Dina bästa renoveringstips för transporten

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Catinca
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 564
  • Visningar Visningar 367 313
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dina bästa renoveringstips för transporten

Jag använde varmluftspistol som jag fick låna av grannen :bow:, och en smal spackelspade för att skrapa efter värmningen. Det tog ca 1,5 timme att skrapa bort allt, men det gick ganska smidigt.

Efter det var det dags att ta bort klisterresterna, och då använde jag T-sprit och en kökssvamp för att gnugga bort. Det tog ytterligare en timme ungefär, för att få det ordentligt rent. Men på min transport satt det en massa skit (hästnamn) på glasfibertaket, de var betydligt svårare att få bort än de andra stripsen som var på plyfa-väggarna. Man får vara lite :devil: och gnugga på ;).

*kl*
angående dekaler. medicinsk bensin (finns på apoteket) och ett rakblad är lösningen!

knapplån.

Jag stretar på och letar saker till mitt söndersparkade släp.
Det jag är ute efter nu:
-rampmatta, har hittat på thule och boj och det går på ca 1800kr, finns det billigare att få tag på?
-golvbyte, det är plyfa som gäller? någon som vet minimått på tjocklek? Pris ungefär?
-luckan i bak, både neder och överlucka måste bytas. nederlucka, vad är det för material och tjocklek? Överluckan är väl bara plyfa, eller?
-övrluckan i bak är det nu ett boxlåsspänne och en ståltråd. jag skulle vilja ha en lång, hård grej som det sitter ett spänne högst upp på, finns på vissa släp. fin beskrivning va...=)

Finns säkert svar på dessa saker i tråden, men hoppas på svar här då jag inte hinner plöja genom hela tråden!

Vad gäller golvskivan till ett sånt släp du har så räcker en skiva av storleken 3050mm (lång)x 1525 (bred)mm x 21mm tjock av modell slitskyddsplyfa, en slät blank sida som läggs mot marken och en räfflad sida inne i släpet.

Vad gäller bakläm så beror det lite på järnen som sitter på kanten runt lucken hur tjock luckan är, men troligen 18 - 21 mm, av plyfa modell finns skivor som är vita på båda sidor, finns även i andra färger.

Överluckan är i regel i tunnare plyfa.

knapplån.

Jag stretar på och letar saker till mitt söndersparkade släp.
Det jag är ute efter nu:
-rampmatta, har hittat på thule och boj och det går på ca 1800kr, finns det billigare att få tag på?
-golvbyte, det är plyfa som gäller? någon som vet minimått på tjocklek? Pris ungefär?
-luckan i bak, både neder och överlucka måste bytas. nederlucka, vad är det för material och tjocklek? Överluckan är väl bara plyfa, eller?
-övrluckan i bak är det nu ett boxlåsspänne och en ståltråd. jag skulle vilja ha en lång, hård grej som det sitter ett spänne högst upp på, finns på vissa släp. fin beskrivning va...=)

Finns säkert svar på dessa saker i tråden, men hoppas på svar här då jag inte hinner plöja genom hela tråden!

Byt försäkringsbolag. Hos Folk**m ingår det i hästtransportförsäkringen.

Vad säger tillverkaren om reservdelar?

Jag har folk**m och hästen sparkade sönder ena väggen på släpet men försäkringen gäller enbart vid olycka med YTTRE våld ex att man krockar alt. om olyckan på annat sätt är framme och räddningstjänsten måste komma och "klippa" ut hästen.. Detta enligt den försäkringsman jag pratade med.

Jag förklarade att hästen fick panik och det var inte någon tid att vänta på någon räddningstjänst, men vi fick ur hästen och sedan var det bara att ringa distriktarn... Men det hjälpte tyvärr inte:confused:

Jag har ett transportdilemma...

Pappa bestämde vilket släp vi skulle köpa förrförra året (begagnat tranesläp från typ 80) utan mellanvägg eller bakbommar. Vi har använt en kraftig kedja baktill (som jag snurrat in i silvertejp) men detta är inget jag vill använda i längden. Speciellt inte om jag ska lasta och köra iväg till träning själv.

Nu testade vi en mellanvägg från en annan äldre transport, den passar framtill och på längden men somsagt, inte så stabilt utan bakbommar. Min fundering är om man kan låsa fast den med kedjan baktill, så man har två kedjor som man fäster från vägg till mellanvägg. Vad tror ni, kan det funka? Jag vill ju ha något bra baktill så jag kan ta in hästen, stänga till bak utan att va nervös när jag ska ta upp baklämmen. (Kedjan ska även flyttas upp cirka 10-15 cm då hästarna nästan kan sätta sig på den i dagsläget...) Mellanväggen kan vi köpa om vi vill.

Jag hatar denna transporten, den ställer bara till besvär :cry: Jag förstår inte varför det ska va så svårt att lyssna till sin dotters önskemål och inte sin bilkunniga kompis som anser att det är ett bra släp för pengarna (som en månad senare köper ett likadant släp som jag önskade att vi kunde köpt)

Varför inte montera bakbommar? Det måste vara det bästa och säkraste. ÅF har delarna som behövs, kolla att det funkar med mellanväggen bara.

Jag har ett äldre Boj släp och det har kedjor bak fast med typ en slang överdragen. Tycker faktiskt att det har funkar mycket bra, fast har aldrig haft en svårlastad eller liknande häst i det släpet, så i sådana situationer vet jag inte hur bra det är?

Eller kanske det kan vara enkelt att montera dit hela innerdörrar som dom nya släpen har nu? Borde ju inte vara super svårt att göra själv kanske?

*kl*

Varför kan inte försäljare skriva ut priset på saker på en hemsida?! Jag blir galen på det.
Letar efter gummimatta till rampen och hittar fler sidor, men absolut inget som kan lika ett pris, och inte heller fraktalternativ. Jag är i alla fall sån att jag orkar inte sitta och maila eller ringa runt en massa, inte för en sån sak. Då låter jag hellre bli att köpa. :crasy:

Jag har inte hittat någon ÅF men börjar fundera på om Trane heter Thule nu? Det är ju inte direkt så att jag vill lägga "nya" pengar på inredning till detta släpet utan isf ska ha begagnat, hm, så det var detta med att hitta begagnade.

Angående kedjor och hästar så är ingen av mina hästar svåra att lasta och lossa men jag föredrar att va på den säkra sidan. Speciellt om jag är själv. Jag ska försöka få med pappa och kolla på hur vi kan lösa det, om jag blir nöjd med mellanvägg + kedja.

Sen behöver mellanväggen målas och då målar jag nog innerväggarna i transporten med :love: så trött på den där tråååkiga bruna.

THULE köpte Trane för ett antal år sedan, så är det speciella delar till släpet så hör av dig till din THULE åf.
Annars får du skumma säljes sidorna efter begagnade delar.

Jag har inte hittat någon ÅF men börjar fundera på om Trane heter Thule nu? Det är ju inte direkt så att jag vill lägga "nya" pengar på inredning till detta släpet utan isf ska ha begagnat, hm, så det var detta med att hitta begagnade.

Angående kedjor och hästar så är ingen av mina hästar svåra att lasta och lossa men jag föredrar att va på den säkra sidan. Speciellt om jag är själv. Jag ska försöka få med pappa och kolla på hur vi kan lösa det, om jag blir nöjd med mellanvägg + kedja.

Sen behöver mellanväggen målas och då målar jag nog innerväggarna i transporten med :love: så trött på den där tråååkiga bruna.

Vart sjutton hittar jag en gummimatta? Finns det företag som säljer? Gärna runt värmland..
Har googlat, men inte blivit klokare...

KL

Då var min transport färdigmålad på utsidan! :)
Före:

DSC03490.JPG

DSC03489.JPG

Efter:

DSC03496.JPG

DSC03498.JPG

Rampen ska bytas ut, så det är därför som den är omålad. Det som är kvar är att måla röda och vita stripes, och ett hästhuvud på varje sida i rött och vitt. Skoj! :bump: Nu är den lite väl beige i dubbel bemärkelse, så jag tror den blir snyggare när det kommer en annan färg som bryter av.

Färgen jag använde var från Biltema och var en 2-komponents polyeruten (typ...) och är en båtfärg.

*kl*

VI HAR KÖPT TRANSPORT!!!! :bump:

Har läääänge suktat efter Boj's hästsläp från sent 70tal, till tidigt 80tal... "Plåtburken"

Nu har vi köpt ett!!!

vet tyvärr inget alls om det, mer än att det är från denna epok... :P inte ens sett det live än, men all nödvändig info få vi på tisdag när vi hämtar den... :bump:

den är jätte fin (i våra ögon iaf)... Mannen är mycket händig, liksom min far och även jag (faktiskt, när jag vill... ;) ), så den ska nog gå att rusta upp...

Vi har igentligen ingen nytta alls av transport i dagsläget, men man vet aldrig när man kan komma att behöva den och då är det bra att ha... både mannen min och jag är i stort behov just nu av "nytt projekt", så detta blir perfekt!!

Vad tycker ni om "skönheten"???

32499716.jpg

golv vet vi redan vad vi ska ha (wisa's skivor) och gummimatta i pusselsystem (EQUIMAT 18mm, 1000mm x 1000mm) kommer även det att införskaffas.. kändes som det bästa allternativet istället för hel matta.. dessa kan man ju plocka ut med jämna mellanrum och checka golvet undertill, städa mm... :idea:

Finfina släp de där. Jag har ett från -80 som jag har målat om och fixat till. Mitt är helt i aluminium och supersmidigt att hantera. Lätt att flytta och det har en massa finesser som säkerhetsbommar och hög lastvikt så jag är mer än nöjd med mitt.
Lycka till med ditt.

img_0284_74070173.jpg

Finfina släp de där. Jag har ett från -80 som jag har målat om och fixat till. Mitt är helt i aluminium och supersmidigt att hantera. Lätt att flytta och det har en massa finesser som säkerhetsbommar och hög lastvikt så jag är mer än nöjd med mitt.
Lycka till med ditt.

img_0284_74070173.jpg

åhhh!!! ditt är ju underbart!! :love:

har du inga renoveringsbilder på ditt fina släp??
Vad heter din modell??

Jag vet INGENTING om mitt släp mer än att det är en boj.. hahah. inte ens årsmodell (men det får jag veta på tisdag förvisso).

till er andra:
vet ni någon sida man kan hitta vilka modeller som boj tillverkat genom åren?
jag har googlat, men hittar noll och ingenting... :confused:

Jag är så nyfiken på vad dom har gjort och hur dom ser ut och hur dom har utvecklats genom tiden. för visst gjorde dom sitt första 69?? är ju liksom.... räknar på fingrarna... 42år sen... :idea::angel:

Mitt heter Boj Alumin. Jag har satt dit bommar bak, bytt till mjukmellanvägg, satt i nya sparkskivor och plockat bort heltäckningsmattan som satt framtill på insidan. Mer än det är inte gjort i. Utsidan var röd från början.
Jag har postat bilder tidigare i tråden. ;)

Jag har inte målat och så själv utan jag har lämnat bort det för att få det sprutlakerat.

Målade du med 2-komp färgen direkt på gamla färgen eller hade du sealer först? Har du målat taket med samma färg? Och hur mkt gick det åt?
Många frågor... :)
Blev jättesnyggt! Ska också måla min transport snart och har börjat kolla runt efter bästa färg...

Tack :).

Efter två tvättningar/skrubbningar + en omgång slipning så målade jag, men inte med någon sealer eller annat under. Utan 2-komponenten rakt på bara :).

Ja jag använde samma färg till taket, och total åtgång var ca 3 burkar. Jag målade två gånger på alltihop (det gäller bara att matcha vädret, för man måste måla andra gången inom ett dygn för annars härdar färgen och man måste slipa ner den igen).

Det kommer nog att bli bra ditt lilla projekt.

Jag och min man hade ju ett liknande projekt i våras och jag visade förebilderna här men inte har visat efterbilderna än.
Det är en Boj -99 den första reggade Classicen men ser mer ut som en Stabilo.
Vi bytte ramp och lucka bak, lagade lite av gummimassa golvet, bytte inneväggar och la till sparkskivor, lagade rost, bytte bromsar och målade den. "Sidostöden" bak där lamorna sitter är helt utbytta med.

Före:
190410_1688825458023_1159296071_1506957_3193132_n.jpg

189109_1688825778031_1159296071_1506960_7952744_n.jpg

200742_1688825898034_1159296071_1506961_2665771_n.jpg

Efter:
260077_1852351106062_1159296071_1717418_6555026_n.jpg

249887_1852351546073_1159296071_1717421_6658389_n.jpg

260577_1852351866081_1159296071_1717422_5350717_n.jpg

246897_1852350866056_1159296071_1717417_4762727_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Åker på att eventuellt renovera en transport, och undrar lite över kostnader mm. Det är ett Brenderup 03a, mkt fräsch i övrigt! * Golv...
Svar
1
· Visningar
1 692
F
Utrustning Känner mig så j-la nere och deppig just nu. Inser att något måste göras åt min transport. Antingen så får den gå igenom en helrenovering...
Svar
16
· Visningar
1 680
Senast: Fullblod
·
Utrustning Den nya modellen, som finns hos Kaupre Ridsport - är det någon här som redan beställt, eller har bestämt sig för att beställa en sådan... 2
Svar
26
· Visningar
5 009
Senast: heylan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka