Dilemma..tips & råd önskas *LÅNGT*

Alexandra_W

Trådstartare
Dilemma..tips & råd önskas *LÅNGT*

Jag kommer snart att få blödande agsår och bli gråhårig..

Jag har i flera år köpt hö från en och samma höbonde. Han har ALLTID väldigt BRA värden på sin förstaskörd. Dessutom har han alltid haft bra hygienisk kvalitet, han levererar och lastar av fodret (jag tar hem 1.5 ton/gång ungefär) och dessutom är han extremt billig.

I år har jag hö med 7,7 MJ och 53 gr SRP. För det hemkört och avlastat ger jag 1 kr/kg.

I juli i år fick jag hem 200 balar förstaskörd. Det absolut första han slog, och det åkte direkt från åkern till mig. Inga problem och hästarna åt glatt hö.

Nu senaste veckorna har jag börjat hitta balar lite här och var som INTE är bra. Ser bra ut, luktar okej, men när man öppnar dem ryker det så man håller på att dö av astma (och jag har inte ens astma).

Övriga balar verkar dock okej, luktar okej, dammar/ryker inte etc.

jag analyserade avseende hygienisk kvalitet när jag analyserade och den var utmärkt.

Det här är alltså INTE lagringsproblem, utan av någon anledning måste vissa balar varit fuktiga när de pressades. Kanske del av fältet låg i skugga längre eller något. Jag vet inte och bonden vet inte.

Bonden har dock såklart erbjudigt sig att byta ut alla dåliga balar utan kostnad. Och han trodde INTE att det här var något annat än ett "lokalt misslyckande" på just den åkern.

Å andra sidan lät han ganska förvånad att de skulle damma med..

Allt borde vara fri och fröjd, jag får nya blar för de förstörda, jag har ett superhö till superpris etc.

MEN..jag har en femmånaders fölis. Som under sina första 4 månader åkte på TVÅ luftvägsinfektioner. Båda bakterieorsakade (dvs INTE pga dåligt foder). Båda krävde dock PC-behandling.

Och jag är ju LIVRÄDD för att hon ska bli hosthäst.

Och det jag är mest rädd för är att balar som ser bra ut, luktar okej och inte ryker ÄNDÅ ska vara dåliga. Inte så mkt att dte märks, men så det påverkar en liten känslig fölis.

Funderade på att gå över till småbalshösilage. Hittade med kanonvärden, men för 3.25 kr/kg plus transport så är det bara att glömma. Dessutom måste jag köpa hela årsbehovet på en gång. Dvs hosta upp 10 000 kr nu.

Jag har INGEN möjlighet till det tyvärr.

Alternativet är att försöka få tag i den bonde härute som pressar småbalshösilage och höra om han har kvar att sälja. Problemet är att bönderna härute inte ens vet hur man stavar till analys.

Jag måste således analysera själv (650 spänn) INNAN köp. Och jag kan ju inte skena runt och förstöra 5 balar för att få en analys innan köp, så jag måste köpa minst 5 balar och analysera dem innan jag kan bestämma om jag ska använda det eller ej.

Nu har jag inte fått tag i bonden med småbalshösilage så jag vet inte ens om han har och till vilket pris.

Kan jag få lite input utifrån här. Ffa ang hur stor/liten risk det är att balar som luktar fräsch, inte dammar etc ändå ÄR dåliga?

Som sagt var så är analysen avseende hygienisk kvalitet utmärkt, men det säger ju eg bara att de 8 balarna jag tog analysen från var det. Och det finns uppenbarligen BRA balar, och SKITDÅLIGA balar. Frågan är vad som finns däremellan, som jag inte kan se?
 
Re: Dilemma..tips & råd önskas *LÅNGT*

Här gäller det att veta vad man sysslar med ;) dvs knepigt om man som lekman ska ge sig på detta :confused:
 
Re: Dilemma..tips & råd önskas *LÅNGT*

Nej, jag vet. Tänkte om någon av hosthästfolket kanske hade mer kunskap.

De agronomer jag frågat har ingets var att ge mer än "lukta, skaka och kolla", analysfirman säger "ta hygienisk analys om du är osäker", men höll ju med om att jag kan ju inte analysera varenda jäkla bal separat a 500 kr.

Så jag vet varken ut eller in.

helst fortsätter jag ju ge hö, men inte om risken är en hosthäst. Men hur fan ska jag veta det liksom? *suckar djupt*
 
Re: Dilemma..tips & råd önskas *LÅNGT*

men höll ju med om att jag kan ju inte analysera varenda jäkla bal separat a 500 kr.

Exakt, därför menar jag att kan man inte bedömma fodret, så ska man låta bli att ta åt sig sådant foder som kräver mer kunskap utöver det vanliga. Jag menar att man kan komma runt det hela genom att titta på lite andra "saker".

Ett gott råd ska du få av mig: Gift dig med en expert :angel:.......... :rofl: ;)
 
Re: Dilemma..tips & råd önskas *LÅNGT*

Vilka andra saker?

Det knepiga är ju att bevisligen är de balar jag analyserade av så bra hygienisk kvalitet man kan önska. Och vissa balar tragiskt dåliga.

Men ingen verkar veta om det finns någon möjlighet att man också har "mittemellanbalar", dvs balar som ser ut som de bra, luktar som de bra och verkar som de bra men som eg är tickande bomber där en massa äckel börjat växa till.

Och hur fan vet man det? Ska man bry sitt lilla huvud med sådana hårklyverier eg?

Om jag analyserat som jag gjorde, och INTE hittat några katastrofbalar, då hade jag ju glatt gottat mig åt att ha bra, billigt och hygieniskt utmärkt hö. Och förutom katastrofbalarna så tyder ju inget på att det är något fel på de andra balarna.

Och ska man oroa sig för det som inte syns/går att upptäcka med näsa och ögon, då kan man ju eg inte använda något hö alls, för TÄNK OM den hygieniska analysen slog fel, dvs man råkade ta bra balar, men huvuddelen av balarna är egentligen inte alls bra.

Det börjar kännas lätt hysteriskt och absurbt att fundera på frågan.. & andra sidan skulle jag bli mer än lätt hysterisk om jag fick en hosthäst ;)

Hmm...2 valium och ring på måndag om jag inte lugnat ner mig kanske? ;)

Och gifta mig med en expert. Vad fan, jag måste ju bli bigamist om det här ska gå ihop. Dels ska jag gifta mig med en veterinär för det är bra och sparar pengar, sen ska jag en hovslagare, och så ska jag gifta mig med en excellent foderleverantör också, som kan sponsra med kvalitetsfoder. Och om han inte råkar vara expert så menar du att jag ska gifta mig med en expert på hygienfrågor i stråfoder?

Herregud, jag kommer ju dö av överansträngningen för att försöka hålla all de där på gott humör ju, och se till att de inte får nys om varandra? :crazy:
 
Re: Dilemma..tips & råd önskas *LÅNGT*

dvs balar som ser ut som de bra, luktar som de bra och verkar som de bra men som eg är tickande bomber

Och hur fan vet man det?

Dels måste man se balarna i verkligheten, finns en del kontrollpunkter att kolla upp som kan ge svar på vad man ev kan tänka sig förvänta under lagringsperioden. Sedan kan man göra en VFA analys :cool: som också kan ge vissa spår att "detta får man se upp med". VFA är en så att säga vass analys

Men gift dig med en som kan allt utom att vara utbildad veterinär :idea:.....typ nån :angel:..... ;)
 
Re: Dilemma..tips & råd önskas *LÅNGT*

Haha, jag ignorerar frierier som inte är utförda från knästående ;)

men VAD för jävla punkter? Och vad står VFA för?

Vad som är gjort förutom vanlig analys är dels en hygienisk analys. Inte fasiken vet jag eg vad de tittade efter, men de talade snällt om att det var inga sporer eller svampar eller annat jox man inte ville ha där. Och så kollade de "lagringshållbarhet" eller vad det kallas, man mäter vattenaktiviteten. Inget att klaga på där heller. Själva "kommentaren" (dvs så man ska förstå det) blev:

"Hö av mycket god hygienisk kvalitet utan spår av sportillväxt. Låg vattenaktivitet tyder på ett lagringsstabilt hö."

Så vad ska jag kolla på mer?

Jag har luktat på det och det luktar gott. Jag har tittat på det och det ser grönt och fint ut. Jag har skakat det och det dammar inte. Jag har lyst med stark ficklampa på det och inga läbbiga spår av någonting. Och jag har skakat det i stark ljusstråle och fortfarande inget damm.

Vad kan jag mer göra?

(När jag annandag jul 2000 roade mig med att elda upp 1.5 ton hö som, pga den förbannade luftfuktigheten pga allt regnande et året, möhlat på skullen så var det enda som märktes att när man lyste med ficklampa på höet så såg man små äckliga mögelsporer på stråna. Höet kasserades direkt (jag är KINKIG med hästmaten som du kanske märkt *s*). Det hö jag ansåg vara okej skickades på hygienisk analys och fick klartecken och sen fodrades det upp fortare än fortast och jag gick över till silage.

Och normala år så analyserar jag, kollar och luktar på det och skakar ut balarna innan fodring så jag kan se att det inte dammar. Utskakningen görs i skarpt ljus så jag ska se ev damm. Om höet klarar alla "tester" så fodrar jag glatt och bryr mig inte mer.

Men nu har jag hö som klarar alla tester och sitter ändå och nojar, så jag är jättetacksam för vad jag mer kan göra?

Risken med ytterligare analyser är ju att jag analyserar "fel bal". Råkar jag analysera en dålig gör det ju inget, kasserar hellre ett helt parti än riskerar att fodra med dåligt hö. Men om jag tar en bra bal då, då sitter jag ju fortfarande och nojar..*suck*

För min sinnesros skull bör jag nog byta till hösilage... Frågan är om jag slutar oroa mig annars...

(Om jag nu övht får tag i hösilage *stön*)
 
Re: Dilemma..tips & råd önskas *LÅNGT*

:rofl: :rofl: :rofl:

jag tror att ju mer du pratar med mig och desto mer du lär dig så kommer du inte att hitta nåt bra foder till dina hästar. Tur att dom inte äter så mycket då ;). Jag tror inte du ska veta mer nu. Det man inte vet det mår man inte dåligt av ;)

Volityle Fatty Acids (VFA), den gör man endast på ensilage om man så begär det. Annars tror jag inte labben har med detta i sina paket....men jag kan ha fel. Smakar det så kostar det :smirk:. Personligen vill jag ha med VFA i mina analyssvar för de säger mig så mycket om kvaliten på ensilaget :)
 
Re: Dilemma..tips & råd önskas *LÅNGT*

Det man inte vet det mår man inte dåligt av

Det DÄR är tidernas ABSOLUT största lögn. Det finns INGET jag avskyr så mkt som att INTE veta. Det mest deprimerande och negativa besked som finns är bättre än att inte veta men UNDRA.

Men jag har ju inte ensilage, jag har ju HÖÖÖ ju?

Sen, visst det VAR enklare, billigare och lugnare på den tiden jag levde i salig omkunskap om det mesta ang foder och varken analyserade eller räknade utan fodrade med ögat. Fast det var det bara för jag inte ens undrade. När jag började undra (tog inte så lång tid..jag har en tendens att börja fundera och ifrågasätta) så började jag ju "ta reda på". Och det visade sig vara ett djupdyk ner i en snårig djungel jag inte alls hade förväntat mig. Det började enkelt med 1 kg TS per 100 kg häst och en Ca/P-kvot som stämde. Sen blev det bara värre och värre..SRP/MJ-kvot, Ca/Mg kvot, inte vilket överskott som helst på mineraler, olika fodermedels för och nackdelar, olika proteinkällot, stärkelse, lätt resp svårupptagligt protein och MJ och fan och hans moster. Och sne har det bara rullat på, Gud allena vet var det här slutar ;)

Hmm, är det några lediga platser kvar på SLU måntro, kanske lika bra att bli agronom när man ändå håller på? ;)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 322
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hej Buke, luddig rubrik, jag vet. (Till att börja med vill jag säga att stallbyte är i planeringsstadiet men det är precis som i...
Svar
14
· Visningar
2 897
Senast: MonteRose
·
L
Hästmänniskan Hoppas jag har lagt denna tråd i rätt forum, men annars får moderator flytta den :) Jag har min foderhäst tillsammans med min syrras...
Svar
8
· Visningar
1 114
Senast: Love_Maya
·
Hästmänniskan "Hästeriet" känns SÅ tungrott...! Allt som oftast tror jag att det nog egentligen inte är meningen att jag ska ha häst, för jag har...
Svar
14
· Visningar
1 615
Senast: Asa_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp