Diffus hälta bak, spatt? (ganska långt)

Estivuz

Trådstartare
Min häst ger mig huvudbry och självklart spekulerar jag. Har haft honom i sex år och han har aldrig varit halt förutom en hovböld. Han går msv hoppning och fälttävlan och är 12 år gammal. Stannar väldigt sällan på hinder. Gör vad man kräver av honom.
Har haft liite problem med vänster bak, jag har noterat att han gärna vilar det benet och att han har lite svårare att sätta under sig det när man rider. Ingenting som stört direkt utan jag har mest sett det som en olisidighet.

Har haft ut en mkt duktig fysioterapeut som även jobbar som vet. assistent. Hon gick igenom hästen och sa att han var välmusklad och i väldigt fin form. Det enda hon kunde säga om vänster bak var att det troligen sitter i höftleden och han var lite lite sned i bäckenet. Men för övrigt en mycket frisk häst. Hon behandlade honom 2 gånger och han blev bättre efter det. Jag fick även ett stretchingprogram att göra.

Sen gick jag omkull (med en annan häst) i juli och då fick min pålle "slängas ut på bete" och vila eftersom jag inte kunde rida. Blev 3 veckors vila och nu är han igång igen- Var lite stel och ovillig i början men inget jag kände i bakbenen, mer lite svår att ställa och flytta bogarna. Senaste veckan har han varit jättefin i dressyren tills i onsdags då syrran skulle rida lektion och han var direkt halt på vänster bak.

Igår longerade jag och tyckte då¨mig se hälta på HÖGER bak, speciellt o höger varv då han liksom släpade det lite i sanden innan han lyfte det och sköt ifrån.

Idag red jag ut, skritt trav och galopp för att verkligen känna själv. Travade även på asfalten och han travar jämnt och taktfast. Kanske att jag kunde höra att han släpade ett par gånger med ett bakben men inget större direkt.
Red sedan på ridbanan (som är ganska djup och tung) I båda varven i trav, små volter, flyttade lite och krävde lite mer av honom = kände INGENTING. Han gjorde även fina ökningar med mycket luft vilket inte brukar vara hans starka sida. Folk tittade och tyckte han såg fräsch ut.


MEN jag misstänker spatt. Det är min stora skräck. Han är rakhasig och hastrång samt lite gallig i haserna.
Förhoppningsvis sitter det väl högre upp och muskulärt, men jag kan inte släppa det här med spatten. Vad tror ni??

Ska till kliniken på måndag men kan inte sova om nätterna, därför jag startar den här tråden. :(
 
Sv: Diffus hälta bak, spatt? (ganska långt)

Jag vet hur det är att noja över halta hästar...

Jag skulle inte misstänkt något muskulärt i första hand, då hästen gick bra på tungt underlag. Om den har varit sned i bäckenet så kommer det lätt tillbaks om de har gått med det länge, så hästen kan ju ha halkat i hagen under betet och blivit sned igen? Eventuellt gått och kompenserat och fått någon belastningshälta som kotledsinflammation. Eller så kan den ha vrickat sig i hagen under betet?

Spatt är väl också möjligt, men där är ju prognosen bättre än för många andra skador är min erfarenhet, då många spatthästar fungerar bra och tävlas. Men det är alltid så svårt att gissa, man blir ofta överraskad på kliniken åt ena eller andra hållet...
 

Liknande trådar

Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
1 022
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
610
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
855
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 317
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp