Digivande sto som ger allt till fölet

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Fresne
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 54
  • Visningar Visningar 2 935

Bukefalos 30 år!

Man kan få föl på andra tider än så här års. Och ska man vända det för att man inte var snabb nog med att öka fodret när fölet kom så upplever jag att det är i närheten av de mängderna som krävs. Vi pratar inte om ett sto som är i bra hull, utan en som har tappat och behöver komma ikapp. Då behövs det med.

Sen är det olika hur fort de tappar också. Jag hade ett sto som gick ner från lite smårund till jag hoppas att inte länsstyrelsen tittar förbi på en vecka. Inte digivande tack o lov, bara stress. Hade hon haft föl också så vågar jag inte ens tänka på hur hon hade sett ut.

Vi vet heller inte hur betet ser ut. Det är stor skillnad på bete och bete. Bete är inte automatiskt proteinrikt.
Betet är gödslad vall har TS skrivit. Och tråden är nu, dvs juni. Osv.

Det blir lika galet att tex förutsätta att betet är kanonbra som att förutsätta att allt är uselt och prata om kilovis av proteinkoncentrat - särskilt om man gör det utan brasklapp om risken med för mkt protein per giva och per dag. Särskilt när det uppenbart är en TS utan djupare foderkunskap

Betet är gödslad vall har TS skrivit. Och tråden är nu, dvs juni. Osv.

Det blir lika galet att tex förutsätta att betet är kanonbra som att förutsätta att allt är uselt och prata om kilovis av proteinkoncentrat - särskilt om man gör det utan brasklapp om risken med för mkt protein per giva och per dag. Särskilt när det uppenbart är en TS utan djupare foderkunskap
Fast nu har vi en häst som uppenbarligen inte klarar sig på 1 kilo proteinkoncentrat + lusern, då måste man utgå från det. Att utgå från de hästarna som har klarat sig på det blir helt tokigt.

Och alternativet är 1.5 kilo soja?

I rest my case...
Nej det skrev jag inte. Jag har överhuvudtaget inte skrivit att TS ska ge sin häst 1,5 kilo soja. Jag har skrivit att jag har gett hästar det. Till TS rekommenderade jag att ta bort höet och ge fri tillgång på lusern istället, och eventuellt komplettera med soja.

Fast nu har vi en häst som uppenbarligen inte klarar sig på 1 kilo proteinkoncentrat + lusern, då måste man utgå från det. Att utgå från de hästarna som har klarat sig på det blir helt tokigt.
Fast vad jag har sett så har ts inte ens specificerat vilket proteinfoder hon ger. ”Krafft protein” finns inget som heter, jag antar att det antingen är groov protein (125 gsmrp) eller plus protein (210 gsmrp). Dvs det finns ganska mkt utrymme för att öka intaget utan att ge enorma mängder proteinkoncentrat.
Det är ju dessutom osannolikt att det enbart är proteinet som saknas, även om det stack ut på höanalysen som extra dåligt.

Fast vad jag har sett så har ts inte ens specificerat vilket proteinfoder hon ger. ”Krafft protein” finns inget som heter, jag antar att det antingen är groov protein (125 gsmrp) eller plus protein (210 gsmrp). Dvs det finns ganska mkt utrymme för att öka intaget utan att ge enorma mängder proteinkoncentrat.
Det är ju dessutom osannolikt att det enbart är proteinet som saknas, även om det stack ut på höanalysen som extra dåligt.
proteinet är det som brukar vara svårt att få i dem som digivande. Energin är sällan ett problem - även om det givetvis också händer, men då handlar det ofta om för lite foder i helhet.

Jag jämför med de jag själv har sett. Nordsvenska ston som får en viss foderstat, runda och fina, medans araben som fick samma såg ut som ett skelett och ägaren kunde för sitt liv inte förstå varför den var så tunn. Den fick ju samma som alla andra. När jag kollade foderstaten så var jag mer förundrad över att de nordsvenska var så fina, men jag har aldrig haft nordsvenskar själv. Och ja, alltihop var ston med föl.

Och överlag, när jag tittar på bilder från sent 1800-tal, tidigt 1900-tal så tycker jag att de flesta stona har rätt så tråkigt skick med dagens mått mätt. Plus att det inte var ovanligt att man särade på dem väldigt tidigt, det är klart att stona får längre chans att återhämta sig då.

Men som sagt, detta är inte forskning. Bara vad jag själv har sett.
Fast det säger ju sig själv man inte kan ge en arab och nordsvensk samma foderstat. Allt för många hästar är feta idag så jämför du med det så förstår jag du tycker de såg smala ut förr. Många verkar tro att avelssto/dräktig=ösa på med mat tills de ser ut som tunnor. Vad är väldigt tidigt för dig? 6 månader?

Fast det säger ju sig själv man inte kan ge en arab och nordsvensk samma foderstat. Allt för många hästar är feta idag så jämför du med det så förstår jag du tycker de såg smala ut förr. Många verkar tro att avelssto/dräktig=ösa på med mat tills de ser ut som tunnor. Vad är väldigt tidigt för dig? 6 månader?
Nu hänger jag inte med? Jämför jag vad med vad? Givetvis jämför jag inte hullet utseendemässigt mellan en arab och nordsvensk, jag jämför hullmässigt. Och när jag tittar på gamla foton så tittar jag igen hullmässigt. Visst finns det avelsston som är feta även som digivande. Jag har dock aldrig ägt någon sådan själv - men jag har haft en på betäckning.

Tidigt är allt från 4 månader till 6 månader (ännu tidigare är också tidigt givetvis, men där hoppas jag mest att det inte hände...).

Rent tekniskt, enligt tabellen så ska nordsvensken ha mer än araben. Så på vilket sätt säger det sig självt? Jag säger inte emot - för det är min erfarenhet också. Men araben väger 150 kilo mindre. Så räknar man på det så blir det tokigt.

Jag tror att det är skillnad i dels hur hästarna är uppbyggda idag, och vilket skick vi accepterar att de är i när vi särar dem från fölet. Plus att vi ofta särar dem senare. Jag upplever att hästar som tex nordsvenskar inte är alls lika känsliga och faller ur lika mycket.
Jag har jobbat med alla sorter. Kan minnas någon fullblodsmärr som en fick fodra på lite. Annars var alla närmast lite för runda. Magra hästar var dåligt skötta.

Nu hänger jag inte med? Jämför jag vad med vad? Givetvis jämför jag inte hullet utseendemässigt mellan en arab och nordsvensk, jag jämför hullmässigt. Och när jag tittar på gamla foton så tittar jag igen hullmässigt. Visst finns det avelsston som är feta även som digivande. Jag har dock aldrig ägt någon sådan själv - men jag har haft en på betäckning.

Tidigt är allt från 4 månader till 6 månader (ännu tidigare är också tidigt givetvis, men där hoppas jag mest att det inte hände...).

Rent tekniskt, enligt tabellen så ska nordsvensken ha mer än araben. Så på vilket sätt säger det sig självt? Jag säger inte emot - för det är min erfarenhet också. Men araben väger 150 kilo mindre. Så räknar man på det så blir det tokigt.
Om du jämför dåtidens hästar med dagens ofta alltför feta hästar. 6 månader var förr väldigt vanligt och det är fortfarande vanligt hos många både i Sverige och utomlands. (Jag tycker också 4-6 månader är väldigt tidigt).
Därför att det är just det, man kan inte titta på tabeller när det gäller digivande ston. Jag tycker oavsett att man inte ska fodra efter tabeller, använda som riktlinje, javisst men följa blint, nej.
Du skrev ägaren kunde inte förstå varför den var så smal. Ja kanske för att ägaren behövde titta på hästen istället för tabellen….Är nordsvensken fet/rund på samma mängd mat är det uppenbart att araben behöver mer mat än nordsvensken. Tyckte det var tydligt men kanske inte 🤷‍♀️

Om du jämför dåtidens hästar med dagens ofta alltför feta hästar. 6 månader var förr väldigt vanligt och det är fortfarande vanligt hos många både i Sverige och utomlands. (Jag tycker också 4-6 månader är väldigt tidigt).
Därför att det är just det, man kan inte titta på tabeller när det gäller digivande ston. Jag tycker oavsett att man inte ska fodra efter tabeller, använda som riktlinje, javisst men följa blint, nej.
Du skrev ägaren kunde inte förstå varför den var så smal. Ja kanske för att ägaren behövde titta på hästen istället för tabellen….Är nordsvensken fet/rund på samma mängd mat är det uppenbart att araben behöver mer mat än nordsvensken. Tyckte det var tydligt men kanske inte 🤷‍♀️
Men herregud. Varför är du arg på mig över att någon annan inte har koll på sin häst?

@Hippocampus
Vad gav du ditt sto ? Hon var ju perfekt genom både dräktighet och digivning , Och för er som inte vet är det ett XX sto o dom är ju kända för att se ut som ök.

@Hippocampus
Vad gav du ditt sto ? Hon var ju perfekt genom både dräktighet och digivning , Och för er som inte vet är det ett XX sto o dom är ju kända för att se ut som ök.
Åh tack! Det var dyrt men hon var verkligen fin!
Jag gav fri tillgång på hösilage med kvot 9-10 men hon tröttnar på att äta mycket. Men det fanns alltid. Tror hon åt kanske 8-10 kg.
Utöver det och mineraler så fick hon Salsa grönpellets (2-3 kg), 1 kg musli, tror det var Lympos, sen kom grädden på moset, Equi Jewel. Och då ingen annan (horselux tex) utan just Equi Jewel. Svindyr, men wow!
Plus bete då (ej ute dygnet runt).

Här är stoet 3 veckor efter fölning. Väldigt svårfött och när hon tappar går det på dagar. Skitjobbigt!
Men kan rekommendera till TS bra grovfoder, salsa grönpellets och equi jewel. Kanske nån musli med men jag tror egentligen inte den gjorde så mycket mer än att det blev lite mer smakligt.
IMG_1073.webp

Här är stoet 3 veckor efter fölning. Väldigt svårfött och när hon tappar går det på dagar. Skitjobbigt!
Men kan rekommendera till TS bra grovfoder, salsa grönpellets och equi jewel. Kanske nån musli med men jag tror egentligen inte den gjorde så mycket mer än att det blev lite mer smakligt.
Visa bifogad fil 169615
Ja smakligheten är jätteviktig. Därav att använda betfor. Billigt och effektivt. För dom svårfödda har ju funnits långt före alla analyser och färdigfoder. Ingen seriös uppfödare lät ju sina märrar bli staket/cykelställ då det ju förstörde för nästa dräktighet. Jag tillbringade våren 90 på Bollerup där vi tog emot 40-45 ston per dag. Många med föl vid sidan + skolans egna ston. Såg vääääldigt få magra även om dom fanns. Vi elever var väl mer fundersamma över varför en avlade på ston som hade lynnesfel eller såg knepiga ut exteriört. Dåligt hull var inget som stack ut.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka