Betet är gödslad vall har TS skrivit. Och tråden är nu, dvs juni. Osv.Man kan få föl på andra tider än så här års. Och ska man vända det för att man inte var snabb nog med att öka fodret när fölet kom så upplever jag att det är i närheten av de mängderna som krävs. Vi pratar inte om ett sto som är i bra hull, utan en som har tappat och behöver komma ikapp. Då behövs det med.
Sen är det olika hur fort de tappar också. Jag hade ett sto som gick ner från lite smårund till jag hoppas att inte länsstyrelsen tittar förbi på en vecka. Inte digivande tack o lov, bara stress. Hade hon haft föl också så vågar jag inte ens tänka på hur hon hade sett ut.
Vi vet heller inte hur betet ser ut. Det är stor skillnad på bete och bete. Bete är inte automatiskt proteinrikt.
Det blir lika galet att tex förutsätta att betet är kanonbra som att förutsätta att allt är uselt och prata om kilovis av proteinkoncentrat - särskilt om man gör det utan brasklapp om risken med för mkt protein per giva och per dag. Särskilt när det uppenbart är en TS utan djupare foderkunskap