Dika/dränera hage

Trissa

Trådstartare
Vi har några markbitar med fint bete, som tyvärr inte bär en stor häst. Är det bästa att rensa/gräva djupare diken runt om, eller finns det något annat sätt att dränera torrare? Är det något speciellt man bör tänka på vid dikning? Om man dikar nu under vårvintern, kan jag räkna med att kunna använda de bitarna redan till sommaren?

Sv: Dika/dränera hage

Visst är täckdikning ett alternativ, dock ett dyrt sådant, särskilt om hela arealen är vattensjuk. För egendel skulle jag nog ha börjat med att rensa befintliga diken. Om det inte räckte skulle jag nog först fundera på att anlägga ett öppet dike från den fuktigaste delen innan jag övervägde att täckdika, dock under förutsättning att det öppna diket inte behövde bli så djupt att det behövde stängsla in för hästarnas skull.

Att tänka på vid dikning är att det lätt blir spår efter grävmaskinen. Så det är smartast att dika när det är som torrast i marken, dvs på sommaren eller hösten. Under vintern kan det bli problem om det är tjäle i marken. En annan sak att fundera på är var man gör av med de jordmassor som grävs upp. Blir även på en liten sträcka rätt stora mängder.

Vattensjuk skulle jag nog inte vilja påstå, utom en hörna vår/höst när det är blött. Övriga marken bär ponnyerna, men inte stor häst. De befintliga dikena är redan så djupa att jag nog måste stängsla i vilket fall som. Kan man göra någon slags kalkyl på ungefärlig kostnad för att täckdika?

Jordmassorna kanske går att använda i trädgården, eller får man dumpa dem på något annat ställe i skogen hur som helst?

En kalkyl kan man självklart göra, har tyvärr inga siffror i huvudet men skulle inte bli förvånad om en sk systemtäckdikning kostar 10000kr/ha. Säkrats är att ta kontakt med antingen en täckdikningsfirma eller Hushållningssällskapet alternativt lantbruksenheten på Länsstyrelsen.

Jordmassorna från ev dikning skulle jag inte rekommendera att använda i trädgården. Nu vet jag förvisso inte hur din trädgård ser ut men sådana massor duger mest till att fylla ut med inte plantera i. Eftersom jorden kommer från djupare jordlager, sk alv, är den styv och svår bearbetad tillskillnad från matjorden.

Vi får väl börja med att rensa dikena och se hur pass det hjälper, helt enkelt. Det tråkiga är ju att jag inte gärna vill testa med hästen, hur pass mycket torrare det blivit.... :crazy:

Skulle man kunna använda massorna till att fylla upp för att till exempel gjuta en grund, tror du?

Jord som fyllning inför en gjutning beror ju på hur det ser ut på platsen, men inget jag spontant kan rekommendera. För det vanliga är att man gräver bort jorden för att kunna fylla med grus o stenkross som packas hårt innan betongplattan gjuts. Anledningen till att man inte använder jord är att det inte är lika satbilt och lättare rör sig pga av vatten i marken eller tjäle.

Känns snart som jag bara säger nej till alla dina förslag :crazy:

Bättre att få nej redan här än att upptäcka det själv! :D Och det där med jord under platta kunde jag ju faktiskt funderat ut själv, om jag ansträngt mig lite....

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 419
Senast: mamman
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 722
Senast: super
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara... 94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
45 256
Senast: Hedinn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
3 006
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka