Dipl. Hästfysioterapeut

ghost

Trådstartare
Var har en sådan utbildat sig och vad har den personen läst?

Jag har sett ett par annonser för rehab-stall som anonserar med den titeln.
 
Sv: Dipl. Hästfysioterapeut

Blev nyfiken jag också och hittade den här diskussionen:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=501459

Vill också skicka med den här länken:
http://www.sjukgymnastforbundet.se/material/djurhalsa_yttrande.pdf

(citerar för jag gissar att alla inte orkar bläddra till sidan tre där det jag vill föra fram står):

"A Behörighetsreglering
1 Skyddad yrkestitel På humansidan finns såväl legitimation som skydd för yrkestitel för sjukgymnast. Förslag om motsvarande skydd för beteckningen Fysioterapeut, vilken är en direktöversättning av den internationella beteckningen physiotherapist, föreslås i Prop. 2005/06:43 ”Legitimation och skyddad yrkestitel” bli föremål för utredning. Vi förutsätter därför att behörighets- och namnfrågan ges samma förutsättningar inom djurens hälso- och sjukvård som inom humansjukvården. Patientsäkerheten/djurskyddet är grunden för detta ställningstagande. Den internationella utvecklingen inom djurens rehabilitering sker med utgångspunkt från humant utbildade sjukgymnaster i bl a USA, Nederländerna och Storbritannien, vilka samtliga har yrkesskyddad titel inom djursjukvård. Den internationella beteckningen för sjukgymnast är physiotherapist."
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är en relativt vanlig och normal person, är utbildad inom hund och är väldigt seriös med hunderiet. Blir därför otroligt förvånad...
2
Svar
35
· Visningar
3 614
Senast: hollypolly
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
887
Senast: valy
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 960
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 678
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hovröta
  • Nybörjarponny!
  • Katastrofalt ihopsläpp? Hjälp!

Omröstningar

  • Lådcykel istället för bil?
Tillbaka
Upp