Din kompromiss

Jag vet inte ens om jag/vi valde ras. Vi kände uppfödaren sen innan, han hade en tik och en hane som jag gillade båda två, och någonstans sa en röst i min hjärna "om det någonsin blir valpar efter de där två så vill jag ha en". Och det BLEV valpar, så här är vi :D Skulle jag önska mer/mindre av några egenskaper skulle jag önska något mindre skällighet och mindre tendens till separationsångest, men i övrigt tycker jag att vi har både den perfekta individen och den perfekta rasen. Vill gärna ha en till, det blir i så fall första gången i livet jag väljer samma hundras två gånger :)
 
Jaktlust. De flesta hundar med den mentalitet jag gillar är jaktidioter, det var bara tur att jag fick ett måndagsexemplar till shiba som aldrig sticker. Jag var medveten innan och är medveten inför nästa hund om att det kan bli grå hår över inkallningen.
Annars finns det faktiskt väldigt många raser jag skulle kunna tänka mig, jag har inte jättespecifika krav.
 
Jag har kompromissat med pälsvården. Har Dvärgschnauzer. Rasen checkar alla boxarna gällande egenskaper, utseende, hälsa, storlek och att den inte fäller. Men jag hade gärna sluppit pälsvården. Lite pälsvård är ok som tex ullkamningen men trimma-nej!
Så jag lämnar bort trimmet till proffs. Men det kostar och jag får köra en bit. Det går bort en halvdag varje gång.
Men det finns ingen ras alls i den här storleken som tilltalar mig öht.
Jo en. Men den är bara godkänd i hemlandet och inte av FCI så den gåt bort.
Vilken är den andra rasen? Bara nyfiken :)
 
Jag har storpudel och har väl främst kompromissat med pälsen då jag tycker att utställningar är roligt men det kräver så vansinnigt mycket arbete för att hålla pälsen i utställningsskick, dessutom är den inte särskilt praktiskt då.

Sen är hon lite onödigt vaktig och skäller gärna men det hade säkert gått att träna bort om Jag hade varit duktigare.

Drömmer om en kort- eller långhårig, normal kroppsbyggnad,15 kg, frisk ras som är lätt att ha lös, samarbetsvillig men ändå inte kräver allt för mycket aktivering. Och inte skällig.
 
Vilken är den andra rasen? Bara nyfiken :)
Markiesje. En ras från Nederländerna. Godkänd där som sagt. En liten hund ca 6-8 kg av spanieltyp

IMG_7130.jpeg
 
Mina två första hundar var engelsk cocker och sen strävhårig foxterrier. När foxterriern fick somna in (pga åldersskäl) visste jag bara att jag absolut_inte ville ha en mindre ras och definitivt_inte en korthårig.
En bekant frågade då om jag kunde tänka mig att ta hand om en omplacering, en Jack Russell-tik. Jag tänkte att jag kan ju i alla fall åka och hälsa på hunden. Det visade sig att bekantingen hade haft fel - det var ingen JR, det var en Dansk-svensk gårdshund. Och vi bondade direkt! Jag visste ingenting om rasen, men den lilla tiken var så himla go'. Jag tog hem henne på prov, och hon fick såklart stanna. Nu har jag min fjärde och femte dsg, och jag gillar rasen otroligt mycket.

Så jag kompromissade med både storlek och hårlag - men det blev bra ändå!
 
Inget faktist! Jag har en flatcoated retriever som är exakt allt som jag vill med en hund!
Jag ville ha en ganska stor hund men ändå smidig. Och med mjuk päls som ändå är lätt skött och inte jätte mycket trim.
Och jag ville ha en glad hund som gillar att träna och som är en ras som ska ha mycket kontakt med föraren. Och som är lätt lärda och possitiv för detmesta.
Efter som att jag vill ut bilda min hund för att bli assistans hund OM han klarar alla krav för det. Men även annars så ska han vara som en assistans hund fast på hobby nivå. Men då är det såklart väldigt viktigt att dom inte har massa rädslor och att dom är bra att träna med och alltmöjligt. Och flatcoated retriever stämmer perfekt på ALLT förmig!
Detenda är väl att cancer är vanligare för dom motför många andra raser. Men som jag tänker så ALLA hundar kan bli sjuka eller skada sig och man vet aldrig vem som blir det. Och nästan alla raser har vissa sjuk domar men alla får dom inte. Och domandra raserna som skulle passa för mig har andra problem som skulle vara hinder i HELA hundens liv motför OM en hund får cancer när den är kanske 9 år så har det ju inte på verkat den innan det. Så det är egentligen inte nån kompro miss utan bara nåt att vara med veten om liksom.
 
Pälsen och storlek. Gillar egentligen utställningar som en kul grej och hänga med andra nördar. Men kommer inte orka hålla pudeln i fullpäls längre än nödvändigt. Hon ska ställas ngn gång men sen ryker pälsen.
Storlek. Har en mellanpudel som än så länge är väldigt liten. Storleksmässigt hade jag hellre velat haft storpudel, men temperamentet och arbetsviljan gick före.
 
Hmm, svaret blir nog ingenting. Rasen har allt jag vill ha, och förstås lite jag inte vill ha om man ser till kända problem med hälsan — för naturligtvis hade jag önskat en kärnfrisk ras utan några som helst hälsoproblem.

Men jag tycker att rasklubben jobbar bra med hälsoprogram och projekt kring bla. HD/ED, JLPP och epilepsi. Med inte allt för djup research kan man åtminstone värja sig en del från kända hälsoproblem genom att välja seriös uppfödare och bra föräldradjur. Rasklubben försöker också mana på om rapporter kring sjukdomsstatus, och delar den öppet. Det kan vara allt från dövhet till PYO. Ett motto jag hör ofta inom klubben är för övrigt ”en sund hund med god mentalitet och god exteriör”.

Rasens mentalitet, storlek, päls och arbetande egenskaper passar mig utmärkt. Och så tycker jag att den är såå vacker, dessutom! Så allt annat än en rottweiler vore en kompromiss för mig :)
 
Jaktlusten och träningsbarheten kompromissade vi med. Ville ha en tålig friluftshund i lagom storlek och inte för mycket pälsvård. Sund kroppsbyggnad. Inga rädslor. Nu har vi två welsh springer spaniels. Eftersom uppfödaren satsar hårt på hälsa och friska hundar och vi ville ha en hund till så skaffade vi en till från samma uppfödare. Men ibland längtar jag efter en mindre, mer okomplicerad, lättränad hund utan den vimsiga welshmentaliteten.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp