Dina köttbullar?

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Sel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 75
  • Visningar Visningar 2 667

Bukefalos 30 år!

Mina köttbullar blir på den färs som finns, älg/nöt/bland. Ett ägg, en näve ströbröd, riven lök och en skvätt matlagningsgrädde. Det sista är mycket viktigt, tycker det gör stor skillnad för smaken. Kryddning varierar men salt, peppar, paprika och spiskummin är väl mer regel än undantag. Tycker dock järpar (med brödbitar i smeten, def blandfärs) eller pannbiffar vinner över köttbullarna alla dagar i veckan. Mindre pill också :bag:

• Gilla
Reactions: Sel
Ja fast när man varierar är det ju inte klassiska köttbullar längre utan med twist? Jag antog att frågan handlade om hur alla gör klassiska köttbullar men det var min tolkning såklart.

Jag har en massa varianter typ italienska osv. men de är inte klassiska köttbullar.
Men vad är de klassiska köttbullarna? De som är på blandfärs? Endast nöt? De med viltkött, och med vildsvin eller älg eller en blandning? Med eller utan lök (röd, vit, schalotten)? Eller med potatis? Får man ha kryddpeppar, eller blir det julköttbullar och därmed inte klassiska?

Men vad är de klassiska köttbullarna? De som är på blandfärs? Endast nöt? De med viltkött, och med vildsvin eller älg eller en blandning? Med eller utan lök (röd, vit, schalotten)? Eller med potatis? Får man ha kryddpeppar, eller blir det julköttbullar och därmed inte klassiska?
Skulle säga att Mannerströms är klassiska, dvs blandfärs, lök (GUL), ägg, ströbröd etc.

De med vilt är med vilt, inte klassiska, kryddpeppar låter bara lite out there, inte nödvändigtvis jul?

Skulle säga att Mannerströms är klassiska, dvs blandfärs, lök (GUL), ägg, ströbröd etc.

De med vilt är med vilt, inte klassiska, kryddpeppar låter bara lite out there, inte nödvändigtvis jul?
Eller, jag ska såklart säga att JAG TYCKER att det är de klassiska, det är givetvis högst subjektivt och inget som gäller för alla 😅

Kryddpeppar är en jätteviktig ingrediens tycker jag, annars smakar det inte “riktiga” köttbullar för mig (nu menar jag alltså den sortens köttbullar som äts med potatis, sås och lingon), oavsett årstid. Har för mig att det är lite skånskt?

Utöver kryddpeppar gör jag mina med nötfärs, lök, och en blandning av ströbröd+mjölk+kryddpeppar+vitpeppar+salt som får stå och svälla lite innan det blandas med färsen och löken.

Efter att ha läst här känner jag att jag måste testa grädde istället för mjölk samt att steka löken först, det har jag aldrig gjort förut!

Bara för att jag blev nyfiken med tanke på den korta diskussionen i en annan tråd. Hur gör DU dina köttbullar? Jag vet att jag alltid blir så himla störd på diverse youtubevideos när de ska göra "klassiska svenska köttbullar" och jag aldrig sett något liknande i mitt liv. :D
Här tänkte jag inte på rätt eller fel dock, jag är bara nyfiken! Kanske dyker det upp något någon vill prova.

I vårt hushåll fanns det bara älgfärs så våra köttbullar utgick alltid från det och det gör mina idag också.
Eventuellt slänger jag i lite brödsmulor blottnade i youghurt, eller filmjölk för att binda. Sedan lök, salt och peppar och därefter skiftar min kryddning hejvilt beroende på vad jag är sugen på. Farmor hackade ofta i blandsvamp för att göra färsen saftigare och det gör jag också om jag har hemma.

Exempelkryddning: fetaost och örter, soltorkade tomater och chili, kryddpeppar och julost...
Jisses, och du blir störd på youtubevideos! :O ;)

Jag har blandfärs, lök, grädde, ströbröd, ägg, salt, peppar och ibland någon mer krydda om jag känner för det.

Kryddpeppar är en jätteviktig ingrediens tycker jag, annars smakar det inte “riktiga” köttbullar för mig (nu menar jag alltså den sortens köttbullar som äts med potatis, sås och lingon), oavsett årstid. Har för mig att det är lite skånskt?

Utöver kryddpeppar gör jag mina med nötfärs, lök, och en blandning av ströbröd+mjölk+kryddpeppar+vitpeppar+salt som får stå och svälla lite innan det blandas med färsen och löken.

Efter att ha läst här känner jag att jag måste testa grädde istället för mjölk samt att steka löken först, det har jag aldrig gjort förut!
Steka löken är ljuvligt! Ger en otrolig boost i smaken, inte alls sådär skarpt.

De godaste jag vet gör jag inte själv, men jag vet att de görs på köttfärs, riven gul rå lök (liksom urkramad lite), salt (inte snåla) och peppar. Det KAN vara nån fler krydda, kanske kryddpeppar. Men inget ägg, inget ströbröd. Kompakta och så otroligt goda.

De jag gör själv gör jag på lammfärs, salt, lökpulver, vitlökspulver, oregano, svartpeppar. Sen kramar jag snabbt ut med ena handen så bolliknande köttbullar som möjligt (ganska små). Momenten får inte ta tid, då ids jag inte. Och inget ägg, inget ströbröd.

Blev dock intresserad av att testa med mjukstekt lök efter att ha läst här.

• Gilla
Reactions: Sel
Nej ströbrödet och grädden lägger till fukt och fett, vilket är överflödigt om man använder fläskfärs iblandat.

Ägget hjälper till att binda, själva hållbarheten.

Vill man göra på ren färs kan man gegga runt länge istället, det blir hårda bullar men då håller dom ihop iaf
Jag har aldrig använt ägg, de håller fint ändå. Det var därför jag blev förvånad. :)

Jag var mest bara nyfiken på hur folk gör sina svenska vardagsköttbullar hemma sådär. :) Eller variationer. Bara för jag började fundera på det.

Jisses, och du blir störd på youtubevideos! :O ;)

Jag har blandfärs, lök, grädde, ströbröd, ägg, salt, peppar och ibland någon mer krydda om jag känner för det.
Det var mest för att jag sett ett par stycken där folk kommer över till Sverige för att prova svensk husmanskost och så åker de till någon överflådig krog mitt i Stockholm och beställer köttbullar. Jag tänker att det är nog inte där man får mest "klassisk" smak. De såg totalt överkomplicerade ut. störigt. :D
Om någon ber mig om en vanlig köttbulle slänger jag ju inte i fetaost, det är mest roliga variationer. Görs oftast till jul och äts kalla med tandpetare. :love:

Min grund är nog den jag ser som klassisk fast på vilt.
Vildsvin, näst vanligaste rådjur
Ca 10% talg eller ister
Peppar
Salt
Lök krydda.

Sedan blir det olika varianter med att lägga till olika kryddor och ibland ost i köttfärsen.
Extra fett behövs för annars blir det inga köttbullar utan blir torrbullar:rofl:

Jag var mest bara nyfiken på hur folk gör sina svenska vardagsköttbullar hemma sådär. :) Eller variationer. Bara för jag började fundera på det.
Det var inte riktat åt dig! Det var mest att det tydligen ska finnas "ett" sätt att göra det på som är det rätta, vilket jag tycker denna tråd tydligt visar på att det inte finns :)

Nej alltså kryddpeppar är ju till jul, hälsar jag som inte ätit en köttbulle sedan 1998 då jag blev vegetarian ;) .

Receptet jag använder tror jag faktiskt korades till det bästa av en testpanel... kan det ha varit Icas? 🤔 Apropå vilket sätt som är mest rätt, då. :D Skämt åsido så var det bara slumpen att det matchade mina smala preferenser så bra. Jag äter inte köttbullar om jag inte gjort dem själv, just pga det.

Jag vill också prova steka löken först nu trots att jag gillar det där lite skarpa. :)

Annars gillar jag som sagt yoghurt, filmjölk eller creme fraiche istället för mjölk också (det brukar bli det som finns hemma och det är typ aldrig mjölk), samt smulat bröd istället för ströbröd. Kanske är det därför det inte behövs ägg?

Jag rör först ihop ströbröd och gräddmjölk som får stå och svälla, sen i med lite finhackad, brynt lök, salt, peppar, ägg och nån matsked potatismospulver för att binda ihop det. Ibland tar jag nån matsked oxfond i med. Blanda ihop allt och lägg sist i färsen.

Min mormor hade aldrig lök i köttbullarna, annars kör jag hennes recept!

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka