Diffus hälta bak, spatt? (ganska långt)

Estivuz

Trådstartare
Min häst ger mig huvudbry och självklart spekulerar jag. Har haft honom i sex år och han har aldrig varit halt förutom en hovböld. Han går msv hoppning och fälttävlan och är 12 år gammal. Stannar väldigt sällan på hinder. Gör vad man kräver av honom.
Har haft liite problem med vänster bak, jag har noterat att han gärna vilar det benet och att han har lite svårare att sätta under sig det när man rider. Ingenting som stört direkt utan jag har mest sett det som en olisidighet.

Har haft ut en mkt duktig fysioterapeut som även jobbar som vet. assistent. Hon gick igenom hästen och sa att han var välmusklad och i väldigt fin form. Det enda hon kunde säga om vänster bak var att det troligen sitter i höftleden och han var lite lite sned i bäckenet. Men för övrigt en mycket frisk häst. Hon behandlade honom 2 gånger och han blev bättre efter det. Jag fick även ett stretchingprogram att göra.

Sen gick jag omkull (med en annan häst) i juli och då fick min pålle "slängas ut på bete" och vila eftersom jag inte kunde rida. Blev 3 veckors vila och nu är han igång igen- Var lite stel och ovillig i början men inget jag kände i bakbenen, mer lite svår att ställa och flytta bogarna. Senaste veckan har han varit jättefin i dressyren tills i onsdags då syrran skulle rida lektion och han var direkt halt på vänster bak.

Igår longerade jag och tyckte då¨mig se hälta på HÖGER bak, speciellt o höger varv då han liksom släpade det lite i sanden innan han lyfte det och sköt ifrån.

Idag red jag ut, skritt trav och galopp för att verkligen känna själv. Travade även på asfalten och han travar jämnt och taktfast. Kanske att jag kunde höra att han släpade ett par gånger med ett bakben men inget större direkt.