Bukefalos 28 år!

Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Både boj och Ume har böjt rundjärn som ram för sina mellanväggar. Kom just på den briljanta idén att istället för att försöka förstärka nuvarande vägg, helt enkelt köpa en lös mellanvägg och passa in :p
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Mellanväggen i min förra kärra som var en Thule Prestige. Den hade inget "ben" alls i bakkant utan var som en svängdörr. Bakre delen hölls på plats av bommarna. Övre halvan var plyfa och nedre var plastgardin.
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

frågan är bara vad för front fäste en sån mellanvägg behöver, vill inte ha för smal mellanvägg, utan typ bara dela den på mitten. och då jag har thue easy lock bommar (lätta att haka på = lätta att gå upp??)så känns det som att man vill ha en stabil mellanvägg om ngt händer.
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Nej man måste lossa en spärr för att de ska gå upp.
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Den hade ju en egen stolpe fram som far fäst i mittstolpen. Den var hälften plyfa omgiven av rundjärn, och sen en plastgardin nedtill, så den gav rejält stöd och det funkade riktigt bra med easylockbommar. Det jag ville komma fram till var att om man kör med bommar bak så behöver man kanske inte vara jätterädd att det blir för klena "ben" om man sågar ut en rektangel i en hel mellanvägg. Alltså att man sparar lite plyfa längs med "benen".

För min del tror jag, desvärre att mellanväggen är för låg för att dela. Det blir antingen för litet mellanrum nedtill (risk för skador) eller för klent upptill.
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

det har du ju rätt i,
kollade på beg sida och där fanns det boj mellanvägg, men hur ser bojs mellanväggs-bomfästen ut? de har ju dörrar oftast.
får köra in om thule återförsäljaren annars och kolla om man kan köpa lösa mellanväggar.
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

mm, det är ju också en aspekt på det, hur brett mellanrummet måste vara för att ge skillnad för hästen utan att mellanväggen blir för klen.
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Kl

Jag ska byta den ena väggen på transporten och undrar hur många mm den behöver vara? Golvet brukar väl vara 21mm men väggen?
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

mätt hur tjock den nuvarande väggen är, är olika från transport till transport till
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

*kl

752C7C7B-42B0-401B-8104-1F01C036A0BD-230-00000015D491D8BD.jpg


8366FB86-B280-4121-806A-5A348B40D72A-2078-000002923036CD7C.jpg


Det här ska helrenoveras, ett Brunte från 1979 och allt behöver lite kärlek :D Det rullar fint men bromsarna är paj (dåligt underhållna) osv. Sambo är händig så det kommer bli kanonfint!

Jag har också en gammal Brunte:)! Är riktigt impad över hur fin den är att dra även när jag pillat in båda ponnierna (den är enaxlad). Hade varit kul att se hur din har blivit efter renovering:).

Jag har varit och köpt färg idag för att måla min vit invändigt så den blir ljusare. Tänkte måla bommar och metall i svart också, men börjar med att få det ljust. Efter att ha läst här i tråden blev jag även inspirerad att byta mattan på lämmen så det ska också göras.

Mitt största bekymmer som jag inte riktigt vet hur jag ska komma åt är att det är rätt mycket skrammel i släpet. Antar att det är bommarna i synnerhet framtill som rasslar i mellanväggsfästet. Funderar på om man skulle kunna spruta nåt skum där som dämpar ljudet. Snyggheten är HELT oviktig, jag vill bara att det ska vara bekvämt för hästarna:).
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Jag har också en gammal Brunte:)! Är riktigt impad över hur fin den är att dra även när jag pillat in båda ponnierna (den är enaxlad). Hade varit kul att se hur din har blivit efter renovering:).

Jag har varit och köpt färg idag för att måla min vit invändigt så den blir ljusare. Tänkte måla bommar och metall i svart också, men börjar med att få det ljust. Efter att ha läst här i tråden blev jag även inspirerad att byta mattan på lämmen så det ska också göras.

Mitt största bekymmer som jag inte riktigt vet hur jag ska komma åt är att det är rätt mycket skrammel i släpet. Antar att det är bommarna i synnerhet framtill som rasslar i mellanväggsfästet. Funderar på om man skulle kunna spruta nåt skum där som dämpar ljudet. Snyggheten är HELT oviktig, jag vill bara att det ska vara bekvämt för hästarna:).

Har du galvade bommar? Eller är de målade med ngn färg?
Om de är galvade hade jag inte målat dem.

För att ta bort skrammelljud så kan du enkelt sätta tätlist på både skötardörr och bakläm så brukar det bli betydligt tystare.
Om du har tillräckligt med plats och sprintfästen till bommarna så brukar det fungera bra att linda in sprintarna i vulktejp så blir det inte samma metalliska ljud.

Total materialkostnad ca 100-150kr
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Lagom dyrt :p

Min transport var med i en liten olycka tidigt i våras och har fortfarande inte blivit helt lagad.. Vi har helt enkelt prioriterat annat. Men planen är att hjulaxeln ska bytas helt i år.
Om jag får som jag vill ska vi nog måla om den med. Vi behöver dessutom lägga en ny matta på baklämmen och förmodligen fräscha upp golvet.

Var kan man få tag i en bra matta till lämmen?


Med häst i, under färd :nailbiting:
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Har du galvade bommar? Eller är de målade med ngn färg?
Om de är galvade hade jag inte målat dem.

För att ta bort skrammelljud så kan du enkelt sätta tätlist på både skötardörr och bakläm så brukar det bli betydligt tystare.
Om du har tillräckligt med plats och sprintfästen till bommarna så brukar det fungera bra att linda in sprintarna i vulktejp så blir det inte samma metalliska ljud.

Total materialkostnad ca 100-150kr

Nu blir jag nyfiken på motiveringen varför man inte ska måla på galvad plåt? Som billackerare gör vi det dagligen på nya delar, dock med en bra grund först. Att måla eller i mitt fall lackera utgör ännu ett skyddande lager på plåten. (detta är absolut inget illa menat, men nyfiken som sagt på din motivation)
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Nu blir jag nyfiken på motiveringen varför man inte ska måla på galvad plåt? Som billackerare gör vi det dagligen på nya delar, dock med en bra grund först. Att måla eller i mitt fall lackera utgör ännu ett skyddande lager på plåten. (detta är absolut inget illa menat, men nyfiken som sagt på din motivation)

För att de flesta inte gör det ordentligt ;)

Å då brukar färgen lossna och det ser förjävligt ut.

Dessutom är galvad plåt snyggare än kladdigt målat..

Det brukar liksom vara enorm skillnad på hemmafixare och proffs som du kanske vet ;)
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Sambon ledsnade efter att vi bytt bromsar, det är ngt fel på handtaget till handbromsen så det stannar inte i "olåst" läge.

Så vi köpte den här, får lasta 1260kg :) (Brunten är kvar men inte prioriterad.)

null_zps82f0f834.jpg
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Aha, förstår att han ledsnade;). Jag har ju fått min och golvet är alldeles nybytt. Men bromsarna är lite luriga och det går inte att backa i uppförslut om än aldrig så litet.

Bommarna är svartmålade en gång i tiden, men är rätt avflagnade. Tänkte faktiskt bara ta och måla över det. Hur det än blir så blir det bättre:p.

Någon som har tips på var man köper sån svart räfflad matta till lämmen som ser ut som dörrmatta?
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Vad gäller dina bromsar så behöver de ses över fullständigt, kan vara feljusterade, kärvande eller dålig rörlighet i vajrar. Backspärren kanske inte funkar som den skall.
 
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Hej!
Är en riktig gröngöling här ;)
Håller på att renovera ett trane från -00 som en gång i tiden har varit grått med svarta stripes men när jag köpte det var halvdassigt grått med grå stripes :( Stripesen är borta med kvar är en betydligt mer grå färg än övriga transporten. Har ni något bra tips? Ska man rubba och vaxa eller måla? Ni som har målat utvändigt har ni plockat bort skivorna då eller bara maskerat ramen? Tacksam för svar!!! :)
 

Liknande trådar

Utrustning Känner mig lite omodern nu, men har börjat fundera på att köpa thermoridbyxor som komplement till de riktigt kalla dagarna. Jag går i...
2
Svar
22
· Visningar
1 446
Senast: Buongusto
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 047
Senast: valy
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: Lady_S
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 652
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp