Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Personal fodrar.Jag har hemmagjord höautomat med timer till lunchfodringen
Hur gör ni andra med höt under dagtid ?
Automat, jobbar ni hemifrån eller har ni någon ledig person som fodrar ?
Jag har en gammal shettis med dåliga tänder. Trots jättefint (och DYRT) hö måste jag lägga ca 600 kr på höpellets åt henne/månad. Det är alltid något...Är just nu avundsjuk på alla med så bra grovfoder att kraftfoder inte behövs. Det vi fick för någon månad sedan var såpass mycket sämre att jag behöver lägga ca 1000:-/månad bara på kraftfoder![]()
Är just nu avundsjuk på alla med så bra grovfoder att kraftfoder inte behövs. Det vi fick för någon månad sedan var såpass mycket sämre att jag behöver lägga ca 1000:-/månad bara på kraftfoder![]()
Vi lägger ut så det räcker fram till eftermiddagen, har bra höbaljor och hästar som inte vräker i sig (eller lägger på sig). Jobbar hemifrån vissa dagar och tidigare gav jag lunch då, men nu lägger jag ut mer på morgonen istället. Iom dagar med hemmajobb ser jag hur länge maten räcker.Jag har hemmagjord höautomat med timer till lunchfodringen
Hur gör ni andra med höt under dagtid ?
Automat, jobbar ni hemifrån eller har ni någon ledig person som fodrar ?
Är just nu avundsjuk på alla med så bra grovfoder att kraftfoder inte behövs. Det vi fick för någon månad sedan var såpass mycket sämre att jag behöver lägga ca 1000:-/månad bara på kraftfoder![]()
Jag har fördelen att få välja efter analys. Bonden har sämre analyser oxå som han inte ens skickar till mig. Fördelen för mig är att många häromkring verkar inte ens fatta hur man tyder en analys. Ja han tycker jag är lite petig och gnällig men han får betalt dagen efter han skickat fakturan så han står ju ut med det
Dom blir visserligen lite tjocka mina pållar men jag har inte ridit på hela vintern så det blir väl bättre när jag kommer igång ordentligt. Har några svårfödda i stallet så dom är ju tacksamma.
Vi hade ett mycket bättre, nästan för bra, tidigare. Asbra för ponnyn som verkar ha en metabolism som kan göra vem som helst avundsjuk. Mindre bra för de islänningar och övriga hagprydnader i stallet som har fri tillgång i hagen. De är ju nöjda nuJag har fördelen att få välja efter analys. Bonden har sämre analyser oxå som han inte ens skickar till mig. Fördelen för mig är att många häromkring verkar inte ens fatta hur man tyder en analys. Ja han tycker jag är lite petig och gnällig men han får betalt dagen efter han skickat fakturan så han står ju ut med det
Dom blir visserligen lite tjocka mina pållar men jag har inte ridit på hela vintern så det blir väl bättre när jag kommer igång ordentligt. Har några svårfödda i stallet så dom är ju tacksamma.
Ja jag köper också efter analys, helt galet att det fortfarande finns så mycket oanalyserat och analyserat som är totalt skit och ändå får säljas som hästfoder. Men visst, det finns ju sockersäckar att köpa också så man får väl hoppas att kunskapen stiger.
Men folk har ingen aning. Det ser man ju på köp och sälj sidorna. Sommaren 24 tex då såldes det hösilage med kvoter på 1-2 med typ obefintligt med protein. Min höbonde säger till mig när han tycker jag är gnällig att " Det är ingen annan som sagt något, det är bara du" Ja men det är väl inte mitt fel att folk inte kan tyda en analys. Jag vill inte ha ett hö med skyhögt socker och skyhög energi och lite protein.
Egentligen 3 fodringar, men eftersom min häst står i ridskolans privatstall men går ut med ridskolehästarna, så blir det en dubbel morgonfodring. 1 kg vid 07 när privathästarna får frukost och släpps ut och 1 kg vid 08 medan hon väntar på utsläpp ihop med ridskolehästarna. Sen får de mat när de kommer in, vilket kan variera mellan 13.30 och 14.30 samt with 20.00. Totalt 10 kg hösilage.
Fler fodringar hade kanske varit bättre, men samtidigt äter hon väldigt fort, så ännu mindre givor varje gång hade nog varit stressigt. Hon är egentligen bara riktigt nöjd på bete.