Jag har precis upptäckt att jag är superallergisk med jordärtskocka! Fick det värsta astmaanfall jag någonsin haft. Jag fattade ingenting, är ju inte allergisk mot några matvaror. Sen googlade jag mig till att det korsreagerar med gråbo som jag är superallergisk mot. Men jag är ju väldigt allergisk mot alla pollen men inte mot något som de andra korsreagerar mot.

Min fråga: vad mer än jordärtskocka ska jag passa mig för? Vad i maten är korgblommigt och flock blommigt?

Men fy vad tråkigt, jordärtskocka som är så gott! :-(

Morot, palsternacka, dill och persilja är flockblomstriga växter, kronärtskocka är korgblommig. Är de enda jag kommer på för stunden, men det finns säkert fler om man googlar.

Får jag fråga vilken sjukdom? Du behöver självklart inte svara om du inte vill.
En infammatorisk skelettsjukom. Superovanlig, så det finns ingen forskning på just den sjukdomen och gluten, men tydligen på en del liknande sjukdomar och så har jag hört flera som har upplevt sig bättre efter att ha slutat med gluten. Så inte sådär jättetillförlitligt, men kostar inte så mycket att prova :p.

Jag har precis upptäckt att jag är superallergisk med jordärtskocka! Fick det värsta astmaanfall jag någonsin haft. Jag fattade ingenting, är ju inte allergisk mot några matvaror. Sen googlade jag mig till att det korsreagerar med gråbo som jag är superallergisk mot. Men jag är ju väldigt allergisk mot alla pollen men inte mot något som de andra korsreagerar mot.

Min fråga: vad mer än jordärtskocka ska jag passa mig för? Vad i maten är korgblommigt och flock blommigt?

Här finns en bra lista. Det är inte säkert att du reagerar på alla, dock. https://www.skane.se/sv/Webbplatser...koster/Korsreaktioner-vid-Grabopollenallergi/

Äter veganskt, men fuskar lite med honung, åt vegetariskt men började reagera på ägg och mjölk så då blev det veganskt.

Ka
Superlätt recept som jag hittade på en blogg om glutenfria godsaker :):

2 dl maizena
4 dl mjölk (vanlig eller laktosfri)
2 ägg
1 nypa salt
kan rekommendera pannkakor på havremjöl, samma mängd mjöl som vanliga pannkakor, plus fiberhusk så de håller ihop. Kanongott!

Ka

kan rekommendera pannkakor på havremjöl, samma mängd mjöl som vanliga pannkakor, plus fiberhusk så de håller ihop. Kanongott!

Tack :up:! Jag är precis i uppstarten på att äta mindre gluten, så jag är helt nollställd på vad man kan använda istället för vetemjöl men som ger typ samma smak/konsistens :) . Så alla tips är välkomna :D!

Jag är vegetarian sen ca 10 år och kommer alltid vara det, älskar att vara vegetarian och saknar ingen kött eller fisk! Om det inte vore för att jag älskar kvarg och keso skulle jag vara vegan. Kommer kanske blir det någon gång framöver. Dricker t.ex. inte vanlig mjölk utan väljer mandelmjölk, cashewmjölk eller sojamjölk för att jag får slem i halsen och svårt att andas av vanlig mjölk och för att jag där det går vill välja veganskt.

Har också problem med ätstörningar och då kan det bli svårt för mig att få i mig allt jag behöver om jag utesluter mejeriprodukter då de står för en hel del av mitt energiintag. Det finns ju veganska varianter av mycket men inget som riktigt motsvarar det jag är ute efter. Har inte heller fått vara vegan i de behandlingar jag gått eftersom min kropp har behövt energi från flera olika källor, enligt dietisterna där. Så kommer fortsätta på min vegetariska diet med veganska inslag.

Äter massor av bär, grönsaker, rotfrukter och frukt. Det är nog där jag får mest energi ifrån, tillsammans med kvargen då.

För att komplettera min diet har jag även i långa perioder de senaste 7,5 åren tagit näringsdrycker för att jag har svårt att äta de mängder mat som jag behöver.

Äter i princip inget fett alls, något jag måste jobba med för att få i mig mer. Min enda fettkälla just nu är näringsdryckerna.

Tack :up:! Jag är precis i uppstarten på att äta mindre gluten, så jag är helt nollställd på vad man kan använda istället för vetemjöl men som ger typ samma smak/konsistens :) . Så alla tips är välkomna :D!

Det svåra är ju att gjuten binder vatten och således gör degar mm elastiska (möjliggör en bra jäsning t ex), binder ihop t ex pannkakor så de inte faller sönder och gör såser tjockare. Så det gäller att hitta alternativ beroende på vad du vill göra :) redning är kanske enklast, och pannkakor har du ju recept på i tråden. Bröd är väl det krångligaste att lösa hemma kanske, men i matlagning generellt är det inte svårt att byta ut.
Det finns jättebra recept på nätet, och läser du engelska finns det nästan oändligt mycket bra!

Har inga allergier eller sjukdomar att ta hänsyn till så jag äter enligt sunt förnuft. Varvar kött, fisk, vegetariskt, grönsaker och rotfrukter till maten och mellanmål. 2-3 frukter varje dag oftast men mer på sommaren när det t.ex. finns jordgubbar. Tänker en del på vad jag äter för bröd och äter mest surdegsknäcke.

I övrigt så tycker jag inte om att krångla till livet i onödan utan äter det mesta sen förstår jag att det finns människor som av etiska eller medicinska skäl måste tänka på olika saker och tar hänsyn till det om jag har gäster. Och nej jag är inte perfekt jag köper pizza och annat onyttigt som chips ibland.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
540
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Alltså, jag känner mig dum som frågar, men det här börjar bli löjligt. Jag har i grunden hösnuva, allergi mot björk, gräs och en annan... 2 3
Svar
43
· Visningar
6 000
Senast: Inte_Ung
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hörde en kommentar om keratosis pilaris (=det hudproblem jag är drabbad av) i min funktionsmedicinska favorithälsopodd, och att...
Svar
3
· Visningar
2 479
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en dröm. Jag skulle så oerhört gärna vilja ut och VANDRA. Först och främst Sörmlandsleden, eftersom jag bor i Sörmland, men jag...
Svar
14
· Visningar
2 227
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejtingtråden del 38
  • Balkong 2025
  • Ögonfärg

Hund, Katt, Andra Djur