Bukefalos 28 år!

Digitalkamera, kompakt

Sv: Digitalkamera, kompakt

Tror också det är ett bra val :)

När jag fingrade på ixus 860 is, så hittade jag alla funktioner direkt inne i affären, men då är jag ju van med canon också. Men eftersom du haft en ixus tidigare borde det inte vara några problem! :idea:
 
Sv: Digitalkamera, kompakt

Just ridhusbilder ÄR jättesvårt att få till med kompaktkameror, för det är generellt rätt dåligt ljus där

Finns det någon bra systemkamera till det? Någon som inte är så stor.

Jag läste något om semi-systemkameror, vad är det?


Jag hade mest tänkt att fota dressyr ekipage i ridhus, även ev lite löshoppning.

Edit: Om man inte behöver ha en liten kamera, finns det några bättre alternativ då?
 
Senast ändrad:
Sv: Digitalkamera, kompakt

hehe har ändrat mig blir en 960 istället...inga större skillnader men min sambo köper in dem redan via företaget så kan ju lika bra ta en sådan
 
Sv: Digitalkamera, kompakt

Nikon D40.
Väldigt bra på iso 1600 som förmodligen krävs i ridhuset.

Den är inte så stor.

En "semi- systemkamera" är en superzoomkamera som är en kompakt kamera i ett litet större skal, ett lite större hus än en vanlig kompakt, men fortfarande lika liten sensor som i en kompaktkamera. Oftast brukar det vara väldigt stort zoomomfång i objektiven som sitter på dessa kameror, däremot är objektiven ofta ljussvaga i teleänden.
 
Sv: Digitalkamera, kompakt

Okej, intressant att veta det där om semisystemkamera...

Okej, jag ska kolla på Nikon D40, men om man använder ISO 1600, blir det inte väldigt brusiga bilder? Eller liksom inte lika klara som "vanligt"? Så är det iaf på de som jag har tagit med min Canonkamera jag har nu. Fast det kanske är så det blir?

(ursäka mitt dåliga språk, jag är inget bra på kameror)

Jag kom på en till fråga; följer det med objektiv till Nikon D40 kameran? Duger det att fota hästar i rörelse med? Kanske t.o.m. i ridhus?

Och ytterligare en ( :angel: ) Långzoom kameror? Är det bra? Jag såg att de kostar inte så mycket pengar för ca 8 Mp, 10 x optisk zoom, bildstabilisator. Ex dessa: http://www.netonnet.se/index.asp?iid=86062
 
Senast ändrad:
Sv: Digitalkamera, kompakt

_knapplån_

Generell fråga till alla
Alltså använder ni blixt då ni fotar i ridhus?
Jag skulle då inte ens komma på tanken & definitivt inte på tävling.
 
Sv: Digitalkamera, kompakt

Jo, det blir brusiga bilder, men du har inte så mycket val, det bästa är att välja en kamera som har relativt lågt brus på höga iso, som t.ex. D40, som har väldigt lågt brus.
 
Sv: Digitalkamera, kompakt

i ridhus på tävlingar så filmar jag endast mina kompisar så kan man ta hyffsade blider ur dem, är själv mest intresserad av utomhusbilder, tanken på ridhus för min del är typ när man tränar och så...
 
Sv: Digitalkamera, kompakt

Ja det kan jag. Du söker ett objektiv som klarar inomhus ridhus eller?
 
Sv: Digitalkamera, kompakt

Ja precis!! det skulle vara jättesnällt!!

Jag har sett att man kan köpa färdiga kit, ex:
"Nikon D40 Black + 18-55mm Lens Kit "
Hur långt räcker det? På min lilla hobby-nivå
 
Sv: Digitalkamera, kompakt

På hobbynivå räcker det väldigt bra! Dessutom är D40 kiten väldigt bra pris på nu, så passa på att köpa innan D40 försvinner ur sortimentet, det är en grymt bra kamera!
 
Sv: Digitalkamera, kompakt

Jag har läst denna tråd med största intresse, då jag också står inför kamera byte.
Jag är såååå trött på suddiga bilder.
Mitt mycket gamla och billiga digital kamera fungerar bara utomhus i solsken.
Jag skulle villa ha ett system kamera, men är räd för att betala mycket pengar på något som jag inte blir nöjd med.
Jag skulle vilja se bildexemplar på vad de olika kameror klarar av.
Tillexempel rörliga bilder i dåligt ljus ( ridhus), bilder på stor avstånd med zoom, mot ljus och andra svåra uppgifter.
 
Sv: Digitalkamera, kompakt

Jag skulle vilja se bildexemplar på vad de olika kameror klarar av.
Tillexempel rörliga bilder i dåligt ljus ( ridhus), bilder på stor avstånd med zoom, mot ljus och andra svåra uppgifter.

Vem ska hålla i kameran då? Ett fullblodsproffs eller en glad helamatör? Det beror ju trots allt mest på kameramannen hur bilderna blir... Därför känns det lite skumt att göra bedömningar av kameror efter vad forummedlemmar med vitt skilda fotokunskaper/-talang prestenterar. Ska du köpa en dyrare kamera brukar det inte vara något jätteproblem att få låna en kamera över några timmar för att testa om den håller måttet om man går in på en fotobutik - åtminstone har jag flera gånger spontant blivit erbjuden att få låna hem utrustning inför eventuellt köp efter att ha frågat kluriga saker som varit svårt för expediterna att svara på.
 
Sv: Digitalkamera, kompakt

Kan man också låna en instruktör? På ett par timmar hinner man ju inte ens att läsa manualen.:eek:
Även en glad amatör har tur ibland, det är de bäste bilder som visar vad kameran klarar av.
Jag har set många bilder här på buke, men inte någon skarpa rörliga bilder i dåligt ljus.
Jag vill veta om där finns ett kamera som klara det, då skulle jag säkert lära mig.
 
Sv: Digitalkamera, kompakt

Rent tenkiskt underlättar tekniken i en digital systemkamera att skapa skarpa bilder på rörliga motiv. Men en bra fotograf skulle kunna fixa biffen med en enklare kamera också, även om det är svårt och man ställs inför en massa svårigheter i och med begränsningen i kameran.

Du kanske inte alls behöver byta kamera? Det kanske räcker med en fotokurs? Det är oftast betydligt mer väl investerade pengar än att byta kamera hit och dit bara för att man tror att kameran gör bilden.

Kolla med närmsta fotobutik om de håller kurser! Det kanske är så att de erbjuder dig en gratis liten kurs om du köper en kamera.
 
Sv: Digitalkamera, kompakt

Manualen kan man läsa på nätet innan, om man är intresserad. Jag har fått erbjudanden om att låna ett helt dygn vid något tillfälle, så då har jag ju haft gott om tid. Vill man testa något väldigt speciellt och har god tumme med försäljaren/butikschefen kan man säkert få låna över en helg också.

Om du vill se skarpa ridhusbilder tror jag Madick (tror jag hon heter) kan ha ett gäng sådana om du frågar henne. Det är ju inte säkert att hon har lust att slänga upp dem på ett forum.
 
Sv: Digitalkamera, kompakt

Hon kör dock D300 plus ganska dyra och fina gluggar, det är lite klasskillnad mot ALLA kompaktkameror som finns på marknaden.
 
Sv: Digitalkamera, kompakt

Självklart. Och det är skillnad på fotograf också. Men för att visa att det finns sådana kameror/objektiv så... ;)

Jag har förövrigt hoppfoton (stillbilder) tagna i ridhus med en videokamera med en halvtaskig stillbildsfunktion som är skarpa och faktiskt inte särskilt brusiga. Men det var ett ljust ridhus, jag behövde inte zooma eftersom jag stod nära och på banan och videokameran har rätt bra optik. Plus lite tur, förstås. :) Så visst går det även med halvtaskiga kameror om förutsättningarna är de rätta (även om just dessa bilder har högst måttlig upplösning).
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag är sugen att köpa en ny kamera efter att ha upptäckt att min gamla kamera inte världens bästa:D I dagsläget har jag en Canon Ixus 95...
Svar
8
· Visningar
585
Senast: bettysmatte
·
Övr. Katt Helt oväntat har jag blivit med katt, en alldeles underbar liten kille på ca 10 veckor (och 700 g vilket väl är ganska lite?), och jag...
2
Svar
26
· Visningar
4 553
Senast: Pazuzu
·
IT & mobiler Jag är för tillfället en amatör fotograf men vill gärna utvecklas till det bättre såklart. Har ingen systemkamera än. En fotograf...
Svar
7
· Visningar
1 746
Senast: Fozzie
·
Utrustning Har nu stilla ryggbild och i rörelse, så tänkte höra vad ni har för tips. Är inne på att rundbossor borde vara en av kriterierna Har...
Svar
14
· Visningar
1 647

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp