tanten

Trådstartare
Är ordentligt nervös. Är tvingad att ta med hunden när jag åker till residensstaden imorgon. alternativet är att lämna honom hemma i typ tre-fyra timmar.
Visserligen ska det vara bara 14-15 grader när jag ska vara där, men det ska vara sol :cry::cry:

Ska ha alla bilfönster rejält öppna och en kylmatta där han ligger. Men det finns nog ingen som helst skugga att leta upp.

Hur f-n ska jag göra??? Ta med och riskera att det blir för varmt eller lämna hemma alldeles för länge? Hjälp!
 
Hrm. Det kanske bara är jag som är sjåpig... Har tenderat bli det med den här herrn
Han är bara 7 månader och har varit hos mig i ett par tre veckor. Har lämnat honom i 40 minuter som längst.
Fast hundars tidsuppfattning är inte som vår.
Det är ju ingen ängslig typ.
 
Silverduk är grymt bra om det inte finns en skugga, det blir svalare i bilen än ute, framförallt om det är bris.

Ibland blir det ju inte som man har tänkt sig och han är ingen "valp" så sett. En lång promenad och en toarulle med torrisar och gärna i ett avgränsat utrymme så funkar det säkert. 🙂
 
Hrm. Det kanske bara är jag som är sjåpig... Har tenderat bli det med den här herrn
Han är bara 7 månader och har varit hos mig i ett par tre veckor. Har lämnat honom i 40 minuter som längst.
Fast hundars tidsuppfattning är inte som vår.
Det är ju ingen ängslig typ.
Jag skulle trötta ut honom ordentligt innan och sedan inte göra någon stor sak av att du går. Gör som när du lämnat honom övriga dagar så går det säkert ok. Sedan, ta och ensamhetsträna lite varje dag. Det är guld värt just i sådana här situationer :) Det behöver absolute inte vara "så länge som möjligt" varje dag, men en stund åtminstone. 20 minuter en dag, 40 minuter en annan 30 min dagen därefter eller en timme eller något helt annat. Bygg på och få det som en del av vardagsrutinerna att han är ensam en stund.
 
Vår hund är 8 månader och hemma själv 6h/dag 4 dagar i veckan. Det har han varit till och från sedan vi fick hem honom i stort sett.
Till och från för att vi har varit hemma av olika anledningar så som sjukdom, röda dagar, semester samt att senaste månaden har min mamma bott här så hon är hemma när vi åker till jobbet och sedan har dom åkt men då lämnat hunden hemma men då blir det kanske 2-3h ensam ett par dagar i veckan.

Han har en rätt stor hundhage som han är i när ingen annan är hemma. Tv eller radio på och aircon om det är varmt.

Innan någon säger att det är för länge och särskilt när han var yngre. Yes. Vi vet. Men så är det ibland och hunden är van nu. Även när vi är hemma sover han ca 4-5h på samma tid vi normalt är på jobbet annars.
Men han är en lätt hund, inte ängslig samt såklart en ordentlig morgonpromenad innan.
 
Hrm. Det kanske bara är jag som är sjåpig... Har tenderat bli det med den här herrn
Han är bara 7 månader och har varit hos mig i ett par tre veckor. Har lämnat honom i 40 minuter som längst.
Fast hundars tidsuppfattning är inte som vår.
Det är ju ingen ängslig typ.

Med en sjumanaders som bytt agare nyligen och inte visat nagra tecken pa stress eller nervositet skulle jag trotta ut honom sa mycket jag kan timman innan, sedan skulle jag satta upp en "puppy hage" (kompostgaller hage) for att begransa utrymmet ytterligare. Jag skulle lamna honom med leksaker du vet att han gillar och gomt godis/matkulor i namnda leksaker sedan tror jag inte ens han marker att du ar borta.
 
Jag skulle trötta ut honom ordentligt innan och sedan inte göra någon stor sak av att du går. Gör som när du lämnat honom övriga dagar så går det säkert ok. Sedan, ta och ensamhetsträna lite varje dag. Det är guld värt just i sådana här situationer :) Det behöver absolute inte vara "så länge som möjligt" varje dag, men en stund åtminstone. 20 minuter en dag, 40 minuter en annan 30 min dagen därefter eller en timme eller något helt annat. Bygg på och få det som en del av vardagsrutinerna att han är ensam en stund.
Ja, det är ju så jag gjort. Men inte kommit upp i så långa stunder än.

Det blev lite plötsligt eftersom den tilltänkta hundpassaren fick förhinder.
 
3-4 timmar är inte för länge om hunden är lugn med att vara ensam hemma.
Lugn och lugn. Har ingen kamera så jag vet ju inte.
Han grät när jag åkte, så lite magknip fick jag.

Kom hem till en övertaggat lycklig vovve som bara gnällde och gnällde. Det är hans ljud när något är "för mycket"

Inga olyckor inne, inget tuggat eller förstört. Men nu har jag en hund som vägrar lämna mitt knä. :love:

Men summan är att det går att lämna honom flera timmar. Även om han gråter.
 
Lugn och lugn. Har ingen kamera så jag vet ju inte.
Han grät när jag åkte, så lite magknip fick jag.

Kom hem till en övertaggat lycklig vovve som bara gnällde och gnällde. Det är hans ljud när något är "för mycket"

Inga olyckor inne, inget tuggat eller förstört. Men nu har jag en hund som vägrar lämna mitt knä. :love:

Men summan är att det går att lämna honom flera timmar. Även om han gråter.

Han kommer bli trygg hemma hos dig sen så då kommer han inte gny ♥️
 
Han kommer bli trygg hemma hos dig sen så då kommer han inte gny ♥️
Ja, det är ju bara några veckor vi kamperat ihop. Han har redan hunnit vänja sig vid vissa rutiner och trots att jag varit sjuk och inte hunnit och orkat befästa någon lydnad så vet han.

När jag frågar om vi ska sova springer han i full fart upp till övervåningen och väntar på mig där. Han kissar på kommando - i alla fall efter en stund. Han får väldigt mycket beröm när han kissar :D

Idag ska vi på festival i stan. Tack och lov att han är så liten att han går att bära i famnen om det blir trångt eller livligt. Inte min vanliga favoritaktivitet men vi ska vara där med partiet, dela material och prata med folk. Så även det är något han får vänja sig med.
(Torsten var med på bild i vår lokala valbroschyr ;) )
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 700
Senast: Badger
·
Hundträning Hur tänker ni med motion sommartid? Jag är ganska nojjig och det går väldigt mkt ut över min egen träning då min hund inte tycker det...
2
Svar
24
· Visningar
2 240
Senast: Enya
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 646
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 079
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp