Din kompromiss

Blev fundersam av rasvalstråd och undrar vad du hsr kompromissar med i val av ras på din hund? Vilka egenskaper var viktigast och vilka egenskaper tog du med på köpet sas.

För min del var första hunden en JRT. Tror faktiskt hon var absolut perfekt för livet jag lever, eller så romantiserar jag i efterhand 😅. Ville ha en ännu mindre hund efter henne. Valde prazsky krysarik och storleken, utseendet, och aktivitetsnivån är perfekt. Men har kompromissat med ömtåligheten och skälligheten.

Nyfiken på vad ni andra tycker är ok kompromisser!
Med den jag har nu kompromissade jag med storleken (ville egentligen ha lite mindre), samt, i en perfekt värld hade jag velat ha en som inte fäller i mängder men tja….

I övrigt med just hunden jag har nu skulle jag nog säga att jag kompromissade lite med den mentala biten i vissa vardagliga situationer för en hund som är otrolig i arbete.
 
Vart inte så mycket till val, enda hunden jag inte är allergisk mot (inte "hypoallergen" ras, utan riktigt pälsad). 10-veckorsvalpen är hemma nu, får bära eller brista. Enda problemet är om temperamentet sviker, men annars tror jag det mesta stämmer. Aktivitetsnivå, strl, mentalitet (om bra), mm. Hade jag fått välja: mindre pälsad, mindre nervig ras, mindre skällig.

Går nog att lista ut rasen på det:idea:
 
Blev fundersam av rasvalstråd och undrar vad du hsr kompromissar med i val av ras på din hund? Vilka egenskaper var viktigast och vilka egenskaper tog du med på köpet sas.

För min del var första hunden en JRT. Tror faktiskt hon var absolut perfekt för livet jag lever, eller så romantiserar jag i efterhand 😅. Ville ha en ännu mindre hund efter henne. Valde prazsky krysarik och storleken, utseendet, och aktivitetsnivån är perfekt. Men har kompromissat med ömtåligheten och skälligheten.

Nyfiken på vad ni andra tycker är ok kompromisser!
Jag älskar egentligen utseendet på osunda hundar som riktigt rynkiga Shar pei, mops, bulldog osv. Prioriterade hälsa och brukbarhet.
 
Jag kompromissade med jaktlusten då mina absolut inte går att ha lösa för dom jagar o dödar de dom anser vara ett byte o de sociala. Fick en väldigt social hund vilket jag tycker kan va jobbigt men resterande 7 har inte läst rasstandard för någon av raserna så dom beter sej som att andra inte ens existerar o de e superskönt :rofl:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp