• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare __Stilett__
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 2 197
S

__Stilett__

Jaha...

EU har fått för sig att jag inte ska få ha mina hagar kvar på min lilla gård. Detta fick jag veta idag! :cry: Vad tusan gör man..jag har mark för att hålla en häst kvar. Ska den då stå ensam då eller? Marken räcker inte för 2...så jag kan varken låna ut ledig plats eller ngt annat...Jag känner mig just nu väldigt förtvivlad. Mina beteshagar o allt försvinner. Förbaskade skit EU!!!!

//Stilett

Sv: Dilemma

Hur kan EU bestämma vad du ska göra med din mark?
De kan väl inte bara komma och ta marken ifrån dej, eller?

Immer

det började med att dom (EU) ansåg att stängset skulle sitta precis intill en bilväg inkl ledningstolpar som är utplacerade längst med hagen skulle vara i hagen (hur dumma får dom vara typ..)
sen ansåg dom tydligen att hagen skulle se ut som gräsmatta efter dom betet klart. En bonde va då och fixa ner det lilla som va kvar till marken så det försvann. Nu är det enda jag vet att inga hästar får sätta sin hov där och tydligen hot om indragna bidrag.

inte jag som äger marken utan jag har fått låna den under kraven att det sommarhagen bara används som hage juni-sep o dom små fick användas året om.

den hage jag har kvar är min trädgård på baksidan av mitt hus :cry:

så enda alternativet jag kan ha nu är att ha en häst ensam.
jag har lediga stallplatser men kan inte låna ut dom eftersom då får den ha sin häst inne hela dagarna i princip.

Fattar inte vad du menar. Är det en hage som du får EU-bidrag för att hålla som betesvall eller så? Isf får du hålla dig till deras skötselregler, annars fattar jag inte vad EU har med det hela att göra.

inte min mark.
jag får inga bidrag av EU.

jag lånar marken alltså och betalar personen som äger marken.
Denna person säger nu att EU vägrar låta det vara hästar på marken.
När EU va här o tittade i somras så ställde dom massa konstiga krav.

Låter som om grannen misskött sina EU-bidrag, eller snarare inte levt upp till sina åtaganden.

Men du, hur vågar du köpa en gård utan egen mark och lita på att du kan arrendera av grannen? :crazy: Jag har hört alltför många nu som gått i den fällan!

Immer

När vi letade gård (under fyra års tid!) såg vi hur många s k hästgårdar utan mark det finns:( Jag kollar fortfarande ofta på både Hemnet och Bovision, och gårdar med stall med 18 boxar och 2000 m2 mark är inget ovanligt.

När vi själva annonserade om att vi ville köpa gård med minst 3 ha mark var det flera ägare till avstyckade gårdar som ringde. Deras argument till att det inte fanns mark var t ex "Vi hyr av bonden" eller "Vi skickar hästarna på sommarbete så vi behöver bara den lilla hagen som finns" (typ 300 m2, till sex hästar).

Tydligen finns det fler som resonerar som dem, för de där gårdarna blev sålda ganska snabbt sedan de kommit ut på marknaden.

Immer

Om det inte är din mark så är det ju tyvärr inte "dina hagar"!
Man ska passa sig för att köpa en avstyckad gård. Man bör äga sin mark.
Vi äger mark, men arrenderar också en del. Men den mark som hör till gården bör ju räcka till de hästar man har.

Förstår dock att det känns tråkigt för dig..

Nirak

man tager det man hittar helt enkelt.
denna lilla gård va det med "mest" mark.
med ett avstånd på x mil till jobbet enkel resa ansåg vi att vi inte kunde flytta längre bort pga olika anledningar.
vi hade inte ekonomisk möjlighet att köpa stor gård med massa mark.
jag ville ha för ungefär 2 hästar. Dvs 2 hästar planerat på permanent ståendes på gården. Om jag tex hade 6 hästar så anser man sig nog tvungen till att ha massa egen mark.

jag har också funderat på om det kan vara så att personen fuskat med sitt EU bidrag, men det kan jag dock inte garantera.
Jag va här när dessa människor rände omkring och gick o mätte o hade sig o kom med konstiga krav förra året.

nu är problem nr 2.
jag kan inget göra.
nu står jag inför beslut om att ha ensam häst på gården :-/

Senast ändrad av en moderator:

Tror den du lånar mark av inte har allt riktigt klart för sig. Eller så antingen ljuger vederbörande eller så har du missuppfattat det hela.
1. EU skiter fullständigt i var staket sitter. Men det finns däremot svenska regler som säger hur bred en väg ska vara och som ofta gör att man får flytta staket in i hagen för att få rätt bredd på den. Det som är avgörande för EU-bidraget för betesmark är att all mark man söker bidraget för kan betas. Alltså måste det finnas inom staketet. Vill man inte ha staketet där så får man låta bli att söka bidrag för biten som inte kan betas.
2. EU kommer inte ut och kontrollerar något alls. Det är Länsstyrelsen som sköter det åt Jordbruksverket här i Sverige. Under en fem års peridod ska alla som har vissa bidrag också kontrolleras. Som det ser nu så kommer det att innebära att alla som har djur och/eller gårdstöd också kommer att kontrolleras för att man ska se om uppfyller något som kallas för tvärvilkor.
3. Om det är EU bidrag så finns inte heller något som säger att stora eller små eller inga alls hästar får beta hagen. Vissa former av miljöstöd t ex för bevarandet av den biologiska mångfalden, gör att betena inte får användas under vintern (1 december till 1 april) om man vill ha den högsta ersättningsnivån. Man får då inte heller tillskottsfodra mer än i undantagfall på ett sådant bete. Men då krävs det att man biologiskt sett mycket värdefull mark. Det ställs då också krav på att betena ska vara väl betade och det kan behövas att man har flera olika djurslag, hugger eller putsar betet för att uppfylla kraven.

Däremot så får inte ägaren till marken ta ut EU-bidrag som brukare och samtidigt låta dig betala för att använda den (typ arrendera). Det som ägaren får göra är att ta in betesdjur men själv "bruka" marken för att få bidragen. Kan ju har varit något sådant som de kritiserat ägaren för när det gjordes kontroll.

marken är inte använd på massa år tills jag flyttade in.
Därför frågade jag om jag inte kunde få använda marken till hage.
Låna/hyra/Arrendera eller vad dom ville kalla det. Jag fick ja som svar. Inga problem.

dom som va här o tittade förra året ansåg att marken inte va instängslad längs med hela hagen. Men bonden bad mig lämna en fri väg till traktorn så jag stängsla inte in där och dessutom så kunde jag inte stängsla in ledningstolparna (vilket dom ansåg att jag skulle göra som va här o titta) då det kan bli en fara för hästarna plus att dom garanterat skulle stå där och bita på dom överallt (trä) och därmed skada materialet. Det rör sig om ngn meter ifrån.

jag har inte missuppfattat, det enda jag vet är det som jag skrivit i tråden. Däremot så kan jag personligen inte fått höra hela sanningen.
Men jag vet att det rör sig ang EU bidrag.

tillägg: marken ska nu bli havrefält.

Då låter det som om ägaren har ansökt om bidrag för bete för hela marken även det som inte inom staketet. Han/hon har varit gniden helt enkelt. Vissa av dessa bidragen är över en period på fem år. Har det då sett ut så under hela tiden så har den som ansökt om bidraget fått ersättning för mer mark än den som i verkligheten har använts som bete.
Synd att det är du som får sitta kläm bara.

Finns det inget stall, hagar, lösdrift i närheten du kan hyra då? Där det också finns fler hästar.

jag hyr en stallplats som ligger 6 mil ifrån, enkel resa.
dvs 12 mil tur o retur. Där har pålle hästkompisar.
Det är hingst så han tas inte in var som helst.
Hade planer nu på att flytta hem han,
för det är så långt för mig att åka varje dag.

För mig går hästen före allt annat!
Och hästar ska ha en flock och stor hage att ströva i!
Kan man inte ha det ”hemma” ja då får man inackordera på lämpligt ställe.
Man har ett ansvar som djurägare att se till att hästen har det så bra som det bara är möjligt.
En ensam häst i en liten hage har inte det.
Dessutom är det väl förbjudet numera att ha ensamma hästar?

Oj, ber om ursäkt såg inte ditt sista inlägg om att du har honom på ett ställe 12 mil ifrån.

Oj, ber om ursäkt såg inte ditt sista inlägg om att du har honom på ett ställe 12 mil ifrån.

han kan ändå inte ströva i flock eftersom han är hingst.
planerana var att ha han hemma o ha en stallplats utlånad = sällskap.
i värsta fall skaffat en sällskapsponny. Men nu finns bara mark för en häst så jag kan inte göra det.

Jahadu, och det finns inget närmare? Synd att han står så långt bort, och du måste/vill väl åka varje dag och se till han eller?! Han skulle nog inte må bra av att stå ensam hemma hos dig, det tror jag inte. Och din trädgård var det va?, som han skulle gå i hemma, det låter litet?

nej. vi står på kö på ett närmare men annars så finns det inget.
självklart åker jag o ser till han o motionerar.
hagen han står i annars är dock mindre än min egen.

men som sagt, jag har ju stallplats till hästen så det är väl bara det att jag får fortsätta pendla.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 234
Senast: mars
·
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
940
Senast: Lucifer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 125
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 761

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka