!:p
För övrigt vet ni väl att kalorierna inte räknas om ingen ser en äta dem?:angel::D

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
540
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Alltså, jag känner mig dum som frågar, men det här börjar bli löjligt. Jag har i grunden hösnuva, allergi mot björk, gräs och en annan... 2 3
Svar
43
· Visningar
6 000
Senast: Inte_Ung
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hörde en kommentar om keratosis pilaris (=det hudproblem jag är drabbad av) i min funktionsmedicinska favorithälsopodd, och att...
Svar
3
· Visningar
2 479
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en dröm. Jag skulle så oerhört gärna vilja ut och VANDRA. Först och främst Sörmlandsleden, eftersom jag bor i Sörmland, men jag...
Svar
14
· Visningar
2 227
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka